Skillnad mellan gatway och router

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
speedtrader
Posts: 194
Joined: 2003-04-11 18:59:38
Location: Fredrik Johansson

Skillnad mellan gatway och router

Post by speedtrader »

Vad är det för skillnad mellan gateway och router?
Jag letat efter info hos dustin.se, men jag hittar ingen förklaring till vad skillnaden är mellan router och gateway.

För att kunna dela en Internetanslutningen då behöver man en router, men är en gateway samma sak?
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Min tolkning: Namnet "Gateway" antyder ung. "port mot andra nätverk", vilket är precis vad en router är. Samma sak.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Gateway är väl något som jobbar på alla OSI-lager.. dvs kan skyffla trafik mellan ett IPX-nät och ett TCP/IP-nät t ex.

En router jobbar ju högst på nivå 3, så den kan inte översätta mellan protokoll.

Vad man ska ha för nytta av att översätta protokoll vet jag inte.. kanske något man hade användning av förr i tiden. ;)
hej.
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

I min värld är en brygga (bridge) det som överför alla OSI-lagren, medan både gateway och router arbetar på nätverkslagret (IP). Gatewayen skyfflar bara data mellan två nät, medan routern bestämmer vilken väg datan ska ta (fler än 2 in-/utgångar).
Detta är vad jag fått för mig. Om jag har fel så är jag tacksam om någon upplyser mig om det.

/Johan
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

jfolin wrote:I min värld är en brygga (bridge) det som överför alla OSI-lagren, medan både gateway och router arbetar på nätverkslagret (IP). Gatewayen skyfflar bara data mellan två nät, medan routern bestämmer vilken väg datan ska ta (fler än 2 in-/utgångar).
Nej, linc har mer rätt än du. =)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

IcePic wrote:Nej, linc har mer rätt än du. =)
'aight. Vad är vad då? Vad är en brygga? Var står eiffeltornet?
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

jfolin wrote:'aight. Vad är vad då? Vad är en brygga? Var står eiffeltornet?
En brygga är som en tvåportars switch, den lyssnar och lär sig mac-addresser
och bestämmer efter vilken sida en destinations-macaddress ligger på huruvida
den ska låta ett paket föras över till andra sidan eller inte.
Dvs, låg nivå, och bara ett "pakethinder" egentligen, som ser till att de som inte
behöver höra trafik inte heller gör det.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Historiskt så kan man väl säga att en gateway är något som översätter mellan olika språk så att säga? oavsett om det är mellan tcp-ip och IPX eller om det är om du skriver ut till en skrivare genom en gateway?

rätta mig icepic ^^
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
Ancalagon
Posts: 550
Joined: 2002-03-08 14:16:41
Location: Stockholm

Post by Ancalagon »

linc wrote:Gateway är väl något som jobbar på alla OSI-lager.. dvs kan skyffla trafik mellan ett IPX-nät och ett TCP/IP-nät t ex.

En router jobbar ju högst på nivå 3, så den kan inte översätta mellan protokoll.

Vad man ska ha för nytta av att översätta protokoll vet jag inte.. kanske något man hade användning av förr i tiden. ;)
Fråga grabbarna på Ericsson .. - de har (nog) stor nytta av gateways nuförtiden åxå ;)
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Axman wrote:Historiskt så kan man väl säga att en gateway är något som översätter mellan olika språk så att säga? oavsett om det är mellan tcp-ip och IPX eller om det är om du skriver ut till en skrivare genom en gateway?

rätta mig icepic ^^
Jo, det är därför som lincs svar var vädligt korrekt, för att kunna skriva ut
på ett främmande nät så räcker det inte med att översätta mellan t.ex IPX och
IP, du måste hantera båda printerprotokollen, eftersom de givetvis också skiljer
sig, därav jobbar en gateway på alla nivåer, medans en router enbart väljer
väg och håller sig runt nivå 3.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
gottegrisen
Posts: 221
Joined: 2002-03-11 12:47:17
Location: Mölnlycke

Post by gottegrisen »

Ursprungligen så är en gateway router en koppling för routing mellan intra- och inter -autonoma routing system. Eller lite förenklat, en knutpunkt för system som kan använda olika routing protokoll. Detta är den rent datlogiska termologin. Men i vardagsmun används nog benämningen gateways med bredare perspektiv och kan nog betyda mycket fler saker.

I motsats till en gateway, arbetar en router mellan noder som har samma routingprotokoll.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

http://www.computerhope.com/jargon/g/gateway.htm wrote:When referring to a network a gateway is an address used as entry point into another network. For example 166.70.10.1 could be used as a gateway. It is common for .1 and .2 to be setup as a networks gateway. The gateway is commonly the address of a network device such as a network router.
http://www.computerhope.com/jargon/r/router.htm wrote:A router is a hardware device designed to take incoming packets, analyzing the packet and then directing it to the appropriate location, moving the packet to another network, converting the packet to be moved across a different type of network interface, dropping the packet, or performing any other number of other types of actions.
Brouter

Short for Bridge Router a "brouter" is a networking device that serves as both a bridge and a router.

Core router

A core router is a router in a computer network that routes data within a network but not between networks.

Edge router

A edge Router is a router in a computer network that routes data between one or more networks.

Virtual router

A Virtual Router is a backup router used in a VRRP* setup.
*=Virtual Router Redundancy Protocol
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

elvenman wrote:
http://www.computerhope.com/jargon/g/gateway.htm wrote:When referring to a network a gateway is an address used as entry point into another network. For example 166.70.10.1 could be used as a gateway. It is common for .1 and .2 to be setup as a networks gateway. The gateway is commonly the address of a network device such as a network router.
Det där tror jag är en referens till det man inom TCP/IP kallar "default gateway",
och inte den protokoll-oberoende definitionen som vi diskuterar här.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
kroge
Posts: 122
Joined: 2002-03-09 0:40:59
Contact:

Post by kroge »

Alltså "default gateway" är väl egentligen den routern som sitter närmast din egen dator och alltså nivå 3-baserad i OSI-RM. Vilket man då bör göra en skillnad som Icepic säger mellan definitionen av Gateway i OSI som jobbar på lager 4-7.
Stationär: P4-2.26Ghz - Geforce 4 ti4600 - 512MB RDRAM - 80GB Western Digital, 120GB Western Digital - Laptop: P-M 1.5Ghz - 512MB DDR - ATI 9600 Pro Turbo - 60GB - 15.4" WUXGA
Post Reply