Renovering

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Renovering

Post by Niklas Berggren »

Renoveringsdags: the geeky way ;)

Jag hade tänkt slänga ut WinXP från datorn, eftersom det enda det f.t. gör är att ta upp plats.
Jag har en 80GB disk (systemdisk) och en på 40GB (IBM deskstar 60GXP, litar inte ett dugg på den) som jag tänkt partionera upp och spela gentoo 1.4 med.

Innan jag tömmer allt helt har jag två frågor;
Hur "bör" jag partionera upp min systemdisk? Det vanliga jag kört troget med ett bra tag ser ut ung. såhär:

/ - 700MB, oberoende av diskstorlek.
SWAP - 128-256MB, beroende på det "riktiga" minnet.
/var - 300MB, oberoende av diskstorlek.
/usr - ~5-6GB, beroende på vad datorn ska göra.
/home - Resten.

Några bra idéer? Något åt-helvete-fel? En egen /boot kanske vore vettigt?

Nästa grej är valet av filsystem. ext2 har gång på gång visat sig instabilt, detta gör att jag inte litar mycket på ext3. Fördomar är kul. Valet är väl då mellan ReiserFS eller XFS. Jag har använt ReiserFS utan minsta lilla problem i ett halvår nu på en dator och det verkar inte ha några hastighetsproblem. XFS har jag inte provat, men det pratas mycket om det och det har ju nyligen (nåja) blivit upptaget i kerneln. Stabilitet och pålitlighet prioriteras över hastighet, även om en bra balans vore bra.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag har aldrig riktigt förstått behovet av att partitionera på det viset du gör - själv har jag en / på ~10GB samt en swap på 1GB - sedan har jag en 40-gigare som /home/fisk och kör sedan med diskquota.

Har sedan en backuppartition som en crontab lägger säkerhetskopior på viktig data (som jag specifierar i ett eget trevligt script) varannan vecka på de viktigaste komponenterna i systemet för att ha säkrad data vid ev. systemfel.

ReiserFS är ett bra system tycker jag, har kört ext2 under väldigt lång tid tidigare och det har fungerat tillfredställande, men för ett år sedan bytte jag till Reiser, och det har visat sig vara en markant förbättring i prestanda och stabilitet.

Jag brukar alltid ta till extra vid alla fall av partitionering, har man utrymmet så skadar det inte att öka det med 50-100% över det man gissat först - särskilt inte då det handlar om ~300MB
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
-Force
Posts: 154
Joined: 2002-03-10 22:13:44
Location: Kramfors
Contact:

Post by -Force »

/usr är en rätt så viktig del i Gentoo, om man inte vill springa och rensa /usr/portage/distfiles stup i kvarten.

Själv kör jag på ReiserFS överallt, och det är nog mest för stabiliteten (då jag har haft mer eller mindre trassel med ext2), hastigheten märker man nog inte av om man inte gör några extremt avancerade saker. Jag har hört att folk har stabilitetsproblem med XFS om det inte umountas rent (vid strömavbrott eller liknande), något jag aldrig haft med Reiser.
User avatar
pro-zeed
Posts: 288
Joined: 2002-06-16 16:46:19
Location: Landskrona
Contact:

Re: Renovering

Post by pro-zeed »

Nicke. wrote:Renoveringsdags: the geeky way ;)

Jag hade tänkt slänga ut WinXP från datorn, eftersom det enda det f.t. gör är att ta upp plats.
Jag har en 80GB disk (systemdisk) och en på 40GB (IBM deskstar 60GXP, litar inte ett dugg på den) som jag tänkt partionera upp och spela gentoo 1.4 med.

Innan jag tömmer allt helt har jag två frågor;
Hur "bör" jag partionera upp min systemdisk? Det vanliga jag kört troget med ett bra tag ser ut ung. såhär:

/ - 700MB, oberoende av diskstorlek.
SWAP - 128-256MB, beroende på det "riktiga" minnet.
/var - 300MB, oberoende av diskstorlek.
/usr - ~5-6GB, beroende på vad datorn ska göra.
/home - Resten.

Några bra idéer? Något åt-helvete-fel? En egen /boot kanske vore vettigt?

Nästa grej är valet av filsystem. ext2 har gång på gång visat sig instabilt, detta gör att jag inte litar mycket på ext3. Fördomar är kul. Valet är väl då mellan ReiserFS eller XFS. Jag har använt ReiserFS utan minsta lilla problem i ett halvår nu på en dator och det verkar inte ha några hastighetsproblem. XFS har jag inte provat, men det pratas mycket om det och det har ju nyligen (nåja) blivit upptaget i kerneln. Stabilitet och pålitlighet prioriteras över hastighet, även om en bra balans vore bra.
Dom brukar ju säga att swapen ska vara minnet * 2, fast har man mkt minne behövs nog inte det... har 512 ram själv, aldrig använt swapen bara...
jag kör som så att jag har en 64mb partition där bara kernel o sånt ligger, boot med andra ord... det beror iofs på vad du ska för filsystem på den partitionen, ext2 32mb eller ext3 64mb eftersom ext3 är ett "journaling" (hur översätter man det? arkiverande?) filsystem så kräver det mer palts.
ReiserFS har jag aldrig provat att ha på den, det är ingen som har rekommenderat det till mig...
För övrigt kör jag ReiserFS, har aldrig provat XFS...
I övrigt kan du nog ha storleken på partitionerna som de är... skulle jag tro ;)
"Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker..."
User avatar
Ancalagon
Posts: 550
Joined: 2002-03-08 14:16:41
Location: Stockholm

Post by Ancalagon »

fisk wrote:Jag har aldrig riktigt förstått behovet av att partitionera på det viset du gör - själv har jag en / på ~10GB samt en swap på 1GB - sedan har jag en 40-gigare som /home/fisk och kör sedan med diskquota.

