Kryptera data.

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Kryptera data.

Post by redhat »

Jag har funderat på att bygga in något ITX-system i bilen till i sommar och kom på att det vore läckert om man kunde ha en kryptering på hårddisken som gör att all data blir värdelös (om man inte lyckas knäcka en, låt säga, 256 bitars kryptering) utan en nyckel/lösenord. Finns det något vettigt sånt verktyg som rullar på FreeBSD. Ett USB-minne som nyckel för att kunna komma åt informationen vore läckert.

Någon som känner till något sånt här program?
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Kryptera enskilda filer? GnuPG. För hela partitioner vet jag inte, Linux har stöd för flera varianter så troligtvis har FreeBSD något liknande.
» the empire never ended
User avatar
Ancalagon
Posts: 550
Joined: 2002-03-08 14:16:41
Location: Stockholm

Post by Ancalagon »

User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Jag vill kryptera hela partitioner, gärna allt.

Ancalagons länk var faktiskt väldigt intressant.

"...gbde can also be used to encrypt /home and /var/mail, but this requires more complex instructions which exceed the scope of this introduction."

Hm, nåja. Nu vet jag iaf ett verktyg för ändamålet. Jag får forska vidare. Tack för era tips! :D
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Berätta väldigt gärna hur projektet framgår. Jag har allt för länge själv haft tankar på att installera ett ITX-system med så få rörliga delar som möjligt (fläktlös, flash-minnen etc.) i min golf.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
Post Reply