Telia spärrar port 25

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
martinsson
Posts: 171
Joined: 2002-10-05 1:10:34
Location: Hunnebostrand
Contact:

Telia spärrar port 25

Post by martinsson »

http://www.telia.se/pw/privat/link.do?c ... =EDITORIAL

Jag gillar ju att skicka epost med min egen server =[...
borde man inte kunna kräva lägre pris när de drar ner på funktionaliteten på detta vis?
Eller åtminstonde öppna för de med säkra epost-servrar?

EDIT: aaagh... de vill inte öppna för ordentligt folk heller.... =[[[
Image
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Post by spyse »

Hmm både bra och dåligt för mig.....men jag undrar om det inte nu går att kräva att jag borde få säga upp mitt 18 månaders abonnemang på deras adsl eftersom dom ändrat tjänsten?

Ska försöka göra det och byta till Adamo bredband som bla är billigare.....
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

BBB gör ju samma sak. Irriterande stil.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
martinsson
Posts: 171
Joined: 2002-10-05 1:10:34
Location: Hunnebostrand
Contact:

Post by martinsson »

hmm... kul man kan ju skicka mail som vem-som-helst@från-vilken-address-som-helst.com (existerande domäner iaf) :P
Image
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Nu igen? De stängde juh det förut nån gång.

Jag tycker att man borde ha möjligheten att få det öppnat om man är bra på att konfa mailserver. Doh! Inte nog med att de tar betalt som faen :[
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

elvenman wrote:Jag tycker att man borde ha möjligheten att få det öppnat om man är bra på att konfa mailserver. Doh! Inte nog med att de tar betalt som faen :[
Och då kommer vi till problemet, hur ska telia veta att du "kan"?
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

Kanske supporta SMTP (SSL/TLS) utan någon installationsanvisning ;)

De som lyckas har i alla fall visat någon form av datorkunnande.
-Tbred 2700 @ 2.4GHz, 1024MB, WinXP Prof, 800GB
-Tbred 2600 @ 2.225GHz, 1024MB, Linux, 1353GB
-Tbred 1700 @ 1.75GHz, 1024MB, WinXP Prof, 444GB
-P4 3.06GHz, 1024MB, WinXP Prof, 120GB
-PII 2x400MHz, 512MB, Win2k Prof, 79GB
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

snigel wrote:BBB gör ju samma sak. Irriterande stil.
Stänger Bostream ner sitt får jag flipp. Om jag inte redan fått det.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
martinsson
Posts: 171
Joined: 2002-10-05 1:10:34
Location: Hunnebostrand
Contact:

Post by martinsson »

Nicke wrote:
elvenman wrote:Jag tycker att man borde ha möjligheten att få det öppnat om man är bra på att konfa mailserver. Doh! Inte nog med att de tar betalt som faen :[
Och då kommer vi till problemet, hur ska telia veta att du "kan"?
De kan ju köra ett test... http://www.abuse.net/relay.html
hmm... det va på utgången de ja... *trött*
Last edited by martinsson on 2004-03-07 1:54:16, edited 1 time in total.
Image
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

martinsson wrote:
Nicke wrote:
elvenman wrote:Jag tycker att man borde ha möjligheten att få det öppnat om man är bra på att konfa mailserver. Doh! Inte nog med att de tar betalt som faen :[
Och då kommer vi till problemet, hur ska telia veta att du "kan"?
De kan ju köra ett test... http://www.abuse.net/relay.html
Det där är ju för inkommande SMTP.. Och det är (numera) öppet..
Det är Utgående SMTP som skall stängas.. och det kan inte testas sådär..
Och som jag förstått det så är huvudanledningen att utgående SMTP stängs att virus har egna mailmotorer, inte att folk har öppna serverar som tillåter relaying...
Men jag tycker ta mig fan att dom skall öppna om man ber om det, visst, låt det vara stängt default, det är lika bra med så många idiotiska/okunniga/ickebryende datoranvändare där ute..
Men om jag informerar om att jag har en mailserver och har koll på mina burkar, så ska dom fanimeg öppna porten!..
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

martinsson wrote:hmm... kul man kan ju skicka mail som vem-som-helst@från-vilken-address-som-helst.com (existerande domäner iaf) :P
Man kan alltid skicka ett email med "From:"-adress som har precis vad som
helst som avsändare, det är ingen nyhet.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
root
Posts: 1150
Joined: 2002-03-07 23:22:35
Contact:

Post by root »

Blockar de utgående så är det ju bara att skicka via deras servrar. Om de inte har gjort nått elakt med dem också..
Pulling together is the aim of despotism and tyranny. Free men pull in all kinds of directions.
-Terry Pratchett
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

root wrote:Blockar de utgående så är det ju bara att skicka via deras servrar. Om de inte har gjort nått elakt med dem också..
Det sägs att de har en limit å 10M per mail, vilket är elakt.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

IcePic wrote:Det sägs att de har en limit å 10M per mail, vilket är elakt.
Sen är det kul med egen server också :-/
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Re: Telia spärrar port 25

Post by spyse »

martinsson wrote:http://www.telia.se/pw/privat/link.do?c ... =EDITORIAL

Jag gillar ju att skicka epost med min egen server =[...
borde man inte kunna kräva lägre pris när de drar ner på funktionaliteten på detta vis?
Eller åtminstonde öppna för de med säkra epost-servrar?

EDIT: aaagh... de vill inte öppna för ordentligt folk heller.... =[[[
En fråga vet du vilket datum telia lanserade den här "nyheten" på sin hemsida? Ganska viktigt för mig för om dom gjorde det efter den 16/2-04 så har dom gjort sig skyldiga till avtalsbrott (se Punkt 11.1 i allmäna villkor för telias bredbandstjänster). Och om det är så så; 1. man kan kräva ersättning eller 2. man borde kunna bryta sin bindningstid med dom med hänvisning till att dom inte följt sina egna regler.

Eller vad säger ni borde inte det vara möjligt?
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

bim wrote:Sen är det kul med egen server också :-/
Jag har svårt att tro att det är något annat som får Telia att stänga utgående SMTP. Kunder tycker det är "kul" med en egen mailserver men har inte en halv susning om hur man konfigurerar den. Kunden kan ta emot, och skicka mail, varför skulle han/hon behöva bry sig om något mer?
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

Jo men allt vore lugnt om det bara var att vi vill ha egna mailservrar, dvs att VI kan lyssna på port 25. Det är däremot väldigt lätt för godtyckligt virus att göra utsändningar till port 25. Då behöver hemanvändaren inte ha någon mailserver. Räcker att de öppnade fel bilaga när de läste sin post eller klickade på fel länk på någon websida.

Det är här det skulle vara bra om världen införde autentiserad kommunikation med kryptering på port 25. Då skulle jag kunna få ett certifikat av Telia för att knuffa ut mail, men virusprogrammen skulle inte känna till hur de skall certifiera sig, och därmed inte tillåtas att skicka ut några mail.
-Tbred 2700 @ 2.4GHz, 1024MB, WinXP Prof, 800GB
-Tbred 2600 @ 2.225GHz, 1024MB, Linux, 1353GB
-Tbred 1700 @ 1.75GHz, 1024MB, WinXP Prof, 444GB
-P4 3.06GHz, 1024MB, WinXP Prof, 120GB
-PII 2x400MHz, 512MB, Win2k Prof, 79GB
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Re: Telia spärrar port 25

Post by GuessWho »

spyse wrote:En fråga vet du vilket datum telia lanserade den här "nyheten" på sin hemsida? Ganska viktigt för mig för om dom gjorde det efter den 16/2-04 så har dom gjort sig skyldiga till avtalsbrott (se Punkt 11.1 i allmäna villkor för telias bredbandstjänster). Och om det är så så; 1. man kan kräva ersättning eller 2. man borde kunna bryta sin bindningstid med dom med hänvisning till att dom inte följt sina egna regler.

Eller vad säger ni borde inte det vara möjligt?
Jag tror knappast att du kommer kunna få ersättning för att de stänger möjligheten att kunna skicka trafik via port 25. Åtminstånde inte om du har ett abbonemang för privatpersoner. Däremot verkar det ganska rimligt att du skulle kunna få bindningstiden upphävd för att de ändrar villkoren.
Det är väl bara att ringa och höra med Telia.
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Re: Telia spärrar port 25

Post by spyse »

GuessWho wrote:
spyse wrote:En fråga vet du vilket datum telia lanserade den här "nyheten" på sin hemsida? Ganska viktigt för mig för om dom gjorde det efter den 16/2-04 så har dom gjort sig skyldiga till avtalsbrott (se Punkt 11.1 i allmäna villkor för telias bredbandstjänster). Och om det är så så; 1. man kan kräva ersättning eller 2. man borde kunna bryta sin bindningstid med dom med hänvisning till att dom inte följt sina egna regler.

Eller vad säger ni borde inte det vara möjligt?
Jag tror knappast att du kommer kunna få ersättning för att de stänger möjligheten att kunna skicka trafik via port 25. Åtminstånde inte om du har ett abbonemang för privatpersoner. Däremot verkar det ganska rimligt att du skulle kunna få bindningstiden upphävd för att de ändrar villkoren.
Det är väl bara att ringa och höra med Telia.
Jo jag får väl göra det....får se om dom har öppet såhär på en söndag...
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

pwm wrote:Det är här det skulle vara bra om världen införde autentiserad kommunikation med kryptering på port 25. Då skulle jag kunna få ett certifikat av Telia för att knuffa ut mail, men virusprogrammen skulle inte känna till hur de skall certifiera sig, och därmed inte tillåtas att skicka ut några mail.
Fanns det bra metoder för autenticering skulle det hamna i MAPI-standarden och
vips skulle virusen använda det. Eller rent av bara hitta din utkö och lägga junk där i avvaktan på att du matar in lösen till nästa sändning. 8-(
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

Kanske kunde upptäcka om det fanns 2000 utgående spam-mail i kön när jag knappar in mitt lösenord eller säkerhetsfras.

Det enda jag gjort hemma är att tillse att inga interna maskiner får knuffa ut någonting på port 25. Mailen måste skapas lokalt på mail-maskinen.
-Tbred 2700 @ 2.4GHz, 1024MB, WinXP Prof, 800GB
-Tbred 2600 @ 2.225GHz, 1024MB, Linux, 1353GB
-Tbred 1700 @ 1.75GHz, 1024MB, WinXP Prof, 444GB
-P4 3.06GHz, 1024MB, WinXP Prof, 120GB
-PII 2x400MHz, 512MB, Win2k Prof, 79GB
speedtrader
Posts: 194
Joined: 2003-04-11 18:59:38
Location: Fredrik Johansson

Re: Telia spärrar port 25

Post by speedtrader »

martinsson wrote:http://www.telia.se/pw/privat/link.do?c ... =EDITORIAL

Jag gillar ju att skicka epost med min egen server =[...
borde man inte kunna kräva lägre pris när de drar ner på funktionaliteten på detta vis?
Eller åtminstonde öppna för de med säkra epost-servrar?

EDIT: aaagh... de vill inte öppna för ordentligt folk heller.... =[[[
Ange port 2525 för utgående mail (smtp) för att kunna skicka e-post via annan mailserver än Telias.

För att detta ska fungera krävs det att ditt e-postprogram stöder detta.
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Re: Telia spärrar port 25

Post by jstrom »

speedtrader wrote: Ange port 2525 för utgående mail (smtp) för att kunna skicka e-post via annan mailserver än Telias.

För att detta ska fungera krävs det att ditt e-postprogram stöder detta.
Och att alla mailservrar på internet öppnar port 2525 och lyssnar på den... Good luck.. :P

Det där funkar enbart om du tex. skall använda ditt företags SMTP-server istället för telias, om då företag lyssnar på 2525 och kör SMTP där..

Men det funkar inte om jag vill ha min EGEN mailserver som skickar, dvs inte använda nått företags/ISP/gratis-SMTP-server, utan helt enkelt använda min.. DET kräver att jag kommer ut på port 25 (såvida inte hela internet byter...)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

För att få häva sitt abbonemang på grund av ändringen bör det ju räcka med att hävda att huvudanledningen till att du skaffade ADSL var att kunna ha en EGEN mailserver som du kan skicka stora mail från.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply