Installera win på ny disk och behålla gamla

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
Sluggo
Posts: 182
Joined: 2006-08-29 23:24:16
Location: Jämtland/Sthlm/GBG
Contact:

Installera win på ny disk och behålla gamla

Post by Sluggo »

Måste uppgradera mitt system då datorn är alldeles för seg nu. Ska passa på att samtidigt gå från 32bit(XP) till 64bit(7 eller 8.1).
Problemet är att jag är i slutet på en videoredigeringskurs nu och datorn går för långsamt för att kunna jobba med det. Samtidigt har jag inte råd att förlora allt om ominstallationen skulle misslyckas (Håller på med slutuppgiften, som måste lämnas in denna eller senast nästa vecka annars failar jag hela kursen...).

Jag har fått tag på en ny hårddisk som jag tänkte installera det nya OSet på.
Kan jag behålla det nuvarande OSet och alla program fullt körbara på den gamla disken samtidigt som jag installerar det nya på den nya disken?
Tänker mig att jag tar ett par timmar och installerar allt på den nya disken och kan välja att starta datorn från den med det nya OSet och bara de nyinstallerade programmen och skulle det skita sig kan jag fortfarande välja att starta det gamla och köra som tidigare?

Om allt går väl kan man väl bara formatera den gamla disken utan att påverka det nya systemet?
//Leffe
-Humlor kan inte heller flyga-
Moderkort: MSI68A-GD55 (G3) (MS-7681 VER:4.0).
Processor: Intel Core i7-2600K (3.4GHz).
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz Vengance LP.
PowerColor Radeon X1900GT 256MB
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Re: Installera win på ny disk och behålla gamla

Post by Hunter »

Varför kopplar du inte bara bort den gamla disken under installationen av den nya?
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
Sluggo
Posts: 182
Joined: 2006-08-29 23:24:16
Location: Jämtland/Sthlm/GBG
Contact:

Re: Installera win på ny disk och behålla gamla

Post by Sluggo »

Därför att jag vill kunna installera det nya Win utan att behöva göra det från DOS, mycket smidigare och mindre risk för strul.

Men jag vill också göra detta för att, som sagt, ha kvar allt som det är nu Också, så jag har en fallback om nya win inte funkar med mina program.
Om det inte gör det är det bara att formatera om den nya disken igen och återgå till det gamla Win och om det nya funkar, kan jag bara formatera den gamla och fortsätta på det nya. -Korrekt?
//Leffe
-Humlor kan inte heller flyga-
Moderkort: MSI68A-GD55 (G3) (MS-7681 VER:4.0).
Processor: Intel Core i7-2600K (3.4GHz).
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz Vengance LP.
PowerColor Radeon X1900GT 256MB
Sluggo
Posts: 182
Joined: 2006-08-29 23:24:16
Location: Jämtland/Sthlm/GBG
Contact:

Re: Installera win på ny disk och behålla gamla

Post by Sluggo »

Hunter wrote:Varför kopplar du inte bara bort den gamla disken under installationen av den nya?
Om jag skulle göra så, ta bort den gamla disken som den är nu, sätta in den nya disken och installera Win7 på den, skulle jag då helt enkelt kunna byta tillbaka till den gamla disken och köra det gamla winXP på den utan bekymmer med uppstart o.s.v?
//Leffe
-Humlor kan inte heller flyga-
Moderkort: MSI68A-GD55 (G3) (MS-7681 VER:4.0).
Processor: Intel Core i7-2600K (3.4GHz).
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz Vengance LP.
PowerColor Radeon X1900GT 256MB
Post Reply