8 bitars färger på desktop efter varje reboot

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

8 bitars färger på desktop efter varje reboot

Post by lord_vasagos »

Hej kollade en dator åt en jag känner i går och fixa epost och lite smått och gott men hon har ett fel som jag inte kommer på hur man fixar

varje gång man startar om datorn så blir det 8bitars 256 färger är det väll om inte jag minns fel
ställer man om det till 32 bitars så är allt frid och fröjd till nästa reboot då datorn startar med 8 bitars igen
jag bytt drivrutin ett par gånger men samma resultat jag har ställt in 32 bitars och uplösning i nvidia programmet
har fipplat och googlat men har inte hittat nån lösning
börjar fundera om det är nått som knasat o registret eller så men jag vet inte så jag frågar här :)
om någon vet hur man tvingar datorn att köra bara 32 bitars hela tiden så får ni gärna dela med er av informationen

rätt ny instalerad windows xp sp3 + alla updateringar
datorn spec:
moderkort är asrock nått :)
amd am2 3000 eller 3200
2gb ddr2
inbyggt geforce 6100 med nyaste drivrutinerna från nvidias hemsida har testat nån äldre med
datorn används som kontors /surfburk och har open office firefox vlc winamp avast instalerat och foxit reader
det är ungefär allt på den
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Re: 8 bitars färger på desktop efter varje reboot

Post by Hunter »

Inga gula utropstecken eller nåt i enhetshanteraren?
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Re: 8 bitars färger på desktop efter varje reboot

Post by lord_vasagos »

Nej inget sånt alla drivrutiner är installerade och fungerande enligt enhetshanteraren
jag har funderat på det en del och kan tänka mig att det är nått i registret som kanske har knasat på nått vis
för den bootar först i 32bitars läge när man presis ser start menyn sen nån sec senare när allt går i gång så blinkar det till och den ställer om till 8 bitars när windows drar i gång alla program och tjänster vilket jag med har stängt ner en massa för att se om det hjälper men nope samma skit ändå
men går man bara in och ställer in 32 manuelt igen så är allt exakt som vanligt och funkar bra
jag hade ingen lust alls att formatera och köra alla jävla uppdateringar och gör ordning mail och allt sånt för ett sånt skit fel
men det börjar nästan kännas som format c: är the way to go ;)

nån som vet om det är möjligt att tvinga fram 32 bitars genom någon fulfix registerändring eller nått
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
Post Reply