Lek med RAM-disk

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Lek med RAM-disk

Post by mkk »

Nu när RAM minne har varit så överkomligt så sitter säkert ganska många med långt mer än vad som är till praktisk nytta. Efter att ha haft 8GB RAM i ett antal år så bytte jag upp mig till 16GB när det blev dags för en mindre uppgradering av systemet. Eftersom jag redan då erfarit att 8GB varit snudd på onödigt mycket under Windows 7 (hade mer användning för 8GB RAM på Vista-tiden på grund av dess aggressiva precache) så var tanken med 16GB att redan från början använda mig av en RAM-disk på 4GB.

Företaget Dataram har ett gratis program som kan göra RAM-diskar på upp till 4GB, än mer ifall man köper det. Jag har nu kört ett tag med TEMP-kataloger, browser-cache och Photoshop's arbetsfil på RAM-disken och det har fungerat bra. Då systemet ligger på en SSD så är kanske inte prestandaskillnaden direkt påtaglig, men om inte annat så minskar slitaget på densamma. Programmet kan ställas in så att det sparar innehållet i RAM-disken vid varje avstängning, men utan den funktionen så töms ju å andra sidan TEMP-katalogerna automatiskt. Att browser-cache saknas vid nystart kan förståss göra förstabesöket på en del sidor lite segare än annars, men datorn står ofta på en dag eller två utan omstart så det har inte blivit en irriterande faktor.

4GB har räckt mer än väl så mindre skulle säkert också fungera, men den dagen man gör något ovanligt stort i Photoshop eller kör något udda program som spammar TEMP-katalogerna så är det skönt att ha goda marginaler. Med 12GB kvar till systemet så finns ju där ändå överdrivet mycket RAM över, ungefär som det ska vara. ;)
Last edited by mkk on 2012-03-12 17:50:52, edited 1 time in total.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Lek med RAM-disk

Post by snigel »

Det skulle vara trevligt att hitta något smidigt sätt att kopiera valfri mapp till ramdisk och symlänka ursprungsmappen till ramdisken för att kunna få lite räserprestanda på ett installerat program.

Blev lite sugen, fast vet inte riktigt vad jag skulle peta in i ramdisken.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Lek med RAM-disk

Post by mkk »

Ja något i stil med Intel's moderkorts-SSD-cache som bara buffrar innehållet på disken samtidigt som ändringar skrivs dit vore en intressant lösning. Och eftersom det är en mjukvarubaserad lösning så skulle de kunna inkludera RAM-minnet om de ville. Moderkortstillverkaren ASRock har ett program de kallar XFast RAM som kanske kan utvecklas, fast än så länge är det "bara" en smidigare variant av att manuellt lägga upp en RAM-disk och dirigera om temp/browser.

Annars är nog just TEMP-katalogerna det vanligaste som är till allmän nytta, det är svårt att hitta så mycket annat. Vad gäller Photoshop så var jag mest irriterad över att programmet hela tiden lägger upp temporära arbetsfiler på hårddisken med allt innehåll oavsett hur mycket RAM som systemet har. Sån'tdär som bara irriterar en tekniknörd. ;)
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Re: Lek med RAM-disk

Post by Hunter »

Skulle vara bra för mig då jag har en mekanisk disk. Jag har 8GB som troligen är överflöd för min del. Fungerar det att stoppa pagefilen i en ramdisk?
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Lek med RAM-disk

Post by mkk »

Ja en 1-2GB RAM-disk för temp och browsercache vore nog värt att prova.
Hunter wrote:Fungerar det att stoppa pagefilen i en ramdisk?
Ja och jag provade det ett tag i studiesyfte. Windows lägger ut saker i swapfilen efter ett tag oavsett hur mycket ledigt minne som finns att tillgå, men jag kunde inte se annat än att det görs som en ren principsak. Det är alltså inte värt något att lägga swapfilen på RAM-disken.

Normalt kör jag utan swapfil och har inte stött på problem med det sedan spelet Dawn of War 2 från 2009 som krävde en swapfil för att starta. Med 16GB RAM så tar den som standard 16GB utrymme i anspråk vilket inte är så skoj på en SSD-disk.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Re: Lek med RAM-disk

Post by Hunter »

Jag testade med pagefilen i RAMdisk men datorn kändes slöare istället. Det tog längre tid att starta upp Windows. Vet inte vad jag gjorde för fel, men jag fick formatera RAMdisken varje gång jag startade upp datorn
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Lek med RAM-disk

Post by mkk »

Efter att man gjort en RAM-disk så bör man spara den en gång som en avbildning och välja att ladda den vid uppstart, även ifall man sedan inte tänkt låta programmet spara innehållet varje gång. Det räcker exempelvis med att formattera disken och lägga upp TEMP-katalog eller vad man nu tänkt ha där och sedan spara den en gång. Ifall man sedan skulle välja att spara innehållet så får systemet också ladda innehållet under uppstarten och det kan ta x antal sekunder beroende på hur mycket där är. Att lägga swapfilen där verkar som sagt meningslöst.


Image

Ett tips (som nuvarande version av programmet eventuellt föreslår automatiskt, har för mig att de lagt till det nyligen) är att om bildfilen för RAM-disken är sparad på en NTFS-partition, att välja att ha den komprimerad. Dels spar det utrymme där den är sparad och dels kan det även gå snabbare att ladda in den.

Image
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Re: Lek med RAM-disk

Post by lord_vasagos »

tänkte lite på det här med ram-disk när jag satt på min andra dator som jag har som linux burk gammal 775 med 2140 cpu tror jag det är sen 2gb ram kan fixa 2gb till med och tänkte i huvudet en 2gb ramdrive med mint lxde som man speedar up
på bästa sätt men kom fram till att det skulle vara förkrångligt för min del för jag är för kass på hela den biten och orkade inte ta tag i det men skulle det vara möjligt att köra dom flesta appar i ramdrive eller kanske sysfiler så det blir lite mer linux puppy speed över det hela :) skulle kunna bli lite rolig hastighet kanske men vet inte om det är för krångligt eller värt besväret egengligen
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
Post Reply