Phoenix, kanske bästa browsern genom tiderna, än så länge.

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
Guest

Phoenix, kanske bästa browsern genom tiderna, än så länge.

Post by Guest »

såg att Phoenix har släppts nu. Ni som älskar mozilla (för det kör ni väll alla? eller är ni IE lovers?) så har phoenix kommit, för att stanna, det är typ mozilla, fast startar snabbt och är ruggigt snabb, fast den har samma funktioner som mozilla och visar sidor exakt lika bra.. jag garanterar er att ni kommer att älska den, Give it a Try!

http://www.mozilla.org/projects/phoenix/ -- Projektets sida
http://komodo.mozilla.org/pub/phoenix/n ... -win32.zip -- Senaste win32 Builden
http://komodo.mozilla.org/pub/phoenix/n ... gnu.tar.gz -- Senaste Linux Builden

fx.linux.se/~alcatraz/phoenix.jpg <- Screenshot av winshitversionen ;-) ta en titt
Last edited by Guest on 2002-09-25 19:30:01, edited 2 times in total.
fisk

Post by fisk »

Usch, den klarar ju inte av alla sidor :/ ... många ser buggiga ut, och urflippat. Jag föredrar kompatibilitet framför hastighet. Precis av samma anledning jag väljer Intel ;)
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

En tweakd version av en dålig browser. :) Jag testade Netscape en gång som är baserat på mozilla vad jag vet. Jag tyckte nerscape sög. Testade också någon version av mozilla i våras, men det sög lika mycket.

Tacka vet jag Opera. Iofs så kostar det och städjer inte alla skumma, konstiga och helt onödiga sakerna som IE, men Operas alla goa snabbkomandon är helt underbara!

PS: Man startar ju bara webläsaren en gång, då man startar burken. Vad är det då för mening att webläsaren startas snabbare då? ;) DS
User avatar
mr b0m
Posts: 1109
Joined: 2002-03-08 10:54:25
Contact:

Post by mr b0m »

Fluffy wrote:Testade också någon version av mozilla i våras, men det sög lika mycket.
Utvecklingen av Mozilla går väldig fort, att jämföra nyaste Opera och en moz-build från i våras är väldigt orättvist.

Men det är ingen idé att jag tjatar, för jag vet att Fluffy kommer att propagera för Opera ända in i graven. :P
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Jag kör Mozilla 1.1, det funkar skitbra. Jag ska testa Phoenix om/när det kommer med i portsen till FreeBSD.
Guest

Post by Guest »

Fluffy wrote:En tweakd version av en dålig browser. :) Jag testade Netscape en gång som är baserat på mozilla vad jag vet.
*HOST host host* Netscape släpt sin browsers Source och Linuxsnubbarna tog handom den och skapade mozilla och netscape suger, det håller jag med om, därför man kör mozilla juh..
Guest

Post by Guest »

fisk wrote:Usch, den klarar ju inte av alla sidor :/ ... många ser buggiga ut, och urflippat. Jag föredrar kompatibilitet framför hastighet. Precis av samma anledning jag väljer Intel ;)
vilka sidor då, t.ex? jag menar den använder juh Mozillas motor och visar därmed sidorna likadant som mozilla och mozilla buggar inte med nån sida vad jag vet ;-)
fisk

Post by fisk »

Alcatraz wrote:
fisk wrote:Usch, den klarar ju inte av alla sidor :/ ... många ser buggiga ut, och urflippat. Jag föredrar kompatibilitet framför hastighet. Precis av samma anledning jag väljer Intel ;)
vilka sidor då, t.ex? jag menar den använder juh Mozillas motor och visar därmed sidorna likadant som mozilla och mozilla buggar inte med nån sida vad jag vet ;-)
t.ex www.isonews.com ... den klarar inte av menyerna längst upp (den ploppar inte upp dem) .. .

Den visar ingen liten ruta där jag kan klicka forward/back, samt adressfönster... detta testade jag direkt från default-windowsbuilden som du länkade till däruppe, och inga inställningar tycks göra någon skillnad.


Den hanterar visual themes värdelöst, dvs. den integrerar dåligt med t.ex. Windows XP / Windowblinds (vilka jag använder båda två) ... om meningen är att man skall installera någon slags plugins för att få detta så tycker jag illa om det. Dessutom går programmet slöare för mig jämfört med MSIE. Det kan ju vara en vanesak?, Eller att den bara laddar sidorna på olika sätt.

