Nätverksproblem?, Några möjliga lösningar.

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
fisk

Nätverksproblem?, Några möjliga lösningar.

Post by fisk »

Att ta reda på den bästa packet size, för din ISP, för att förbättra din hastighet på internet.

Efter du har blivit uppkopplad mot din ISP (Internet-tjänstleverantör (t.ex. Telia, eller Bostream)) Så prova med att skriva vid dosprompten*: (windowsNT: Start>Kör:cmd , windows98/Me: Start>Kör:command)):

Skriv sedan i fönstret som dyker upp:

PING -F -L [packetsize] [www.dinisp.com]

Där [packetsize] är den mängd data du vill skicka (mellan 0 och 1500), och [www.dinisp.com] är din ISP's address (t.ex. www.telia.se). Det största värde vilket inte ger dig felet: "Packet needs to be fragmented, but DF set" kommer att vara den mest effektiva paketstorleken för din dator, och för din ISP


-------

Det tar en evighet att logga på!, Datorn försöker att ansluta till utdelningar som inte finns längre.

Detta är en bugg, i vissa windowsversioner så kan det leda till mycket lång tid att komma in i datorn; p.ga. windows försöker ansluta till nätverksenheter som inte existerar längre. När du skapar en koppling till en nätverksenhet, använd istället dosprompten* och skriv:

NET USE Z: \\COMPUTERNAME\DIRECTORY /PERSISTENT:NO [på en rad]

(Z: är enhetsnamnet)

Normalt då man skapar anslutningar i windows, så försöker windows återansluta till dessa enheter vid boot (gäller enbart vissa windowsversioner), raden /PERSISTENT:NO förhindrar detta, och medför en snabbare datorstart.







----

Hur fixar jag en väldigt slö nätverkskoppling?

Pingar du NetBIOS-namnet tar en evighet att genomföra med något resultat, men pingar du IP-numret så går det nästan omedelbart:

Problemet är med DNS namnöversättaren (domain name resolution)

* Finns det någon DNS-service igång? Om inte, så borde det INTE finnas någonting i DNS-sektionen av din nätverks-applet (t.ex. Kontrollpanelen>Nätverk)
OM det finns en DNS-tjänst startad, är den ordentligt konfigurerad?
Pekar arbetsstationen mot rätt IP-address?

* Är nätverket konfigurerat korrekt?, Om du har FULL DUPLEX, prova med HALV DUPLEX (Full Duplex (FD) / Half Duplex (HD) , Vilken hastighet går nätverket i? 100Mbit eller 10Mbit? ... Sitter det en HUB eller en SWITCH i nätverket?, Stödjer den den hastighet som är inställd på datorerna?






---------

Nätverket är väldigt långsamt. Alla nätverkskort är 100baseT FD, och det är en 100baseT switch i nätverket. Nätverkskorten är inställda för auto-negotiate hastighet och full duplex.

Detta händer oftast med 3com-nätverkskort. Ändra nätverkskortets inställningar, från full duplex till halv duplex, och hastigheten till 100baseT istället för auto-negotiate.
























------

Varför går det så långsamt då jag försöker koppla mig mot min linuxdator (via SAMBA)?

Ändra Samba-konfigurationen i linuxdatorn:

Ändra smb.conf med följande ändringar:

socket options = TCP_NODELAY, IPTOS_THROUGHPUT, SO_SNDBUF 8192, SO_RCVBUF 8192 [på en rad]
Spara konfigurationsfilen.
Stoppa sambaservern med t.ex: /etc/rc.d/init.d/smb stop (eller om den går direkt genom inetd, /etc/init.d/inetd stop) - gör en ps auxf | grep smbd för att undersöka om några instanser av samba-daemonen är igång, samt samma kommando med grep nmbd och om det finns några processer så stäng av dem med: kill -9 <PID> där PID är processnumret som tjänsten har.
Starta sedan SAMBA-servern med t.ex.: /etc/rc.d/init.d/smb start (eller via inetd: /etc/init.d/inetd start).












----------

(bidra gärna med hjälp i denna tråd)
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Bra initiativ, tycker att tråden borde klistras.
Ska lägga till lite bidrag senare, måste dusha nu ;)
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Post by Svempa »

Japp bara att klistra. Alternativ lägga in som en artikel eller guide på huvudsidan.
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Tack för det fisk, klistrar. :)
» the empire never ended
User avatar
ZpUtNic
Posts: 53
Joined: 2002-03-07 22:52:39
Location: Örebro
Contact:

Post by ZpUtNic »

med risk för att noob förklaras men iaf, när jag gjort "PING -F -L [packetsize] [www.dinisp.com]", kommer fram till att nånstans strax över 1400 e högsta möjliga, vart ställer jag sedan in packetsize så att det används av datorn hela tiden och jämt? =)

MVH MIcke
Me@1607mhz
EventHorizon
Posts: 99
Joined: 2002-07-19 15:20:27

Post by EventHorizon »

ZpUtNic wrote:med risk för att noob förklaras men iaf, när jag gjort "PING -F -L [packetsize] [www.dinisp.com]", kommer fram till att nånstans strax över 1400 e högsta möjliga, vart ställer jag sedan in packetsize så att det används av datorn hela tiden och jämt? =)

MVH MIcke
Tag hem tex DrTCP http://www.dslreports.com/drtcp , här kan du ställa in paketstorleken i rutan som säger "MTU" längst ned till höger, välj först vilket NIC det gäller.
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Om man har Telia ADSL, vad är adressen till ISP'n då? Hittar ingen sådan information i mina papper. Testade med att skriva www.telia.se men jag får bara begäran gjorde timeout.
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

hmm, man får ju sämre ping respons med större paket, tjänar man verkligen nånting på att ändra paket size ?
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Mind wrote:hmm, man får ju sämre ping respons med större paket, tjänar man verkligen nånting på att ändra paket size ?
Packet size (eg. Max Transfer Unit) är en övre gräns, inte ett fast värde som
alla paket använder, så små paket är fortfarande lika små, men frågan om
MTU avser när din maskin själv ska börja dela upp trafiken och inte låta din
ISP göra det för att länken kräver det.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
knullis
Posts: 10
Joined: 2012-01-27 11:24:00

Re: Nätverksproblem?, Några möjliga lösningar.

Post by knullis »

Oh vilken tur att jag hittade denna tråd. Tusen tack för all hjälp. :)
brudarrrrr, hitta mig på www.flirtfair.se ;-)
Post Reply