Kan inte installera TAGES

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
Win64
Posts: 3
Joined: 2012-09-27 15:12:16

Kan inte installera TAGES

Post by Win64 »

Hej

Jag har precis köpt GRAW 1 från CDON.COM och när jag nu ska starta spelet så får jag ett meddelande om att jag måste starta det från ett admin-konton, på grund av installation av drivrutiner.

Så det gjorde jag, när datorn då ska installera TAGES Drivers får jag ett "Unable to proceed (error 1275)"-fel. Sedan står det "Insufficient privileges: you must be administrator when you run this application for the first time."

Problemet är att jag är administratör, jag skriver detta meddelande från min admin-inloggning och det fungerar fortfarande inte.


Jag testade att installera TAGES manuellt från deras hemsida och det fungerade inte heller.

Vad kan jag hitta på nu?

MvH
Mikael
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Kan inte installera TAGES

Post by mkk »

Har inte provat spelet men läst en del om strul med aktiveringssystemet Tages. Det är en bra idé att uppdatera det om spelet fortfarande använder systemet, vilket verkar vara fallet här. (en del andra har tagit bort den aktiveringen via en speluppdatering) Men problemet med administratörsrättigheter har att göra med hanteringen av rättigheter för program i Windows Vista och senare(7/8). Även om användarkontot har administratörsrättigheter så körs programmen inte i det läget automatiskt av säkerhetsskäl. Högerklicka på en länk eller programfil och välj att köra den som administratör så borde det gå bättre, om det nu bara behövs vid installationsögonblicket.

Annars kan man stänga av detta förfarande i Vista och Windows 7, om än helst bara tillfälligt för att testa. Inställningen går att hitta genom att skriva UAC i start-sökfältet (minns inte exakt vad det kallas i svensk version, men rätt alternativ visas där med). Drag sedan reglaget i botten och starta om systemet. Denna justering fungerar med Windows Vista och Windows 7, medans det däremot inte går att stänga av helt i Windows 8. Att stänga av detta är generellt sett inte rekommendabelt på lång sikt eftersom det ger lite extra säkerhet till systemet, fast själv kan jag villigt erkänna att problemen med UAC övervägt säkerhetsaspekten för egen del.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Re: Kan inte installera TAGES

Post by Hunter »

mkk wrote:Annars kan man stänga av detta förfarande i Vista och Windows 7, om än helst bara tillfälligt för att testa. Inställningen går att hitta genom att skriva UAC i start-sökfältet (minns inte exakt vad det kallas i svensk version, men rätt alternativ visas där med). Drag sedan reglaget i botten och starta om systemet. Denna justering fungerar med Windows Vista och Windows 7, medans det däremot inte går att stänga av helt i Windows 8.
Sorry för offtopic. Ytterligare en anledning att man inte ska skaffa Windows 8. Man får inte ha full kontroll över sitt eget system tydligen. Lär aldrig bli nån Windows 8 på nån av mina datorer
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Kan inte installera TAGES

Post by mkk »

Ingen fara med lite off-topic tror jag, det finns ju gott om plats här. ;)
Nej just detta är nog mitt största problem med Windows 8. Jag måste i så fall se över en del program jag använder dagligen och kanske hitta alternativ som fungerar utan administratörsrättighet. Grundtanken är bra men det är för svårt i vissa situationer att få program (gärna om de startas genom andra program) att alltid få de rättigheter de behöver. Allt strul med detta när Vista var nytt har sin del i varför Vista fick dåligt rykte. Det tog år innan många stora program och spelutgivare lärde sig hantera systemet någorlunda.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
Win64
Posts: 3
Joined: 2012-09-27 15:12:16

Re: Kan inte installera TAGES

Post by Win64 »

Hej polare

Tack så mycket för svaret, jag ville meddela att det fungerade finfint.

Jag hade redan testat att högerklicka på programfilen och valt "Kör som administratör", men då fungerade det inte. När jag testade igen efter du hade sagt det så fungerade det bra.

Det verkar som att det inte fungerar att välja det alternativet om man högerklickar på Firefox nedladdningslista utan man måste göra det på själva programfilen.

Testade spelet igår och allt ser lysande ut.


För att bidra till er konversation: Mitt största problem med Windows är att det är Windows, skulle föredra Linux, men har inte brytt mig om att installera det på den här datorn så jag får väll stå ut en stund till antar jag...

Tusen tack för hjälpen.
Post Reply