Har sedan en backuppartition som en crontab lägger säkerhetskopior på viktig data (som jag specifierar i ett eget trevligt script) varannan vecka på de viktigaste komponenterna i systemet för att ha säkrad data vid ev. systemfel.

ReiserFS är ett bra system tycker jag, har kört ext2 under väldigt lång tid tidigare och det har fungerat tillfredställande, men för ett år sedan bytte jag till Reiser, och det har visat sig vara en markant förbättring i prestanda och stabilitet.

Jag brukar alltid ta till extra vid alla fall av partitionering, har man utrymmet så skadar det inte att öka det med 50-100% över det man gissat först - särskilt inte då det handlar om ~300MB
En anledning till att dela på disken är att man i så fall kan mounta t.ex. /var som nosuid .. - så att en apache exploit inte kan fixa en apache-suid binär i /var/www ...
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Tar mig friheten att saxa in en gammalt IcePic inlägg:
IcePic wrote: Jag skulle inte haft en så stor root, men lite större boot.

För att börja om från början:
/var kan växa på konstiga vis, bäst om den ligger för sig.
/usr kommer ha alla program, den ska vara stor som fan.
/home är bra att ha separat så att man kan ominstallera och greja utan
att tappa ens egna filer.
/ i sig behöver typ 100M, men ta 3-400 för säkerhets skull.
swap kan du ta som du vill, men 2xRam är grym overkill.

Gör så här:
/boot - 50M <- rymmer 5-6 kernels lätt.
/ 400M <- ska rymma /lib/modules för alla kernels plus /tmp
swap 200M <- just in case
/var 200M <- ska täcka lite websidor, en liten mysql-db och loggar.
/home 1000M <- räcker ju ett bra tag.
/usr 4000M <- resten.

Min setup är lite mindre än din, men fördela det som blir över mellan home och usr bara.
Ska du köra Debian kan det vara trevligt att ha en /var/cache/apt/
&#25105;&#24605;&#12358;&#12289;&#12422;&#12360;&#12395;&#25105;&#12354;&#12426;
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

thimp wrote:Tar mig friheten att saxa in en gammalt IcePic inlägg:



Ska du köra Debian kan det vara trevligt att ha en /var/cache/apt/
vad svarar du på för fråga egentligen? =D
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
straver
Posts: 485
Joined: 2002-03-09 13:51:28
Location: Malmö
Contact:

Post by straver »

Har för mig att klockan går fel om man kör /usr på en egen partionen eftersom det ligger tidszon grejs där som inte är tillgängliga under booten då.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

På tal om partitioneringstips så har jag kört med en dedikerad partition för "downloads" ett tag. Största fördelen med det är att det blir lättare att hantera den massiva fragmentering som lätt blir resultatet av en tids blandade nedladdningar. När man sedan flyttar kompletta filer till en annan partition för lagring så får man en automatisk defragmentering på köpet, såvida inte målpartitionen är starkt fragmenterad förståss. Har man två diskar så kan man ju sätta denna download-partition på den disk som inte har systemet/programfiler på sig.

Förslagsvis så skulle man kunna använda samma partition för diverse temp-filer. Jag är dock så rabiat att jag har en specifik partition även för det. Det föddes ett par nya idéer vid den senaste "renoveringen". ;)
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Jag har lärt mig av partitionering att det är ett helvette. Jobbigt att ha flera små separata partitioner som blir fulla och ne. Bättre med en större för systemet och sedan en större för home.

Jag kör:
/boot - 50 MB, ext2
SWAP - 512 MB
ROOT - 4 GB, ReiserFS
/home - Resten, ReiserFS


Nu när jag sitter med Gentoo så blir BOOT lite småfull pga distfiles. Rekommenderar en BOOT på minst 5 GB och om du kan spendera några GB så varför inte 10 GB? Bättre att ha för stora än för små partitioner. Det har jag lärt mig av och i framtiden kommer min BOOT bli några GB större, t.ex 2 GB större. (Jag har endast 80 GB i denna burken så ja... Windows tar också några GB.)