Preferences öppnar ibland helt blanka sidor när man klickar på underrubrikerna, något som tyder på buggar. Programmet hängde sig dessutom när jag gick in på www.tandjent.com ... vilket är ett vanligt phpBB-forum.

Under mina tester så verkar det dessutom som att den har ett ganska stort problem med javascripts/iFrames och stylesheets... säkert ett kul program att leka med, men jag föredrar MSIE.
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Phoenix är beta/alpha eller nåt sånt, så självklart fungerar inte allting och den lär strula i början.

Ang. Mozilla så klarar den standarder utmärkt, sedan om det strular med Monopolsofts eget tjaffs, det är en annan sak... Jag vägrar använda något som kan göra det lättare för EN tillverkare att färga av sig så man binder sig till dennes produkter.

Slöare? Nja, jag upplever den som snabbare när den renderar sidor, vissa säger att den är det slöaste de stött på. :) Uppstarten går dock något slöare, men det är ganska naturligt då MSIE ligger integrerad i Wintendo.

BTW, för den som vill ha en SNABB webläsare sägs Dillo vara bra.
http://dillo.cipsga.org.br/
» the empire never ended
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

fisk wrote:t.ex www.isonews.com ... den klarar inte av menyerna längst upp (den ploppar inte upp dem) .. .
Det gör inte IE (5.0) för mig heller?
Varken Opera, NS eller IE gör det på min dator.

Du använder iofs IE6, eftersom du tydligen kör XP.. men isåfall antar jag att isonews har kodat kasst (IE-specifik kod).
Den visar ingen liten ruta där jag kan klicka forward/back, samt adressfönster... detta testade jag direkt från default-windowsbuilden som du länkade till däruppe, och inga inställningar tycks göra någon skillnad.
Förstår inte riktigt vad du menar, forward/back & adressfönster har ju funnits i browsers sen mosaictiden? :p
Den hanterar visual themes värdelöst, dvs. den integrerar dåligt med t.ex. Windows XP / Windowblinds (vilka jag använder båda två) ... om meningen är att man skall installera någon slags plugins för att få detta så tycker jag illa om det.
Testa View -> Apply theme -> Classic?

Jag vet inte eftersom jag varken använder window blinds (suger systemresurser) eller XP (suger systemresurser). ;)
Dessutom går programmet slöare för mig jämfört med MSIE. Det kan ju vara en vanesak?, Eller att den bara laddar sidorna på olika sätt.
Vilken Mozilla/Netscape-version har du använt egentligen?

För att göra jämförelsen mellan IE och Mozilla/Netscape rättvis, så får du köra in Mozilla/Netscape 7.0, och låta den köra extraprogrammet som laddar in en del av programmet i minnet när du startar datorn, för att det ska gå fortare att starta browserfönsterna senare.
Preferences öppnar ibland helt blanka sidor när man klickar på underrubrikerna, något som tyder på buggar.
Jag har använt Netscape 4.7, Netscape 6.1 och Netscape 7 nästan dagligen, och det där har jag faktiskt aldrig sett.
Programmet hängde sig dessutom när jag gick in på www.tandjent.com ... vilket är ett vanligt phpBB-forum.
Jag gick precis in på sidan och surfade runt, funkar kanon både med Netscape 4.7 och 7.0.

Ska vi börja prata om plötsliga kraschar så är ju IE en storvinnare. ;)
Under mina tester så verkar det dessutom som att den har ett ganska stort problem med javascripts/iFrames och stylesheets... säkert ett kul program att leka med, men jag föredrar MSIE.
6.1 och 7.0 har jag inte märkt något problem med css eller annan standardkod. Problemet är att många sidor skriver med IE-specifik kod, som naturligtvis inte fungerar i andra browsers.
hej.
fisk

Post by fisk »

linc: Eftersom upplevelserna är subjektiva så kan du knappast räkna med att det är några fakta jag sade innan. Om du tog det som någon slags angrepp så förstår jag ditt ovanskrivna inlägg, för övrigt så är det det intryck JAG fick när jag tästade browsern. Installerade och körde, och det betedde sig minst sagt bristfälligt.

Ang. IE5 så är det nog rätt dumt att jämföra med en gammal browser.

Ang. dina jämförelser med Netscape så bryr jag mig inte, detta gällde (som rubriken antyder) Phoenix, jämför med DEN browsern. Oavsett motor, så är gränssnittet vad som är relevant i detta sammanhang.

