Att sätta variabler i BSD

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Att sätta variabler i BSD

Post by Big_Bird »

Hej,
Jag har av någon anledning fått i uppdrag att sätta upp en webbserver med InfoGlue. För att göra det måste jag ha JSDK (vilket jag fått installerat) och en bunt andra program.
Dock behöver jag fsätta variablen JAVA_HOME till [installationsdirectory]
Problemet är bara att jag ingenstans i mina böcker eller på nätet hittar exakt hur man sätter variablerna.
Det tycks mig som om det är en information som är så basal att alla förutsätter att man vet hur man gör, men om man inte kan läsa sig till det så blir det ju en smula svettigt.

Så jag undrar om någon av BSD-trollkarlarna här skulle vilja vara snäll och hjälpa mig på traven?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

export JAVA_HOME=/path/to/jre
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ah, okej. Tack så mycket :)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Big_Bird wrote:Ah, okej. Tack så mycket :)
Det har ju inget (nåja) med BSD att göra, utan det skal du kör i.
Kör man (t)csh så är det setenv JAVA_HOME (bla bla) medan sh (ksh, bash)
vill ha
JAVA_HOME="bla bla"
export JAVA_HOME
istället.
Oavsett om man kör dessa skal på amigaos, beos, windows eller unixar så är
det likadant.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

True, jag är inte så skalvan bara. Och mina RedHat-böcker var inte så intresserade av att tala om hur man gjorde, bara att det var bra att kunna.

Lustiga är att jag fick det att funka igår, men nu att när jag testar idag så säger den "export: Command not found" fast det kan vara att Superusern är satt att använda annat shell. "setenv JAVA_HOME=[installationsdir] ger å andra sidan bara "setenv: Syntax Error"

Man för setenv är värdelös dessutom.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Big_Bird wrote:True, jag är inte så skalvan bara. Och mina RedHat-böcker var inte så intresserade av att tala om hur man gjorde, bara att det var bra att kunna.

Lustiga är att jag fick det att funka igår, men nu att när jag testar idag så säger den "export: Command not found" fast det kan vara att Superusern är satt att använda annat shell. "setenv JAVA_HOME=[installationsdir] ger å andra sidan bara "setenv: Syntax Error"

Man för setenv är värdelös dessutom.
Vilken shell kör du?
echo $SHELL
berättar.
Ditt exempel ovan är galet, det ska inte vara hårda hakparanteser, utan vanliga.
kolla i .login eller .profile (beroende på shell) hur syntaxen är för setenv resp.
export, de brukar alltid sätta upp lite variabler för users.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Kör csh.

Så då borde det vara setenv med andra ord.

Testar
setenv JAVA_HOME=/usr/local/linux-sun-jsdk1.4.2/

Ger
setenv: Syntax Error.

Ska jag ha paranteser eller citattecken någon stans?

Som vanligt blev jag inte gladare av infon från man.

setenv [name [value]] hmm... kanske inte ska vara likhetstecken då. Testar...

Yes! Det verkar vara det som krävdes, att det ska vara så svårt att fatta på egen hand. :)

Tack för all hjälp.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Men vad fanken:
Jakarta Tomcat ger följande vid uppstart.
The JAVA_HOME environment variable is not defined correctly
This environment variable is needed to run this program
NB: JAVA_HOME should point to a JDK not a JRE
Men jag har ju pekat ut installationsdirectoryt och fått det att funka.
pc55# echo $JAVA_HOME
/usr/local/linux-sun-jdk1.4.2/bin
Om jag går till /usr/local/linux-sun-jdk1.4.2/bin och kör "java -version" så får jag ju versionsmeddelandet, så det kan ju inte gärna vara att jag inte har pekat ut rätt directory?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ancalagon
Posts: 550
Joined: 2002-03-08 14:16:41
Location: Stockholm

Post by Ancalagon »

kanske bara virrar till hela skiten nu .. ( har knappt använt datorer på en månad så jag är lite grön igen .. :P )

MEN, en google:ing på "$JAVA_HOME/bin" ger många träffar så det "hintar" ju att du ska ha JAVA_HOME=/usr/local/linux-sun-jsdk1.4.2/ som du skrev tidigare och inte /usr/local/linux-sun-jdk1.4.2/bin .. - kanske va en typeo ..
ett sätt att verifiera att du har en JDK är ju att kolla om du har en javac i $JAVA_HOME/bin

hoppas det hjälper .. /ancalagon
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jodå, jag har en javac i $JAVA_HOME/bin
Och dessvärre så heter min jdk och inte jsdk, for some unfathomable reason.

Hm... jag greppar det inte.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply