Nybörjarhjälp till asembler

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
ta_bort_mig

Nybörjarhjälp till asembler

Post by ta_bort_mig »

Jag har börjat leta lite med assembler och behöer lite hjälp. vad jag fattat behöver man inte MSDOS för att köra ett assembler program. Om jag nu kommer ihåg rätt, hur gör jag enklast för att datorn ska boota med de från en floppy, utan att lägga in dos på den?.

EDIT: Anänder TASM.
User avatar
robin.
Posts: 315
Joined: 2003-01-05 20:34:27
Location: Strängnäs

Post by robin. »

För att du ska kunna köra ditt program direkt från floppyn, utan massa krångel med A20-porten, floppy-läs-rutiner osv så gäller det att din kod är skriven i 16-bit-asm, använder INTE några DOS-Int's. Sen är det bara att skriva ut din kompilerade kod på boot-sektorn på en floppy (programmet får inte vara större än 510b), och sätt de sista två bytesen till 0xAA och 0x55 (eller tvärt om, minns inte riktigt). Sen ska det bara vara att tuta och köra! (Bästa är väl genom t.ex. Bochs eller liknande program, så du inte behöver starta om datorn hela tiden vilket sliter rejält på datorn.)
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Men jag har en dator avsedd för att testa på, finns det något bra program för att skriva till bootsectorn?
User avatar
robin.
Posts: 315
Joined: 2003-01-05 20:34:27
Location: Strängnäs

Post by robin. »

http://www.fdos.org/ripcord/rawrite/ <-- Det verkar som det där programmet kan fixa det. (Om du nu kör Win?) I UNIX-baserade system har du ju annars dd.
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

När jag kör rawrite skriver den övver filsystemet :-/
lotek
Posts: 11
Joined: 2003-06-25 23:39:22

Post by lotek »

486-Moddare wrote:När jag kör rawrite skriver den övver filsystemet :-/
yep, det är själva finessen med rawwrite :-)
User avatar
daggerr
Posts: 22
Joined: 2005-12-07 19:36:33
Contact:

Post by daggerr »

fast man kan väl ange hur många/vilka sektorer som ska skrivas på?
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Inte i rawrite (vad jag vet)
User avatar
daggerr
Posts: 22
Joined: 2005-12-07 19:36:33
Contact:

Post by daggerr »

märkte det nu när jag kollade. bara antog att det gick. men det måste ju finnas någon port av dd annars. om inte annat så borde dd finnas i cygwin så du kan köra det ordentligt...
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Man hittar ganska mycket intressant annars om man googlar på assembler och boot sector eller andra kombinationer. Häng inte upp dig på en lösning.
» the empire never ended
User avatar
robin.
Posts: 315
Joined: 2003-01-05 20:34:27
Location: Strängnäs

Post by robin. »

Ta en titt på BonaFide OS Development, om jag minns rätt ska det finnas länkar till nåt program som kan fixa det där. (http://www.osdever.net/)

Å andra sidan kvittar det ju faktiskt om filsystemet är ordentligt eller inte.. Så länge som du inte har skrivit ett program som kan hantera FAT12, men det lät inte som att det var det du var ute efter :P
Post Reply