Filsystem? (Linuxserver <-> Windowsklient)

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Filsystem? (Linuxserver <-> Windowsklient)

Post by madr »

Som det är nu har jag två datorer hemma, enligt min signatur. Den ena har Linux, och den andra har Windows. Det jag vill göra är att flytta över så många diskar som möjligt till Linux-burken, för att underlätta åtkomst till data.

Allmänt känt är ju att Linux inte kan skriva till NTFS (nåja, finns ju lösningar, men dessa är inte alltid 100% vad jag förstått?). Så vilket filsystem skall jag ha på mina diskar för att de skall kunna monteras i Linux, samt kunna ändras utav Windows- och MacOS-klienter?

Är det FAT32 som gäller, eller finns det bättre alternativ? Hur mycket sanning ligger det i påståendet att FAT32 har problem med stora filer?

Windows stödjer mig veterligen inte ext2, ext3 eller ReiserFS, men hur är det med Mac på den fronten?

Sedan, en dum fråga kanske:går det att skriva till en NTFS-partition från klienten, även om den är monterad i Linux?

Hjälp mottages tacksamt.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Jag skulle köra ext3fs (eller annat linux-fs) och sen exportera dem över nätet
med samba (dvs win-fildelning) så når både win- och mac-maskinerna filerna
över nätet.
Vad det underliggande filsystemet kör spelar ingen roll om du exporterar dem
över samba.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Kikade just litet på SAMBAs hemsida, det låter ju riktigt bra.

Jag såg även att de har ett mycket utförligt How-To-avsnitt, så jag blir nog sittandes där nu för att lära mig hur SAMBA fungerar.

Tusen tack. :D
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
slaüman
Posts: 966
Joined: 2002-04-14 12:55:52
Location: Göteborg
Contact:

Post by slaüman »

Sen finns ju även netatalk, http://netatalk.sourceforge.net/
Netatalk is a freely-available, kernel level implementation of the AppleTalk Protocol Suite, originally for BSD-derived systems. A *NIX/*BSD system running netatalk is capable of serving many macintosh clients simultaneously as an AppleTalk router, AppleShare file server (AFP), *NIX/*BSD print server, and for accessing AppleTalk printers via Printer Access Protocol (PAP). Included are a number of minor printing and debugging utilities.
Kör det själv på min linuxburk, och monterar på min apple-burk. Har upplevt hängningar & allmänt bös med samba/SMB under OS X.
Det fungerar dock skitbra mot windöws.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Att klicka igång samba med tex webmin är inte alls svårt, jag gjorde det på min filserver med ett fåtal klick på några minuter.

Jag stoppade ner en gammal PIII:a (som är på G att uppgraderas) med lite diskar (just nu 600GB, men en 250GB disk till ska i snart) i mitt källarförråd och sparkade igång den, och det är mkt smidigt att komma åt alla filer oavsett jag sitter på min stora eller lilla wks, nya eller gammla lappyn eller på servern i hallen. Delar ut med samaba, men kan även komma åt med ftp (nödlösning när det inte funkar med samba), sen har du juh även NFS om du vill dela ut och montera saker i linux.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
StreamBag
Posts: 295
Joined: 2002-03-09 19:50:33
Location: Linköping
Contact:

Post by StreamBag »

Jag hade också röstat på att köra NFS istället för samba. Har bara hört en massa dåliga saker om samba.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

StreamBag wrote:Jag hade också röstat på att köra NFS istället för samba.
Mot windofs?
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

elvenman wrote:
StreamBag wrote:Jag hade också röstat på att köra NFS istället för samba.
Mot windofs?
Jag undrar med, samba-export lär vara långt mer beprövat än win-nfs.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
StreamBag
Posts: 295
Joined: 2002-03-09 19:50:33
Location: Linköping
Contact:

Post by StreamBag »

IcePic wrote:Jag undrar med, samba-export lär vara långt mer beprövat än win-nfs.
Visst är det mer beprövat. Jag ska erkänna att jag inte har testat det själv. Jag hade dock testat det själv. Jag vet ju själv hur bra SMB windows-windows brukar fungera (inte alls många gånger) och jag hört att samba ska vara lite vetenskap och mycket svart magi ;). Microsoft har väl några slags unix-tools för sånt här?

Jag kanske bara har fått helt fel uppfattning om samba?
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Fler trevliga förlag. Tack så mycket. :)
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

StreamBag wrote:
IcePic wrote:Jag undrar med, samba-export lär vara långt mer beprövat än win-nfs.
Visst är det mer beprövat. Jag ska erkänna att jag inte har testat det själv. Jag hade dock testat det själv. Jag vet ju själv hur bra SMB windows-windows brukar fungera (inte alls många gånger) och jag hört att samba ska vara lite vetenskap och mycket svart magi ;). Microsoft har väl några slags unix-tools för sånt här?

Jag kanske bara har fått helt fel uppfattning om samba?
Samba ( eller SMB rättare sagt..) Win-Win är helvetet själv.. Win-Samba(*NIX) funkar oftast klockrent... Mycket bättre än Win-Win.. Vad som skulle vara svart magi vet jag inte, sålänge man inte börjar mekka samba som PDC så ska de väl inte va så mckt som går fel.. :)
Post Reply