Nätet segar ner vid kraftig nedladdning

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
Mecca
Posts: 641
Joined: 2002-03-07 23:42:42

Nätet segar ner vid kraftig nedladdning

Post by Mecca »

När jag belastar mitt när till max (ca: 40-60kB/sec) så disconnectar alla andra program som använder nätet, tex mirc, icq och Internet explorer fungerar väldigt segt, den hittar knappt inte ens det man söker efter.

Men om jag avbryter nedladdningarna så funkar allt fin fint.

Använder för nuvarande Felias ADSL
Hoppas någon har nått svar.

//Mecca
Mecca: The Blessed
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

vad laddar du ner med? använder du download manager programmen, kazaa eller ngt annat acceletorprogram så har du svaret där. om du inte så är det bará något som är fel.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Telias nya begränsningsmetod skapar dom problemen, jag vet inte den tekniska förklaringen, jag vet bara att sen en exakt dag (minns inte vilken dag, men det började en viss dag och har inte slutat) i mars eller april i fjol så fick jag massiv (över 50%) packetloss om jag fyllde upstream eller downstream helt.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Mecca
Posts: 641
Joined: 2002-03-07 23:42:42

Post by Mecca »

Ghlargh wrote:Telias nya begränsningsmetod skapar dom problemen, jag vet inte den tekniska förklaringen, jag vet bara att sen en exakt dag (minns inte vilken dag, men det började en viss dag och har inte slutat) i mars eller april i fjol så fick jag massiv (över 50%) packetloss om jag fyllde upstream eller downstream helt.
Det kan nog stämma.. Det började för typ 2-3 månader sen.
Men kan det verkligen stämma?
Får fram
Servern kunde inte hittas - Microsoft Internet Explorer
Sidan kan inte visas
Hela jävla tiden. Sedan måste jag trycka uppdatera knapen 3ggr för att komma fram.
Men vad säger man....FELIA!


EDIT: Glömde att skriva att jag använder DC++ för det mesta. Men detta händer även när jag laddar hem med IE
Mecca: The Blessed
User avatar
Ancalagon
Posts: 550
Joined: 2002-03-08 14:16:41
Location: Stockholm

Post by Ancalagon »

Jag har hört att man kan använda paket prioritering för att komma förbi det problem ni beskriver, men har inte testat själv..
I vilket fall handlar det om att prioritera ACK packeten ..
Hur det ska göras med Win* är en bra fråga .. - men PF (och säkert IT-Tables) ska i alla fall klara av det ..

URLen nedan förklarar .. (på engelska)
http://m0n0.ch/wall/docs/node/view/35

/anca
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Ja, det har diskuterats tidigare. Det fanns någon länk för Windows i den tråden också, men jag vet inte om någon har lyckats lösa det.

Hursomhelst går det bra i valfri GNU/Linux-distro med iptables, i OpenBSD etc. bara att ladda ner och köra igång.
» the empire never ended
Post Reply