LÖST: Permanenta "Kör som" annan användare via genväg/icon

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
Dand
Posts: 52
Joined: 2005-04-24 17:23:56
Location: Småland/Stockholm

LÖST: Permanenta "Kör som" annan användare via genväg/icon

Post by Dand »

Hej!

Jag har en bilddatabasprogram (ACDSee) som jag kör med två olika grundinställningar. Inställningarna är kopplade till två olika användarkonton i Windows XP. På detta sätt kan jag köra parallellt mot två olika databaser. Antingen startar jag programmet normalt och då kör jag med en uppsättning inställningar mot en databas för pågående jobb. Eller så kör jag programmet via "Kör Som" (Run As) med andra inställningar och mot en databas för arkivering av material.

På detta sätt kan jag köra ACDSee med två olika grundinställningar och mot mina två databaser samtidigt vilket underlättar när man ska föra över material från den ena till den andra.

Men nu skulle jag vilja förenkla det hela så att jag har två start-ikoner för programmet en för normal start och en som alltid startar via "kör som" mot mitt alternativa användarkonto...

Går det?
Och hur i så fall?
Last edited by Dand on 2011-10-18 19:11:30, edited 1 time in total.
Dand
Posts: 52
Joined: 2005-04-24 17:23:56
Location: Småland/Stockholm

Re: Permanenta "Kör som" annan användare via genväg/icon

Post by Dand »

Kom på en sak... Jag vill nog starta via ett batch-script i stället... Frågan är då den samma... Hur skriver man ett startkommando som startar ett program via Kör Som (Run As)?
Dand
Posts: 52
Joined: 2005-04-24 17:23:56
Location: Småland/Stockholm

Re: Permanenta "Kör som" annan användare via genväg/icon

Post by Dand »

Problemet löst:

runas /user:mindator\ANVÄNDARNAMN PROGRAM.exe

Funkar kanon!
Post Reply