Loggning/ickelokalat

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
slaüman
Posts: 966
Joined: 2002-04-14 12:55:52
Location: Göteborg
Contact:

Loggning/ickelokalat

Post by slaüman »

Tjenare

Har ett nätverk med cirka 10 XP-pro klienter, dessa använder ett såkallat safety-card som blåser hela hårddisken och överför en ghostad kopia av original-installationen vid varje reboot.

Då försvinner även loggar/tempfiler såklart.

Min fråga är då om det finns något smidigt sätt att vid nedstängning skicka loggfiler alternativt hela internet-temp katalogen till en server på nätverket, loggfil med besökta sidor på internet då alltså.

eller om det finns någon bättre lösning för övervakning/kontroll av datorerna?
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Du kan ju få 2k/xp att köra ett script vid avslut. (gpedit.msc)
hej.
User avatar
slaüman
Posts: 966
Joined: 2002-04-14 12:55:52
Location: Göteborg
Contact:

Post by slaüman »

linc wrote:Du kan ju få 2k/xp att köra ett script vid avslut. (gpedit.msc)
jojo, det visste jag, men att hitta ett snyggt och fungerande xp-script med gooowgle?
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Det är väl bara att skriva ett snyggt och fint cmd-script (batfil)? :)
hej.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Jag skulle letat efter nåt som unixarnas "syslog", som inte sparar loggar tills tiden X inträffar utan
alltid skickar dem direkt till en syslog-server som samlar upp dem på ett bra sätt.
Lär ju finnas till BillOS med.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Ancalagon
Posts: 550
Joined: 2002-03-08 14:16:41
Location: Stockholm

Post by Ancalagon »

eller kanske bara skaffa en ond web-proxy med mycket loggning .. - då kommer du ju kunna hålla reda på vilka siter som surfas på och kanske begränsa efter "behov" .. ;D ;D ;D (lite BOFH faktor .. men men )
User avatar
slaüman
Posts: 966
Joined: 2002-04-14 12:55:52
Location: Göteborg
Contact:

Post by slaüman »

Ancalagon wrote:eller kanske bara skaffa en ond web-proxy med mycket loggning .. - då kommer du ju kunna hålla reda på vilka siter som surfas på och kanske begränsa efter "behov" .. ;D ;D ;D (lite BOFH faktor .. men men )
låter ju inte helt fel, vi använder brandvägg/adsl-modem http://www.igmanual.com/pf/ / http://www.surfinbird.se/produkter/bredband.htm och den har möjlighet att exportera syslog till syslogserver (http://www.kiwisyslog.com kanske??) men möjligheterna att ställa in vad som skall exporteras verkar hyfsat begränsade?
Smidigaste hade kanske varit att smälla in en proxy/logg-maskin mellan fw & switch?

BOFH är väl vad man skall vara för att ha ett fungerande nätverk? :D
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

slaüman wrote: BOFH är väl vad man skall vara för att ha ett fungerande nätverk? :D
Nej, det heter "Nätverkshitler"
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
slaüman
Posts: 966
Joined: 2002-04-14 12:55:52
Location: Göteborg
Contact:

Post by slaüman »

IcePic wrote:
slaüman wrote: BOFH är väl vad man skall vara för att ha ett fungerande nätverk? :D
Nej, det heter "Nätverkshitler"
om det skulle hetat nätverkshitler så skulle jag väl inte tillåtit blandningen av win2k, winXP & linux maskiner i samma nätverksvärld?
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

slaüman wrote:om det skulle hetat nätverkshitler så skulle jag väl inte tillåtit blandningen av win2k, winXP & linux maskiner i samma nätverksvärld?
Det låter inte som om det faller under kategorin "fungerande nätverk" =)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
slaüman
Posts: 966
Joined: 2002-04-14 12:55:52
Location: Göteborg
Contact:

Post by slaüman »

IcePic wrote:
slaüman wrote:om det skulle hetat nätverkshitler så skulle jag väl inte tillåtit blandningen av win2k, winXP & linux maskiner i samma nätverksvärld?
Det låter inte som om det faller under kategorin "fungerande nätverk" =)
Egentligen så finns det bara en linuxserver, med web & samba-shares för webredigering, en 2k spelserver & en 2k mp3server/spelare, så jag ser inga problem med blandningen faktiskt. enda problemet är att brandväggens gui har tagit över port 80 heltochhållet lokalt, och det verkar inte gå att ändra, iaf inte via gui:t.
surfar man till det externa ip:t utifrån så kommer man till webservern, och rätt sida, men vid lokal surf mot externt ip så hamnar man på firewallen. lösning?

känns som tråden glidit lite OT, men det är samma nätverk som diskuteras så d e lugnt.
Post Reply