Bittorrent hastigheter?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
daski
Posts: 68
Joined: 2007-09-04 22:56:44

Bittorrent hastigheter?

Post by daski »

Jag har en liten fråga ang. bittorent.
Det är så att jag har 100/100 fiber bredband, och mina torrents kommer aldrig upp i högre hastigheter än 3,8-4,0 mB/s ( totalt, så om jag har 2 nedladdningar delar de den hastigheten )

Ska detta stämma, eller är något fel på hårddisk eller någon inställning jag kan ändra ?
Hårddisken är en Samsung HD753LJ, jag har Win XP home, kör med uTorrent..


Har kört bredbands TPtest och får där runt 80/90 Mbit/s, vilket om jag har inte har fel borde ge mig betydligt högre hastigheter än 4mB/s ?

Om jag är helt ute och cyklar kan någon förklara varför det är så isf.

Tack på förhand.
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Bittorrent hastigheter?

Post by walliski »

Teoretiskt sett borde din maximala hastighet vara 12,5 MB/s.

Detta beror på att internetbolagen anger sina hastigheter i Mb, alltså megabit, medan program på datorn ofta anger hastigheten i megabyte.

En byte består av 8 bit. Detta ger att hastigheten blir 100bit/8, vilket ger 12,5 byte.
Byte betecknas med stora B, medan bit är litet b.

Nu vet jag inte hur det är med fiber, eftersom det är full duplex. Detta innebär att man borde kunna ladda upp och ner samtidigt.
Dock är vanlig ADSL bara halv duplex, vilket innebär att paket bara kan gå åt ett håll åt gången, laddar man upp stryps nedladdningen.

Men ofta är det viktigt att man konfigurerar sitt torrentprogram ordentligt. Googla på olika "How to get higher speed in µTorrent" eller liknande så får du upp olika guider. Jag tror det är på detta ställe det brister, eftersom du säger att Speedtest ger dig 80Mbit, vilket blir 10 MB.

Dock kan du även ha en flaskhals i din router, andra personer som använder ditt internet och sådant.
Minns jag korrekt skriver en HDD i 30 MB/s, vilket inte borde orsaka problem för dig.

Fråga gärna, har tidsbrist nu :P
Här var det tomt...
daski
Posts: 68
Joined: 2007-09-04 22:56:44

Re: Bittorrent hastigheter?

Post by daski »

Tack för tipset, googlade, och första länken som kom upp hjälpte mig att få 9,5 MB/s, räcker mer än väl =)
Det gjorde visserligen 4MB/s också men jag trodde att något var fel så ville vara säker på att allt stod rätt till.
::)
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: Bittorrent hastigheter?

Post by übermensch »

Du får gärna dela med dig av tipset du hittade, ifall någon annan hittar den här tråden och har samma problem.
In cars several processors are connected by a bus
Post Reply