Någon som testat Windows 8?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Någon som testat Windows 8?

Post by snigel »

Då Windows 8 för närvarande kostar 249kr (eller 140kr om man köpt en ny dator), passade jag på att köpa en uppgraderingslicens. Än så länge är jag riktigt besviken, det är tämligen osmidigt att jobba i.

Att söka fram en applikation i Windows 7, OS X eller Ubuntu är ett tangenttryck, man skriver sökningen och trycker enter. I windows 8 är det win+f (allt du har på skärmen försvinner), pil ner, pil ner, enter för applikation, sök.

Det är ett konstant växlande mellan olika fullskärmsvyer i metro och till det traditionella skrivbordet. Jag förstår mycket väl poängen med fullskärmsapplikationer på en padda, men när man sitter hemma vid sin högupplösta 27"-skärm känns det väldigt awkward att inte kunna köra IM med en person i fullskärm.

Att de tog bort startmenyn ur skrivbordsläget kanske inte var hela världen, om det inte vore för att de också tog bort sökfältet och ett smidigt sätt att nå my computer, my documents och kontrollpanelen. Att söka från skrivbordsläget kräver att man slängs ut i metro.

Det finns också dubbla uppsättningar kontrollpaneler nu, en för metro som knappt innehåller inställningar och en för skrivbordsläget.

Det var längesen jag var så här besviken på något jag betalade för och då har jag trots allt bara lagt 140kr. Jag var mer nöjd med Vista än det här. Kan tänka mig att det jag känner nu var samma som man kände inför Microsoft Bob.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Re: Någon som testat Windows 8?

Post by Hunter »

Har bara testat betaversionerna, skiten åkte väck lika fort som jag lade in det. Visste inte vad jag skulle göra för att få fram saker och ting när startmenyn inte fanns kvar och inga som helst ledtrådar fanns det heller. Jag lär nog inte skaffa Windows 8 i första taget. Jag vill kunna ha full koll på inställningar m.m. Visst, det kommer säkert program som kommer att kunna fixa det förr eller senare. Jag kommer att avvakta och se vad som kommer att hända i framtiden
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Någon som testat Windows 8?

Post by mkk »

Jag kör en enkel installation under VirtualBox så jag kan kika in i eländet då och då för att undersöka saker. ;) Men innan dess så gav jag en chans till vardera av de officiella testversionerna installerade på vanligt sätt. Växlandet mellan Metro-gränssnittet och skrivbordet är ett stort irritationsmoment men är ändå inte vad som egentligen får mig att hålla kvar vid Windows 7. Att Metro-apps i stort sett är värdelösa på ett desktop-system går lätt att bortse ifrån. De stora bromsklossarna finns under huven och i själva uppdelandet av systemet i två delar. Exempelvis finns nu en hel del inställningar som påverkar hela systemet endast att tillgå antningen under Metro-gränssnittet eller i skrivbordets kontrollpanel, vilket är till nackdel för både desktop och touch-användaren. Sådant är så urbota dålig design att ringarna man måste hoppa genom för att stänga av systemet via mjukvaran blir en helt acceptabel försämring. Under huven sedan att man inte längre kan inaktivera UAC ens om man av någon udda anledning verkligen skulle behöva, eller att inställningsmöjligheter över lag blivit färre. Väljer man att inte dölja alla "systemfiler" så får man för evigt stå ut med att onödiga "desktop.ini" -filer dyker upp överallt som exempelvis på skrivbordet, även om man inte ändrat någon relaterad inställlning för respektive "mapp" som filerna är till för.

Ändå är jag sugen på en Microsoft Surface med Windows 8, eller annan tablet med x86-processor. Tyvärr blir de alldeles för dyra åtminstone till en början. Prestandavinsterna kommer väl till pass på tablets eller enklare laptops, till skillnad på med en modern desktop med SSD där systemet bootar på någon enstaka sekund när lika snabbt med Windows 7 och där lite högre minnesanvändning ändå inte märks.

Jag hoppas att något servicepack till Windows 8 eller att ett Windows 9 inom 2-3 år kan ge oss lite vettiga funktioner, som kanske en alternativ start-meny eller möjligheten att köra Metro-apps i fönsterläge den dag då någon riktigt användbar app ser dagens ljus. Bara den lilla enkla grejen att som alternativ kunna låta startskärmen öppnas upp som en del av skärmen på en dator med 1080p eller högre upplösning känns ju inte särskilt långsökt och det tog inte lång tid innan tredjepartsutvecklare tog fram samma funktion, men Microsoft inriktade sig istället på att minska ner på gamla befintliga valmöjligheter som att själv välja font i systemet eller finjustera fönsterdesignen.

Edit: Jag är rädd att den enda möjligheten till räddning inom den närmaste tiden är ifall Windows Phone går mot en tidig död, men Microsoft lär vilja slänga många miljarder på det ifall det fortsätter att gå trögt.

Edit 2: Glömde racka ner på att man inte längre kan installera operativet och provköra i 30 dagar innan man måste aktivera/köpa, utan måste ha en nyckel direkt vid installation. Det finns en testversion av Windows 8 Enterprise som för all del går att köra i 90 dagar, men ingen användare köper ju sedan Enterprise-versionen så det är inte särskilt praktiskt.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
ruva
Posts: 268
Joined: 2004-11-27 14:12:39

Re: Någon som testat Windows 8?

Post by ruva »

Helnöjd med Windows 8. Jag tycker till och med att MUI är toppen. Men det bästa tycker jag är att kunna öppna iso-filer som en mapp utan extraprogram.
Förr sa de alltid att det var bättre förr
Post Reply