Hemmanätverk

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
lhffan
Posts: 17
Joined: 2004-01-19 23:53:57
Contact:

Hemmanätverk

Post by lhffan »

Jag har en liten undran om vad ni rekomenderar till ett litet hemma nätverk, jag har senare i sommar tre datorer, varav två är stationära och den tredje bärbar.

Till dessa vill jag ha följande, ett minst 10Mbits nätverk, ett switchat nät till alla tre, till den bärbara vill jag ha trådlöst nät, med någon form av brandvägg? kryptering?
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Switchar är inte dyra, ta ett 100Mbit nätverk direkt tycker jag.
Hur mycket vill du lägga ner på ditt nätverk?
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
lhffan
Posts: 17
Joined: 2004-01-19 23:53:57
Contact:

Post by lhffan »

Priset har mindre betydelse, jag vill ha bra grejer, hellre bra saker än skit så att säga.

Men observera att det skall vara trådlöst till den bärbara och icke trådlöst till dom stationära...
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Jag har än så länge inte läst mycket om detta, men den nya trådlösa standarden 802.11i ska ha en ersättare för WEP, som ska vara mycket säkrare.
Googlade lite snabbt och hittade detta som handlar om just säkerheten. När accesspunkter med 802.11i kommer kan jag inte svara på.
Är inte säkerhet hela världen för dig, så duger nog en vanlig 802.11g accesspunkt med WEP.

Som firewall hade jag satt en gammal dator, med OpenBSD och lämpliga regler för pf.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Pjuklarv
Posts: 358
Joined: 2003-06-14 20:39:58
Contact:

Post by Pjuklarv »

Kan ju säga att det trådlösa nätverket har ju inte samma prestanda som med kabel.
802.11g standarden har ju teoretiskt 54 Mbit som max men i praktiken är det runt hälften av det.
Helt OK att surfa med mm men att snabbt kunna föra över stora filer trådlöst är ingen höjdare av egen erfarenhet.
Se hemsida för att se min dator. Orkar inte skriva allt här.
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

Jag har detta paketet, funkar finfint till mina två stationära datorer, skrivare och en laptop.
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
lhffan
Posts: 17
Joined: 2004-01-19 23:53:57
Contact:

Post by lhffan »

Med en sådan kan man ansluta med rj45 + via "luften" ?

http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN ... 5010064105
lhffan
Posts: 17
Joined: 2004-01-19 23:53:57
Contact:

Post by lhffan »

Nicke wrote:Jag har än så länge inte läst mycket om detta, men den nya trådlösa standarden 802.11i ska ha en ersättare för WEP, som ska vara mycket säkrare.
Googlade lite snabbt och hittade detta som handlar om just säkerheten. När accesspunkter med 802.11i kommer kan jag inte svara på.
Är inte säkerhet hela världen för dig, så duger nog en vanlig 802.11g accesspunkt med WEP.

Som firewall hade jag satt en gammal dator, med OpenBSD och lämpliga regler för pf.
Accesspunkt vad innebär det mera exakt, kan man ansluta via rj45 och via ethernet till dom? Har dom inbyggd switch, så det går smidigt i data överföringen?
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

lhffan wrote:Accesspunkt vad innebär det mera exakt, kan man ansluta via rj45 och via ethernet till dom? Har dom inbyggd switch, så det går smidigt i data överföringen?
En accesspunkt är en "trådlös switch", ansluts via en vanlig rj45-kontakt.

Det finns modeller som är fler saker i samma låda, d-link har en modell som är både accesspunkt, switch, brandvägg, adslmodem. Kika på dustin (som för övrigt har ganska bra priser på nätverksprodukter) under nätverk -> gateways trådlösa.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
lhffan
Posts: 17
Joined: 2004-01-19 23:53:57
Contact:

Post by lhffan »

så då fattar jag lite mera iaf

http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN ... 5010049549

Med denna kan då jag ansluta 4 stationära och en bärbar dator..... lan är väl till dom stationära och wan till trådlöst
Last edited by lhffan on 2004-03-04 23:16:29, edited 2 times in total.
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Post by spyse »

Mitt tips eftersom du inte verkar så vidare haj på datorer (det är lugnt alla är det i början, så det var inte taskigt menat) är att skaffar dig en kombinerad accespunkt med kanske 4 st inbyggda rj45 portar för dina datorer.

Vet inte vad du har för internetuppkopling men har du adsl så får du förmodligen bara ett IP och det innebär att du måste ha en accespunkt med inbyggd router.

Så vad har du för internet uppkopling?
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
lhffan
Posts: 17
Joined: 2004-01-19 23:53:57
Contact:

Post by lhffan »

spyse wrote:Mitt tips eftersom du inte verkar så vidare haj på datorer (det är lugnt alla är det i början, så det var inte taskigt menat) är att skaffar dig en kombinerad accespunkt med kanske 4 st inbyggda rj45 portar för dina datorer.

Vet inte vad du har för internetuppkopling men har du adsl så får du förmodligen bara ett IP och det innebär att du måste ha en accespunkt med inbyggd router.

Så vad har du för internet uppkopling?
Datorer har jag inget problem med, däremot är nätverk inte min starka sida, jag har telia 10Mbit full duplex, och ja jag har bara en ip. Så jag vet att man måste ha en router.

Just nu har jag mina två burkar ihopkopplade via firewire, grymt bra speed, men det är lite osmidigt.

Så vad jag vill ha kort och gott:

trådbundet till mina stationära
trådlöst till min bärbara, hastighet spelar ingen roll
router med inbyggd switch
någon typ av brandvägg
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

lhffan wrote:så då fattar jag lite mera iaf

http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN ... 5010049549

Med denna kan då jag ansluta 4 stationära och en bärbar dator..... lan är väl till dom stationära och wan till trådlöst
Lite förkortningan och vad de står för:
LAN = Local Area Network
MAN = Metropolitan Area Network
WAN = Wide Area Network
WLAN = Wireless Local Area Network
VLAN = Virtual Local Area Network

WAN är alltså nätverk som sträcker sig över större geografiska avstånd.
Om du har en router där det står WAN på ett uttag så brukar det vara där du kopplar in sladden från ditt ADSL modem eller vad du har för att koppla upp dig mot Internet eller andra externa nätverk.
lhffan
Posts: 17
Joined: 2004-01-19 23:53:57
Contact:

Post by lhffan »

ok. Tack för alla svar.
Post Reply