"börja programera"-tråd

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
apapap
Posts: 510
Joined: 2002-03-08 16:42:11

"börja programera"-tråd

Post by apapap »

Jo, helt ur tomma intet bestämde jag mig för att jag skulle vilja kunna programera. Sånna här trådar är nog inte helt ovanliga men jag hittade inte riktigt nått vettigt så jag gjorde en nu :) .

Vad jag är ute efter är att kunna göra ett windows-program och kunna påverka programmets utseede ganska mycket. Givetvis ska programmet kunna göra något oxå ;) , t.e.x fungera som ett enkelt skrivprogram (notepad) eller något paint-liknande.

Endel säjer att C++ är bra att börja med, men vad jag har förstått så kan man inte göra så mycket grafiskt i det.

Visual C++ då! säjer de igen. Men kan man göra program med invecklade funktioner?

Som ni förstår är jag total newbe ;D så om nån kunnig människa skulle kunna berätta för mig vilket språk jag ska börja med, vilken kompliator jag ska använda mig av, och var jag hittar bra sidor om språket för att kunna nå mitt mål så är jag tacksam.
.
User avatar
Ancalagon
Posts: 550
Joined: 2002-03-08 14:16:41
Location: Stockholm

Post by Ancalagon »

VC++ duger nog åt dig ... :P

men vill du "bara" göra lite grafiska program till windows på ett snabbt sätt så kanske Visual Basic är något för dig - där kan man "rita" ett gui och sedan lägga till funktioner med kod ..
Xhargh
Posts: 1177
Joined: 2002-10-21 15:05:32
Contact:

Post by Xhargh »

Man kan göra allt i C++.

MEN, för att kunna göra något så måste man kunna programmera, och detta gäller alla språk. Därför är det bra att lära sig programmera innan man börjar rita GUI. Börja med enkla program, typ Hello World och gå över och gör lite svårare program som Gissa Talet. Fortsätt sedan med ännu mer avancerade program som t ex ett eget program som räknar antalet ord i en textfil osv. (Nu kommer säkert några att säga att dessa program inte är avancerade alls, det är de inte, om man kan programmera...)

Först när man kan språket man programmerar i väl, är det dags att börja använda sig av verktyg som hjälper till med användargränssnitt osv.

Detta är förstås min åsikt...
Windows 98 på 4.38 MB, Nano98
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Jag har (igen) börjat titta på Python som funkar alldeles utmärkt för en massa
ändamål. Det har dessutom ett par ganska bra introduktionsguider just om hur
programmering i sig går till, visat med deras eget språk förstås.

http://www.python.org/doc/Intros.html
sök upp "Introductions to Python programming for non-programmers" där jag
tycker "instant hacking" är en mycket bra guide för folk som är obekanta med
hur programmering fungerar och som vill se lite fungerande exempel.

Dessutom är Python fritt/gratis/öppet (Hyffsat likt BSD-licensen) och portabelt
mellan många plattformar.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
robin.
Posts: 315
Joined: 2003-01-05 20:34:27
Location: Strängnäs

Post by robin. »

Ett sätt som jag tyckte var ett väldigt bra sätt att lära sig programmera på var att jag fick tag på en bok som tog upp grunderna i det språk jag skulle progga i (i mitt fall VB, men C/C++ är nog inte helt fel att börja med). Sedan läsa igenom den boken en gång, utan att sitta framför datorn, och efter det så börjar man göra lite uppgifter och skriva av exempel. Är även bra att besöka t ex form eller diverse programmeringssidor: http://www.planetsourcecode.com - mycket "nybörjar-kod". http://www.programmersheaven.com - lite mer avancerade grejer, men även nybörjarsaker och guider.

Men som Xhargh sa så är det bäst att börja med lite "basic-programmering" innan man hoppar på att koda GUI och sådana grejer eftersom detta kan bli ganska så avancerat väldigt fort. Speciellt om man programmerar i C++. Proggar man däremot i VB så behöver man inte alls förstå särskilt mycket om hur Windows-programmering fungerar för att kunna göra GUI's, men hur kul är det? :P

Sedan när du lärt dig programmera och så, så kan jag rekommendera att du lär dig programmera i assembler, eftersom man då får ännu större förståelse för hur minnet/variabler osv fungerar. Det är faktiskt ett väldigt roligt språk att progga i, men personligen föredrar jag C/C++!

Happy coding! =D
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

Börja med pascal det är lätt att börja med
sen glid över till c++ bra väg liknande språk.
Mac mini
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

http://www.hetland.org/python/instant-hacking.php

Python är fruktansvärt bra. Enligt min i detta fallet inte så ödmjuka åsikt. Börja med det. ;)

EDIT: Bah, IcePic hade redan hänvisat till den...
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

Annars är Java ett hyfsat lätt språk, lättare än C++ tycker jag iaf.. Och bra dokumentation finns det också.
http://java.sun.com
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

mcrj wrote:Börja med pascal det är lätt att börja med
sen glid över till c++ bra väg liknande språk.
Är det nån som tar pascal på allvar idag?
(flamskyddsdräkt på!)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Kom till att tänka på en ruskigt bra fri bok om Python:

http://www.ibiblio.org/obp/thinkCSpy/

Det är en helt gratis fri lärobok som håller riktigt bra kvalité.

Efter Python rekommenderar jag också Java.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Post Reply