Samba share spökar!

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
stormfrog
Posts: 93
Joined: 2004-01-19 4:44:30

Samba share spökar!

Post by stormfrog »

Har kört en samba filserver på min debianmaskin ett bra tag nu, sen jag satte upp den har det fungerat klockrent. Har faktiskt aldrig haft problem med den.

Imorse, helt ur det blå, går det inte att logga in på samba servern längre. Har gått igenom alla inställningar, lusläst smb.conf och kört testparm på den. Därefter felsökt den som en tok. Det verkar som att samba servern funkar hur bra som helst.

Min samba filutdelning syns även i XP på min lokala burk. Men så fort jag ska logga in på den så frågar den efter användarnamn / lösenord igen. Har tom bytt till nytt passwd i samba bara för att vara säker på att jag inte har fått någon knäpp och skrivit in fel. Men det går verkligen bara inte att logga in längre.

Har en ny installation av XP som är några veckor gammal bara, men även fast jag installerat nytt os/döpt om burken så har samba fungerat...framtills nu. Inte installerat någon ingen brandväg eller något i den stilen heller. Fattar verkligen inte vad som har hänt!

Om nån har den blekaste aning om vad detta skulle kunna handla om vore jag mycket glad.
Brand: VAX 11/780 <> Casing: yes <> CPU: KA780, 78032(200ns) <> GFX: no <> Memory: yes(512M) 8KB on chip cache
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Har användaren som den frågar efter lösenord till rättigheter att läsa filerna på Debianmaskinen?
» the empire never ended
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

samba har ett läge för att logga varje klient-ip för sig, slå på det och aggressivt högt debug-mode så lär det ge sig varför den inte gillar din klient.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
stormfrog
Posts: 93
Joined: 2004-01-19 4:44:30

Post by stormfrog »

Det är tydligen inte klientsidan det är fel på, testade logga in med latopen och det blev samam fel. Alltså är det samba som plötsligt slutat fungera :P


Det verkar ju helt vansinnigt... har aldrig varit med om att stuff på linuxserver slutar fungera. Såvida det inte är fel på hårdvaran någonstans :P
Brand: VAX 11/780 <> Casing: yes <> CPU: KA780, 78032(200ns) <> GFX: no <> Memory: yes(512M) 8KB on chip cache
User avatar
stormfrog
Posts: 93
Joined: 2004-01-19 4:44:30

Post by stormfrog »

IcePic wrote:samba har ett läge för att logga varje klient-ip för sig, slå på det och aggressivt högt debug-mode så lär det ge sig varför den inte gillar din klient.
Hur sätter man igång debug mode?
Brand: VAX 11/780 <> Casing: yes <> CPU: KA780, 78032(200ns) <> GFX: no <> Memory: yes(512M) 8KB on chip cache
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

debug level = n i smb.conf där n är ett värde mellan 0 och 10 (om jag inte minns fel).

Är du helt säker på att du eller någon anan inte rört systemet ifråga? T.ex. ändrat rättigheterna på katalogen du delar ut.
» the empire never ended
User avatar
stormfrog
Posts: 93
Joined: 2004-01-19 4:44:30

Post by stormfrog »

Alltså... ibland är det bara läskigt. Problemet har löst sig. Jag satt och hackade i samba och försökte klura ut vad som var snett, kom inte fram till något vettigt. Gick in på #samba irc och tänkte fråga lite där, samma sekund som jag började jiddra där så snurrade samba igång helt automagiskt.

Min burk kanske bebos av linuxtomtar? :)
Brand: VAX 11/780 <> Casing: yes <> CPU: KA780, 78032(200ns) <> GFX: no <> Memory: yes(512M) 8KB on chip cache
User avatar
StreamBag
Posts: 295
Joined: 2002-03-09 19:50:33
Location: Linköping
Contact:

Post by StreamBag »

stormfrog wrote:Alltså... ibland är det bara läskigt. Problemet har löst sig. Jag satt och hackade i samba och försökte klura ut vad som var snett, kom inte fram till något vettigt. Gick in på #samba irc och tänkte fråga lite där, samma sekund som jag började jiddra där så snurrade samba igång helt automagiskt.

Min burk kanske bebos av linuxtomtar? :)
Jag har hört liknande historier om samba förut. Jag tror att det har nånting med fullmånar och svarta getter att göra. ;)
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

StreamBag wrote:Jag har hört liknande historier om samba förut. Jag tror att det har nånting med fullmånar och svarta getter att göra. ;)
Säkert månfasen, för getterna har med SCSI att göra:
http://web.it.kth.se/~jj/scsi.txt
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Post Reply