cisco router

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
corre
Posts: 659
Joined: 2002-03-08 10:49:39
Location: Kristianstad

cisco router

Post by corre »

funderar på att köpa en cisco-router för framtida labbar/cert.


funderar på en 3810 router.

dock så finns lite frågot kring interfacen.

dom som sitter på den jag kollar på är:

2 x E1 Interface
2 Serial interface
1 ethernet interface



så som jag tänkt koppla den så ska den sitta mellan två nätverk
(ehternet RJ-45).

finns möjlighet att använda den till det?

/erik
User avatar
root
Posts: 1150
Joined: 2002-03-07 23:22:35
Contact:

Post by root »

Menar de ISDN PRI när de säger E1? I så fall har du bara ett RJ45 och det går ju inte då om den inte är modulär.
Pulling together is the aim of despotism and tyranny. Free men pull in all kinds of directions.
-Terry Pratchett
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

root wrote:Menar de ISDN PRI när de säger E1? I så fall har du bara ett RJ45 och det går ju inte då om den inte är modulär.
Jag skulle inte svära på det. Om jag får gissa så är ISDN bara en av de saker man kan köra ovanpå
en E1:a, så det kan lika gärna vara tänkt för Frame Delay eller telefoni-transport eller annat knas
på den porten.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

Ingen exakt koll på vad E1 står för men jag har stött på det i ATM-switchar på prakiken :) E1 och J1 är olika interface, 1.5Mbps resp.. öh.. nåt annat.. :)

Edit:

E1, T1 och J1..:

E `Euro' (2.0Mb base)
J `Japan' (1.5Mb base)
T `Trunk' (1.5Mb base)

Something like that maybee? :)
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

jstrom wrote:Ingen exakt koll på vad E1 står för men jag har stött på det i ATM-switchar på prakiken :) E1 och J1 är olika interface, 1.5Mbps resp.. öh.. nåt annat.. :)
Det jag menade var att E1 är som "ethernet" och ISDN motsvarar i viss mån "tcp/ip" i min jämförelse,
så ISDN går ibland över E1:or (och T1:or osv) men att ha en E1:a garanterar inte att man får
isdn på köpet.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
corre
Posts: 659
Joined: 2002-03-08 10:49:39
Location: Kristianstad

Post by corre »

så med dom specsen så är det kört att ha den mellan två olika "vanliga" nätverk.

har ingen möjlighet att köra seriel, ISDN eller liknande.


/erik
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

ramelan wrote:så med dom specsen så är det kört att ha den mellan två olika "vanliga" nätverk.
har ingen möjlighet att köra seriel, ISDN eller liknande.
/erik
Alltså det är ju inget supermagiskt med en cisco som inte en P133 med två ethernetkort kan göra.
Bortsett från att ciscon kostar mer då.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
corre
Posts: 659
Joined: 2002-03-08 10:49:39
Location: Kristianstad

Post by corre »

men hur skaffar jag mig ett cert på en *bsd då :)?


/erik
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

ramelan wrote:men hur skaffar jag mig ett cert på en *bsd då :)?
/erik
Leta upp bsd-dator, kör kommandot "man man" och följer SEE ALSO tills man kan hela OS:et. ;-)

Skämt åsido, det går givetvis med bsd, linux eller säkert windos med för den delen, det man har på
en cisco är sällan mer finesser utan färre distraktionsmoment än vad en dator+OS skulle ha.
Det är ju en dator+os i en cisco med, bara det att den inte lipar om att man ska trycka F1 om tangentbordet
är urkopplat eller kräver gfxkort, de har sällan rörliga delar utom fläktar men i övrigt så gör de inte
mycket som inte en dator med lika många ethernetportar skulle greja.
Självklart får man leta lite routingprotokollshanterare om man ska prata bgp eller så på sin router,
men för att bara skyffla trafik krävs inget mer än en P90, två pciethernetkort och en floppy med
freesco eller liknande. Massor med folk som kör så helt utan problem.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
root
Posts: 1150
Joined: 2002-03-07 23:22:35
Contact:

Post by root »

Eller skaffa boson netbuilder. Du kan inte labba mycket med bara en router, om du inte kör bsd på en annan och lära dig båda samtidigt då. :-)
Pulling together is the aim of despotism and tyranny. Free men pull in all kinds of directions.
-Terry Pratchett
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Finns det ingen cisco emulator då? Eller något som liknar ciscos CLI?
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

elvenman wrote:Finns det ingen cisco emulator då? Eller något som liknar ciscos CLI?
Jo, flera stycken.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Jag tror att du kan använda adaptrar på serie interfacen för att få åtminstånde Ethernet RJ45 (Ethernet = 10Mbit, Fast Ethernet = 100MBit).
Men jag har inte kollat på just den modellen så jag kan inte garantera något, det var mest ett tips.


E1 är 30 eller 32 64kbps kanaler om jag inte minns fel, alltså som ISDN fast med fler kanaler än bara 2*B + 1*D, jätte billigt... (nej knappast billigt, speciellt inte för 2Mbit).
Jag borde nog fräsha upp minnet lite angående de här grejerna och ta det jäkla CCNA certifikatet. ;)


Det finns för övrigt Layer 3 Switchar som har liknande IOS som routrarna. Förutom att experimentera lite får du en riktigt bra switch om du skaffar någon sådan men de är ju inte direkt gratis. Men kan du sätta av ett par månadslöner så borde det gå ;)
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Post by spyse »

elvenman wrote:Finns det ingen cisco emulator då? Eller något som liknar ciscos CLI?
Jo det finns det.....när jag läste cisco satt vi och lekte med dom betydligt "enklare" att labba med då div fel på nätverket kund störra plus att flera kunde labba samtidigt....så försök att fixa det....
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
Post Reply