istream och DHCP-spoofing

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
mrph
Posts: 3
Joined: 2004-02-27 19:18:20

istream och DHCP-spoofing

Post by mrph »

är det någon mer än jag som har testat DHCP-spoofing mot bostreams istream-tjänst? (512kbit ADSL)
jag har fått det att fungera bra periodvis men då och då (till synes slumpmässigt) får jag konstiga problem med DHCP-klienten på routern jag använder (dhclient, OpenBSD 3.4).
kan det vara ett problem i ADSL-modemets konfiguration (SpeedTouch 510, egen konfiguration baserad på en engelsk .ini-fil som jag har modifierat lite för att passa mot istream) eller är det något problem i OpenBSD?

jag har efter mycket googlande funnit vissa indikationer på att DHCP-spoofing med SpeedTouch inte fungerar bra med icke-windowsklient bakom, vilket känns lite fånigt.

om någon har någon aning så kan jag beskriva problemen mer detaljerat..
User avatar
Ancalagon
Posts: 550
Joined: 2002-03-08 14:16:41
Location: Stockholm

Post by Ancalagon »

vad vinner man på att spoofa DHCP ?
och vem spoofar man för ?
snackar vi uncapning här ?
mrph
Posts: 3
Joined: 2004-02-27 19:18:20

Post by mrph »

ADSL-modemet fungerar också som router, med NAT etc, vilket är väldigt smidigt egentigen, men jag använder hellre en egen router. DHCP-spoofing går till så att modemet sköter dial, inloggning osv, medan en dator "bakom" får den riktiga IP-adress som modemet tillfördelats via DHCP från ISPn. på så sätt så kan datorn agera (nästan) som om den vore kopplad direkt mot nätet.

det är alltså inte spoofing i den bemärkelse som man normalt tänker sig.

jag vet inte om man kan uppnå högre hastigheter än annars, det känns föga troligt eftersom ADSL-linan inte bör påverkas.
User avatar
Marabou_Man
Posts: 1328
Joined: 2002-03-08 14:07:58
Location: Henån

Post by Marabou_Man »

Jag skulle vara mycket tacksam om du kunde lägga upp eller skicka denna fil till mig. Jag har samma modem och samma tjänst och skulle vilja köra egen router med nat jag med.
(19:31:08) <Punisher> argh. satans buggigt bajs..
(19:31:41) <Marabou_Man> :(
(19:33:18) <Punisher> *svär*
Post Reply