Ang. t.ex. isonews, så kvarstår fakta, varken Opera, NS eller IE5 stödjer ALLA sidor. Vilket IE5.5+ gör, den visar samtliga sidor jag stött på under mitt surfande.

Code: Select all

 http://www.isonews.com/common/js-headerfooter.php3 
Är ganska vanlig PHP-kod, förekommer ganska ofta om man surfar runt, jag struntar faktiskt i om det är dåliga programmerare som gör sidorna, för min del så vill jag ha fungerande sidor. Vilket inte Phoenix lyckades med.

Ang. FORWARD/BACK så fungerade det inte alls i den versionen jag laddade hem, kanske är någon specifik variant, knapparna fanns inte till. Ej heller någon adressruta för inmatning av url:er. Kanske finns detta i Netscape, etc. men det var inte det vi diskuterade här.

Ang. View->Apply theme ->Classic så gjorde det ingen skillnad.

Vilken Mozilla/Netscape-version har du använt egentligen?

För att göra jämförelsen mellan IE och Mozilla/Netscape rättvis, så får du köra in Mozilla/Netscape 7.0, och låta den köra extraprogrammet som laddar in en del av programmet i minnet när du startar datorn, för att det ska gå fortare att starta browserfönsterna senare.

Den som topic anger?, Man skall väl ändå hålla sig till ämnet?

Jag har använt Netscape 4.7, Netscape 6.1 och Netscape 7 nästan dagligen, och det där har jag faktiskt aldrig sett.
Inte relevant, topic anger Phoenix.

Ska vi börja prata om plötsliga kraschar så är ju IE en storvinnare.
Rätt subjektivt, kraschar ytterst sällan för mig, det här programmet kraschade på den tredje sidan jag besökte. Rätt dåligt beteende.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

fisk: aha, my bad. Av någon anledning fick jag för mig att du pratade om mozilla/netscape, inte phoenix. :-[

Jag har inte testat phoenix, den är ju trots allt i väldigt tidigt stadie (v0.1)...
hej.
User avatar
nonajme
Posts: 40
Joined: 2002-03-26 20:41:48
Contact:

Post by nonajme »

Jag kör nu Phoenix 0.1. Testade en nightly build innan men dom funkade inte speciellt bra så nu kör jag en "milstolps-build" och den har inte kraschat någon gång. Går snabbt. Tar inte så mycket minne. Klarar av att läsa sidorna jag besöker. Det är ju Mozilla motorn och den följer ju standarden så om en sida inte funkar så är den dålig kodad ;)

Nä, men när Phoenix kommer upp i version 1.0 lr nå sånt så kommer det att funka mycket bra har jag en känsla av. Eftersom 0.1:an också gör det ;)
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

fisk wrote:Är ganska vanlig PHP-kod, förekommer ganska ofta om man surfar runt, jag struntar faktiskt i om det är dåliga programmerare som gör sidorna, för min del så vill jag ha fungerande sidor. Vilket inte Phoenix lyckades med.
Tyvärr är det precis den inställningen från användare som gör att vi aldrig
kommer att få en standard inom html o.s.v. Hade alla istället blankt
struntat i att besöka en sida som kör något specialmojs så hade
webdesigners tillslut insett detta och därmed hade vi fått en absolut
enhetlig standard och vem som helst hade kunnat se vilken sida som helst
på det sätt den är tänkt att bli sedd (förutsatt att den browsern följer
standarden förstås :) ). Det är så fel det kan bli att ett partiskt företag ska
hitta på en egen standard och strunta i en opartisk organisation som
w3c på det viset. Så att säga att "jamen dom har ju mycket snyggare
effekter och dom vill man inte missa" är bara ren lathet, alla saker som
sköts med IE-specifik kod går garanterat även att göra i den riktiga
standarden, men på ett annat sätt.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
fisk

Post by fisk »

nva wrote:
Tyvärr är det precis den inställningen från användare som gör att vi aldrig
kommer att få en standard inom html o.s.v. Hade alla istället blankt
struntat i att besöka en sida som kör något specialmojs så hade
webdesigners tillslut insett detta och därmed hade vi fått en absolut
enhetlig standard och vem som helst hade kunnat se vilken sida som helst
på det sätt den är tänkt att bli sedd (förutsatt att den browsern följer
standarden förstås :) ). Det är så fel det kan bli att ett partiskt företag ska
hitta på en egen standard och strunta i en opartisk organisation som
w3c på det viset. Så att säga att "jamen dom har ju mycket snyggare
effekter och dom vill man inte missa" är bara ren lathet, alla saker som
sköts med IE-specifik kod går garanterat även att göra i den riktiga
standarden, men på ett annat sätt.
Jaså?... *gäsp*
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

fisk wrote: Jaså?... *gäsp*
Härlig attityd du har.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Jag har blivit lite för trött på IE så jag tänkte ge Phoenix en changs.
Men jag jag lite problem bara, hur får jag fram adressfältet? har klickat runt i "view" och "options" utan något resultat.

*känner mig übern00b*
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

använder opera
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
mr b0m
Posts: 1109
Joined: 2002-03-08 10:54:25
Contact:

Post by mr b0m »

User avatar
nonajme
Posts: 40
Joined: 2002-03-26 20:41:48
Contact:

Post by nonajme »

mr b0m wrote:Version 0.2 är ute.
Bara jag som tycker att Phoenix är den bästa webläsaren som finns just nu?
User avatar
frozen
Posts: 52
Joined: 2002-06-13 21:39:37
Contact:

Post by frozen »

nonajme wrote:
mr b0m wrote:Version 0.2 är ute.
Bara jag som tycker att Phoenix är den bästa webläsaren som finns just nu?
Nej, jag också :)
Blinded by fear.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

duberg wrote:
nonajme wrote:
mr b0m wrote:Version 0.2 är ute.
Bara jag som tycker att Phoenix är den bästa webläsaren som finns just nu?
Nej, jag också :)
nerladdningtiden är tpy 35 minuter för mig,, hoppas det phoenix är tillräckligt snabtt så att det är värt det... 25 minuter kvar...
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
turbonallen
Posts: 168
Joined: 2002-03-27 14:27:52
Location: Angered
Contact:

Post by turbonallen »

jag blev imponerad av Phoenix.

det härligaste av allt: det behövdes inte installeras :)
bara att packa upp och köra!

sånt är man inte van vid som windowsanvändare.
Fungerande dator, härlig skärm | Nintendo Gamecube Metroid Prime Pak
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Vad är det för fel på folk nuförtiden?

Post by rokk »

Många klagar på mozilla/netscape etc. har jag sett. även i detta fallet
phoenix, varför? joo för att de inte funkat som de ska...
i 90% av fallen har det varit, gammal version eller någon form av
handhavandefel men i detta fall finns det såpass få versioner av phoenix
att fallet för gammal version och handhavandefel är inte lika stor, men det är en tidig version den får vara buggig, och som någon sa däruppe.. saker och ting utvecklas snabbt om det finns intresse.. ge det en chans...

Om follk intresserar sig för det kommer det att arbetas mer på det, och desto fortare blir det just NI tycker borde bli fixxat ordnat.
Så sitt inte där o tyck "näee, den visar inte 2 sidor på rätt sätt som jag lyckats hitta efter en halvtimmas letande, så därför struntar jag i denhär browsern"utan säg till om det och ge det en chans så kanske den kan visa det nästa build eller en senare release.. men det kommer.. allting är inte perfekt från början..

har ni sett IE 2.0? tycker 0.2 (alpha/beta eller vad det är i) av phoenix är betydligt bättre, jag menar; hur lång tid har det inte tagit för IE att bli standard och såpass "bra" som det är.. (och monopoliserat..) man kan inte räkna med att en nån månad gammal nykompling ska vara lika bra.. eller ens i närheten av lika bra, det tar lite tid o få saker o ting rätt.. hmm.. nu har jag skrivit massa iaf.. o e inte så nykter heller.. så kritisera på om ni tycker jag sagt nåt fel.. :)själv gillar jag både mozilla och phoenix..
MvH// RoKK
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Post by peking »

jag har testat några webläsare och jag tycker IE (6.0) slår alla andra...

Dom jag har testat är:

1. Opera - Hyfsad, snabb osv
2. Netscape - Dålig
3. Mozilla - Hoppades på att den skulle vara bättre än den va, men denna var hyfsat snabb men vissa grejer tog aslång tid att ladda...
4. IE (6.0) - Mycket bra, kanske inte snabbast av dessa i listan men den är mest pålitlig.
4. IE (4.0) - Bra - Samma sak som IE (6.0) fast lite segare.
5. Phoenix - Blähhh, Sög ganska stenhårt pågrund av att den gick snabbt lite nu och då och segt nu och då...
Post Reply