Problem med mitt WLAN

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
Lyngan
Posts: 580
Joined: 2002-10-14 9:32:14
Location: Småland / Sverige

Problem med mitt WLAN

Post by Lyngan »

Hej alla. Lite grön när det gäller WLAN. Undrar om någon kan hjälpa mig. Jag köpte nyligen ett ADSL modem med router. Stöd för WLAN upp till 40st enheter bla bla bla. Jag fick med en CD där man skulle ställa in allt. Ställde in filtret på att jag har telefon och adsl i samma jack. Har bara ett uttag i huset. Nu är problemet att mitt internet går ut ibland och när det ringer händer samma sak. Ibland kopplar det upp igen när det ringer men ibland blir det total stop och får vänta att personen ska prata klart. Hoppas ni kan försöka hjälpa mig med mitt problem.

Tack på förhand
//Lyngan
Gamestation: 4400+, 936GB, 2024mb, 256mb
Workstation: 2,8ghz, 80gb, 512mb, 64mb
Server: IBM Netfinity 5500
User avatar
InS
Posts: 61
Joined: 2004-08-24 8:16:52
Location: the void in the forest

Post by InS »

låter skumt med en mjukvaru-splitter... har du telefonen i samma jack som modemet?
rekommenderat med adsl-modem är ju att ha dem i 1:a jacket och låta de vara ensamma där. kvittar dock om man har paralellkopplade jack, men då halveras signale istället när man använder en telefon samtidigt.
when you die and reach heaven you'll learn that the highest philosophy in life is InSanity
User avatar
Lyngan
Posts: 580
Joined: 2002-10-14 9:32:14
Location: Småland / Sverige

Post by Lyngan »

InS wrote:låter skumt med en mjukvaru-splitter... har du telefonen i samma jack som modemet?
rekommenderat med adsl-modem är ju att ha dem i 1:a jacket och låta de vara ensamma där. kvittar dock om man har paralellkopplade jack, men då halveras signale istället när man använder en telefon samtidigt.
En kompis sa att jag skulle ändra till att jag har adsl först och sen telefonen. Har bara ett jack i huset tyvärr. Det som är kruxet ::)

Det funkade en kortperiod och sen kom det tillbaka dom extremt jobbiga problemen. När man ringer kan det gå ur. Går ut regelbundet varje 10:e min. Skulle verkligen uppskatta så jag kan få detta att fungera.
Gamestation: 4400+, 936GB, 2024mb, 256mb
Workstation: 2,8ghz, 80gb, 512mb, 64mb
Server: IBM Netfinity 5500
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Om du inte har någon splitter, prova först med att skaffa en splitter och koppla den först i första jacket. Efter det kan du sen koppla telefoner. Hjälper inte det så kan det vara ditt ADSL modem som inte mår så bra. Om du känner någon vänlig person som har ett väl fungerande ADSL modem så kanske du kan få låna det ett tag och se om det hjälper.
User avatar
Lyngan
Posts: 580
Joined: 2002-10-14 9:32:14
Location: Småland / Sverige

Post by Lyngan »

GuessWho wrote:Om du inte har någon splitter, prova först med att skaffa en splitter och koppla den först i första jacket. Efter det kan du sen koppla telefoner. Hjälper inte det så kan det vara ditt ADSL modem som inte mår så bra. Om du känner någon vänlig person som har ett väl fungerande ADSL modem så kanske du kan få låna det ett tag och se om det hjälper.
När MSN messenger var nere idag så funkade mitt internet perfekt. Inga problem men när jag började anv det igen så cpade allt. Kan det vara något med det?
Gamestation: 4400+, 936GB, 2024mb, 256mb
Workstation: 2,8ghz, 80gb, 512mb, 64mb
Server: IBM Netfinity 5500
User avatar
Lyngan
Posts: 580
Joined: 2002-10-14 9:32:14
Location: Småland / Sverige

Post by Lyngan »

GuessWho wrote:Om du inte har någon splitter, prova först med att skaffa en splitter och koppla den först i första jacket. Efter det kan du sen koppla telefoner. Hjälper inte det så kan det vara ditt ADSL modem som inte mår så bra. Om du känner någon vänlig person som har ett väl fungerande ADSL modem så kanske du kan få låna det ett tag och se om det hjälper.
Har haft samma problem innan och då har jag bytt modem. Har köpt ett nytt nu t o m.
Gamestation: 4400+, 936GB, 2024mb, 256mb
Workstation: 2,8ghz, 80gb, 512mb, 64mb
Server: IBM Netfinity 5500
Post Reply