Mitt lilla allmänna tips, en ROOT under 10 GB är inte att föredra om usr, var m.m ligger där. Fast lita inte på allt jag säger då jag inte är direkt kunnig på detta område.
User avatar
Marabou_Man
Posts: 1328
Joined: 2002-03-08 14:07:58
Location: Henån

Post by Marabou_Man »

Filesystem Size Used Avail Capacity Mounted on
/dev/ad0s1a 1008M 50M 878M 5% /
/dev/ad0s1f 179G 106G 58G 65% /home
/dev/ad0s1e 3.0G 649M 2.1G 23% /usr

Om vi kollar på / Så har jag löjligt mycket i onödan :/
(19:31:08) <Punisher> argh. satans buggigt bajs..
(19:31:41) <Marabou_Man> :(
(19:33:18) <Punisher> *svär*
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Gussoh wrote:
thimp wrote:Tar mig friheten att saxa in en gammalt IcePic inlägg:



Ska du köra Debian kan det vara trevligt att ha en /var/cache/apt/
vad svarar du på för fråga egentligen? =D
Ville han inte ha tips på hur man skulle partionera? =)
&#25105;&#24605;&#12358;&#12289;&#12422;&#12360;&#12395;&#25105;&#12354;&#12426;
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

thimp wrote:Ville han inte ha tips på hur man skulle partionera? =)
Jo - i gentoo
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

fisk wrote:
thimp wrote:Ville han inte ha tips på hur man skulle partionera? =)
Jo - i gentoo
aha, man kan inte vara på topp jämt, eller? =)
&#25105;&#24605;&#12358;&#12289;&#12422;&#12360;&#12395;&#25105;&#12354;&#12426;
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Fisk & Fluffy: Ni kan ha rätt, det viktigaste är egentligen att /home har en egen partition bara, eftersom jag har för vana att ha det mesta där, bilder, musik, ev. www-root etc. utöver hemkatalogerna.
Tankegången har oftast varit att även /var skulle ha en separat partition, att kunna återställa (fel)loggar har hjälpt mig förr. Så fungerar jag ofta; ska jag lära mig något måste jag ha sönder det först ;)

Fluffy: Du menar att ROOT blir småfull?

Marabou_Man: Det där ser faktiskt helt okej ut.

Thimp: Bry dig inte om gussoh och fisk, tack för hjälpen :)
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Portage lägger alla filer den tar ner i /usr/portage/distfiles, så den blir ju rätt stor med tiden om du inte tömmer den själv.

Sen av någon anledning rensar den inte upp katalogerna den packar upp och arbetar i (i /var/tmp/portage), så där brukar jag få gå in och rensa med jämna mellanrum också.
hej.
User avatar
Marabou_Man
Posts: 1328
Joined: 2002-03-08 14:07:58
Location: Henån

Post by Marabou_Man »

Nicke. wrote:
Marabou_Man: Det där ser faktiskt helt okej ut. Skitbra rättare sagt. Fan vad du äger älskling. puss :)
Tack sötnos :)))
(19:31:08) <Punisher> argh. satans buggigt bajs..
(19:31:41) <Marabou_Man> :(
(19:33:18) <Punisher> *svär*
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

linc wrote:Portage lägger alla filer den tar ner i /usr/portage/distfiles, så den blir ju rätt stor med tiden om du inte tömmer den själv.

Sen av någon anledning rensar den inte upp katalogerna den packar upp och arbetar i (i /var/tmp/portage), så där brukar jag få gå in och rensa med jämna mellanrum också.
Går det inte att göra som i FreeBSD? (in i /usr/ports och sedan "make clean")
Aja, ett fulhackat BASH-script grejar det mesta :)
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Nja, det finns något som heter 'emerge depclean' (tror jag det var), men jag vet inte riktigt vad det gör och det vill rensa en hel drös med saker för mig så jag har inte vågat köra det. :)

Sen spelar det ingen roll i vilken katalog du står i när du kör emergekommandon i gentoo.
hej.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

hum, jag delade upp min 80 i två lika stora delar...

/
/Volumes/iLoveYou/

HFS+ såklart :)
iDon't care about your problems.
User avatar
-Force
Posts: 154
Joined: 2002-03-10 22:13:44
Location: Kramfors
Contact:

Post by -Force »

I Gentoo bör man ha en relativt stor /var, då alla såser zippas upp där och kompileras där, naturligtvis tar Portage bort de efteråt, men Mozilla Firebird och andra stora program (XFree86 mfl) tar upp rätt så mycket space under kompileringen.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

K-Force wrote:I Gentoo bör man ha en relativt stor /var, då alla såser zippas upp där och kompileras där, naturligtvis tar Portage bort de efteråt, men Mozilla Firebird och andra stora program (XFree86 mfl) tar upp rätt så mycket space under kompileringen.
Min gentooinstallation rensar inte /var/tmp/portage automatiskt. Är det något speciellt man ska göra för att den ska göra det eller?
hej.
User avatar
-Force
Posts: 154
Joined: 2002-03-10 22:13:44
Location: Kramfors
Contact:

Post by -Force »

Den borde rensa build-filerna, men det ligger en log kvar där för varje emergat paket, så man senare kan köra genlop -t och kolla hur lång tid det tog.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Det gör inte min iaf.. den fyller min 4GB-partition (3½GB fritt ungefär) efter ett par emerge world:s.
hej.
Post Reply