Linux server till diverse saker HJÄLP

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
peak
Posts: 1321
Joined: 2002-03-07 22:51:47
Location: Borås

Linux server till diverse saker HJÄLP

Post by peak »

Ska få liv i min gamla Pentium 75Mhz 24mb ram och tänkte ha den som en server. Jag har Bostream som internet anslutning och hoppas att det räcker... Detta hade jag tänkt serva:
*web
*ftp
*mail
*brandvägg
*dc hub
Om det finns fler grejer som man kan ha en server till så berätta gärna :).
Givetvis så ska jag använda Linux på den. Men nu är det så här att hårddisken i den inte är större än 500mb :P . Vill helst ha en dist med grafiskt gränssnitt för att underlätta alla inställningar (/me n00b ;D ). Det dumma med datorn är att den inte kan boota ifrån en cd :P Hur gör jag då?
Tacksam för svar :)
Asus A8Ne, AMD 64 3200+@4000+, 1024Mb, Gainward Geforce 6600GT GS, Antec Sonata
User avatar
eyolf
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 0:40:41
Contact:

Post by eyolf »

du kan nog installera linux med hjälp av en diskett som hämtar hem det som behövs via nätet. det jag menar är att du ska göra en nätinstallation. ska nog gå bra...

förresten, måste p75:an verkligen va ftp? den måste vara långsam (hdd)? skippa ftp, vetja. fixa DCHub o låt din dator connecta den bara..
Image
User avatar
Hans-Eddy
Posts: 749
Joined: 2002-03-10 10:38:48
Location: Göteborg
Contact:

Post by Hans-Eddy »

robey wrote:du kan nog installera linux med hjälp av en diskett som hämtar hem det som behövs via nätet. det jag menar är att du ska göra en nätinstallation. ska nog gå bra...

förresten, måste p75:an verkligen va ftp? den måste vara långsam (hdd)? skippa ftp, vetja. fixa DCHub o låt din dator connecta den bara..
Med tanke på att hårdsisken bara är 500MB så tror jag inte han kommer ha filerna som ligger på ftp:n på serverns disk utan snarare mounta in dem med samba eller någåt annat över nätverket fungerande filsystem.
The circle is perfect, but the world isn't round.
The revolution will not be televised, the revolution will be live.
User avatar
peak
Posts: 1321
Joined: 2002-03-07 22:51:47
Location: Borås

Post by peak »

beeraholic wrote:
robey wrote:du kan nog installera linux med hjälp av en diskett som hämtar hem det som behövs via nätet. det jag menar är att du ska göra en nätinstallation. ska nog gå bra...

förresten, måste p75:an verkligen va ftp? den måste vara långsam (hdd)? skippa ftp, vetja. fixa DCHub o låt din dator connecta den bara..
Med tanke på att hårdsisken bara är 500MB så tror jag inte han kommer ha filerna som ligger på ftp:n på serverns disk utan snarare mounta in dem med samba eller någåt annat över nätverket fungerande filsystem.
Precis :)
Men vad ska jag ha för dist då?
Asus A8Ne, AMD 64 3200+@4000+, 1024Mb, Gainward Geforce 6600GT GS, Antec Sonata
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Re: Linux server till diverse saker HJÄLP

Post by lyckegard »

Peak wrote:Ska få liv i min gamla Pentium 75Mhz 24mb ram och tänkte ha den som en server. Jag har Bostream som internet anslutning och hoppas att det räcker... Detta hade jag tänkt serva:
*web
*ftp
*mail
*brandvägg
*dc hub
Om det finns fler grejer som man kan ha en server till så berätta gärna :).
Givetvis så ska jag använda Linux på den. Men nu är det så här att hårddisken i den inte är större än 500mb :P . Vill helst ha en dist med grafiskt gränssnitt för att underlätta alla inställningar (/me n00b ;D ). Det dumma med datorn är att den inte kan boota ifrån en cd :P Hur gör jag då?
Tacksam för svar :)
har själv haft samma problem för längesen. då körde jag slackware 7.1... så den här guiden kanske lite gammal och så, men men..

starta datorn i MSdos och stoppa i den bootbara slackware skivan, där ska det finnas en mapp som heter bootdsks.144 eller nåt sånt.. öppna den mappen och skriv
rawrite bare.i a:
stoppa in en tom 3.5" diskett och tryck på enter.. namge disketten bootdisk..
sedan går du till cd rotkatalog och öpnnar mappen som heter rootdsks och skriver in
rawrite color.gz a:
stoppar i en diskett som är namngiven rootdisk och trycker på enter.. boota med bootdisken och byt diskett när den säger till. jag har för mig att om du gjorde så här så skulle komma till en en linux konsol. partionera först med fdisk och skriv sedan setup för att starta installationsprogrammet
Post Reply