SMP i Linux 2.6 jämfört med FreeBSD 5.x?

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

SMP i Linux 2.6 jämfört med FreeBSD 5.x?

Post by Jonas Lundh »

Jag har letat runt en hel del men hittar ingen vetig information hur stödet för två processorer fungerar i FreeBSD 5.x respektive Linux 2.6.x.

FreeBSD 4.x skall ju enligt den information jag har lyckats få fram inte vara helt lyckad i multiprocessorsystem (ganska långsamt) men jag har också läst att det skall vara mycket förbättat i 5.x. Min fråga är väl egentligen om stödet numera är lika bra som det är i Linux.

En följdfråga på det blir då vilket operativsystem borde bli stabilast & säkrast i en SMP-konfiguration, FreeBSD, Gentoo eller någon annan distrubition? Det kommer väl inte vara så stora skillnader antar jag. Det mesta beror väl som valigt på vem som sitter vid tangetbordet men någon skillnad borde det ju vara?
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
Ancalagon
Posts: 550
Joined: 2002-03-08 14:16:41
Location: Stockholm

Post by Ancalagon »

OpenBSD =) - hehe, de har sedan någar veckor ett par kernels som stöder smp .. - fast jag vet inte riktigt om det är något att rekommendear ännu ::)
hmm, kanske lite OT - men kul att informera ändå ..

Men seriöst så bör du nog testa det som du trivs bäst med, jag menar hur många system maxar ?
Som du säger hänger systemets prestanda upplevelse mer på hur saker är confade och kodade ..

har för mig att det stog i mysqls manual att med bättre hårdvara kunde man öka prestandan med 10 ggr medan med bättre querys så kunde man få 1000 ggr bättre prestanda .. ;D
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Både Linux 2.6 och FreeBSD 5.x är bra för SMP-maskiner. Men det betyder
inte att det är något fel på varken Linux 2.4 eller FreeBSD4, de är bara inte
optimala, på samma vis som inte FreeBSD2.x eller Linuxkernel v2.0x är optimal
för en maskin med 100G ram.

Som det redan antytts måste man alltid se till sin egen situation och sina
egna krav. FreeBSD4.x och Linux 2.4 har inte lika bra stöd för t.ex HT, så
de kommer lasta datorn lite ojämnt. Inte så att det nödvändigtvis blir sunkigt,
men det finns trots allt rum för förbättringar.

Oavsett vilken du väljer så kommer du troligen få ett bra stabilt system, så
precis som innan så ska du ta det OS som du kan administrera bäst. Att ha
version x.y+1.z istället för x.y.z för att få ut 97% av cpu #2 istället för bara
94% är liksom lönlöst om det istället tar två dagar att felkompilera sig igenom
3-stage-gentoo för att man skulle få in mysql till sin databas. De två dagarna
kommer du aldrig att få tillbaka oavsett hur mycket bättre SMP man nånsin
uppfinner.

SMP har funkat på både FreeBSD och Linux i många år nu, och det har alltid
gett en förbättring av prestandan, så har du en smp-maskin eller ska köpa
en så kommer du inte få det sämre iaf.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Tack för svaren!

Quizor, tittar på länkarna.

Är det så små skillnader så spelar det ju ingen roll vilket jag väljer. Jag hade fått uppfattningen att det var ganska stor skillnad på Linux och FreeBSD i tidigare versioner men är det inte det spelar det som du säger inte speciellt stor roll vilket jag än väljer.

Det gjorde väl inte valet lättare eftersom jag inte är speciellt van att administrera något av dem utan det kommer väl bli en hel del manualläsande oavsett vilket jag väljer.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
Post Reply