Problem med KPPP

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Problem med KPPP

Post by Big_Bird »

Försöker få min laptop att koppla upp sig mot internet via modem.
Har konfigurerat KPPP efter bästa förmåga och programmet hävdar att det hittat de interna modemet på /dev/ttyS3 men när jag trycker på Anslut så fastnar allt vid "initierar modemet".
Jag får inget modemljud, vilket jag skulle välkommna då det betyder att något är igång. Eftersom det är ett internt modem så lånar det sig inte till ockulärbesiktning heller.

Jag vet att modemet funkar eftersom jag får igång det när jag har Windows installerat på den bärbara.
Dock har jag lite väl lite plats för att göra en dualboot och jag vill ha linuxsystemet för att mecka lite med och lära mig.

Dock vore det skönt att kunna komma åt Internet från egen dator under semestern.

Datorn är en gammal Fujitsu Siemens Laptop C-Series Lifebook.

Någon som vet på råd?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
root
Posts: 1150
Joined: 2002-03-07 23:22:35
Contact:

Post by root »

Är det nått winmodem? Sånna är svåra, du får försöka googla och se om du kan ta reda på exakt vad det är för winmodem-chip och sen kolla om det finns nått stöd.
Pulling together is the aim of despotism and tyranny. Free men pull in all kinds of directions.
-Terry Pratchett
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

root wrote:Är det nått winmodem? Sånna är svåra, du får försöka googla och se om du kan ta reda på exakt vad det är för winmodem-chip och sen kolla om det finns nått stöd.
Får se om jag kan lösa det.
Offrade lite pr0n-plats och gjorde en dualboot i alla fall. Så länge.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply