0,5 mbit men bara 50 kb/s

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
NZXT
Posts: 28
Joined: 2006-01-28 11:48:25

0,5 mbit men bara 50 kb/s

Post by NZXT »

Hej, jag vet inte riktigt var jag skulle posta denna tråd men jag gjorde det här ! :)

Jag har ett 0.5 Mbit bredband hos Telia, men när jag laddar ner saker så kommer jag bara upp i max ca 50 kb/s, utan att jag laddar ner något annat och jag har bara en dator så det är ingen annan som surfar på mitt bredband. Borde inte jag få 500 kb/s ??
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Ditt teoretiska max ligger på 62.5kB/s, så 50 låter acceptabelt.
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Re: 0,5 mbit men bara 50 kb/s

Post by enix »

NZXT wrote:Hej, jag vet inte riktigt var jag skulle posta denna tråd men jag gjorde det här ! :)

Jag har ett 0.5 Mbit bredband hos Telia, men när jag laddar ner saker så kommer jag bara upp i max ca 50 kb/s, utan att jag laddar ner något annat och jag har bara en dator så det är ingen annan som surfar på mitt bredband. Borde inte jag få 500 kb/s ??
0,5mbit = ca 50kb/s
500kb/s = ca 5mbit
;)
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Re: 0,5 mbit men bara 50 kb/s

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Fredd wrote:0,5mbit = ca 50kb/s
500kb/s = ca 5mbit
;)
Nej, det stämmer inte. Det jag skrev stämmer.
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
NZXT
Posts: 28
Joined: 2006-01-28 11:48:25

Post by NZXT »

Ok då förstår jag!! ;D

Tack för alla snabba svar!! ;D
t-man
Posts: 100
Joined: 2005-11-29 15:42:32
Location: G-town

Post by t-man »

Tossefar wrote:Ditt teoretiska max ligger på 62.5kB/s, så 50 låter acceptabelt.
Hur räknar man ut det där?

Om man har 500000 bit/s på ethernetsidan av kabel/adsl-modemet så kan man skicka drygt 41 ethernetframes i sekunden och om man då bara har en TCP-ström som packas optimalt i framearna och inget extra skräp i varken TCP- eller IP-headrarna så får jag det till

(500000 / ((1500 + 14 + 4) * 8 )) * (1500 - 20 - 20) ~= 60112

Var gör jag fel? Jag gissar på siffran 500000 är fel alternativt att det strular till det med eventuella olika MTUer på de olika sidorna av modemet.

PS. jag ville inte ha ett mellanslag mellan åttan och parentesen men det blev en smiley om jag inte skrev isär dem.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

0,5Mb = 512kb = 64kB
1B = 8b..
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
t-man
Posts: 100
Joined: 2005-11-29 15:42:32
Location: G-town

Post by t-man »

HLC wrote:0,5Mb = 512kb = 64kB
1B = 8b..
Det där är inte svar på min fråga. Jag har gjort alla omvandlingar korrekt och bara jämförf bytes med byts och bits med bits.

En annan sak för att förtydliga ytterligare; 60112 bytes "payload" ger (60112/1024) 58.7kilobyte/sekund.
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Post by AngryTino »

dela hastigheten med 8 så får ni svaret....hur jävla svårt ska det vara?? 0.5mbit = 500kbit / 8 = 62.5kb

så gäller det med alla hastigheter....världens förklaringar för en simpel uträkning.
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

AngryTino wrote:dela hastigheten med 8 så får ni svaret....hur jävla svårt ska det vara?? 0.5mbit = 500kbit / 8 = 62.5kb

så gäller det med alla hastigheter....världens förklaringar för en simpel uträkning.
Nu är det ju inte exakt så lätt, men ja, så gjorde jag.
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
t-man
Posts: 100
Joined: 2005-11-29 15:42:32
Location: G-town

Post by t-man »

Tossefar wrote:
AngryTino wrote:dela hastigheten med 8 så får ni svaret....hur jävla svårt ska det vara?? 0.5mbit = 500kbit / 8 = 62.5kb

så gäller det med alla hastigheter....världens förklaringar för en simpel uträkning.
Nu är det ju inte exakt så lätt, men ja, så gjorde jag.
Hmmm... jaja, det enda den uträkningen visar är att 0.5 megabit/sekund är detsamma som 62.5 kilobyte/sekund, inte hur mycket "user data" som kan transporteras i sekunden vilket verkade vara vad "nzxt" var ute efter.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

t-man wrote:Hmmm... jaja, det enda den uträkningen visar är att 0.5 megabit/sekund är detsamma som 62.5 kilobyte/sekund, inte hur mycket "user data" som kan transporteras i sekunden vilket verkade vara vad "nzxt" var ute efter.
Spela roll om det är 62,5 eller 57,1 så exakt behöver man väl inte vara när programen ändå inte visar exakt och det diffar beroende på uppkopplingsförutsättningarna och hur andra änden presterar. Tror att den vanlige användaren skiter i om det är den teoretiska hastigheten, eller den tekniskt komplicerade specen, bara man får ett humm mellan tummen och pekfingret.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
t-man
Posts: 100
Joined: 2005-11-29 15:42:32
Location: G-town

Post by t-man »

elvenman wrote:
t-man wrote:Hmmm... jaja, det enda den uträkningen visar är att 0.5 megabit/sekund är detsamma som 62.5 kilobyte/sekund, inte hur mycket "user data" som kan transporteras i sekunden vilket verkade vara vad "nzxt" var ute efter.
Spela roll om det är 62,5 eller 57,1 så exakt behöver man väl inte vara när programen ändå inte visar exakt och det diffar beroende på uppkopplingsförutsättningarna och hur andra änden presterar. Tror att den vanlige användaren skiter i om det är den teoretiska hastigheten, eller den tekniskt komplicerade specen, bara man får ett humm mellan tummen och pekfingret.
Bah. Jag undrade faktiskt hur man gör för att räkna ut det där. Eftersom att "Tossefar" vågade svara med tre siffrors noggrannhet så tolkade jag det som om han var säker på sin sak. När det nu skiljde sex procent mellan min förmodat felaktiga beräkning och Tossefars förmodat korrekta så undrade jag givetvis hur han räknat. Sen, när "AngryTino" visade Tossefars uträkning bara innebar att han omvandlat från bit/s till byte/s så gick det upp för mig att "Tossefar" var betydligt mer ute och cyklade än vad jag var och att han kanske inte var rätt person att fråga.

Anyway, någon som vet exakt hur man räknar ut det där, givet att man känner till alla MTUer, protokoll-overhead, osv?
User avatar
Json_81
Posts: 38
Joined: 2005-01-02 0:45:58
Location: Göteborg
Contact:

Post by Json_81 »

t-man wrote:Bah. Jag undrade faktiskt hur man gör för att räkna ut det där. Eftersom att "Tossefar" vågade svara med tre siffrors noggrannhet så tolkade jag det som om han var säker på sin sak. När det nu skiljde sex procent mellan min förmodat felaktiga beräkning och Tossefars förmodat korrekta så undrade jag givetvis hur han räknat. Sen, när "AngryTino" visade Tossefars uträkning bara innebar att han omvandlat från bit/s till byte/s så gick det upp för mig att "Tossefar" var betydligt mer ute och cyklade än vad jag var och att han kanske inte var rätt person att fråga.

Anyway, någon som vet exakt hur man räknar ut det där, givet att man känner till alla MTUer, protokoll-overhead, osv?
Du tänker för avancerat. Du kan inte förutsätta att TCP används.
Och alla frames mm ingår dessutom i data-överföring.
Därför blir den maximala hastigheten 512kbit / 8 = 64kbyte per sekund.
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

japp tror 62kbs är det snabbaste jag tankat nån gång, drivrutiner till skrivaren från hp :D
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Helt så enkelt är det som sagt inte. Överföringshastighet brukar räknas i de flesta fall med kilo (k) som 1000 medan det för lagrad data står för 1024 så det blir viss differens där också.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
Json_81
Posts: 38
Joined: 2005-01-02 0:45:58
Location: Göteborg
Contact:

Post by Json_81 »

Lundh wrote:Helt så enkelt är det som sagt inte. Överföringshastighet brukar räknas i de flesta fall med kilo (k) som 1000 medan det för lagrad data står för 1024 så det blir viss differens där också.
Ja du har nog rätt där.
Men då stämmer det förstå påståendet.
512000 /1024 = 500
500 / 8 = 62.5
t-man
Posts: 100
Joined: 2005-11-29 15:42:32
Location: G-town

Post by t-man »

Json_81 wrote:Du tänker för avancerat. Du kan inte förutsätta att TCP används.
Jag är medveten om att jag förutsatte lite för mycket men det kändes okej att förutsätta TCP eftersom att "0.5 Mbit bredband hos Telia" torde vara en IP-tjänst. I ett typiskt IP-nät så förekommer bara UDP och TCP på transportnivå och jag associerade NZXTs uttryck "laddar ner" med TCP och inte med UDP (också det ett oförsiktigt antagande från min sida).
Json_81 wrote:Och alla frames mm ingår dessutom i data-överföring.
Just därför räknade jag bort all headers för att få fram hastigheten på "payloaden", dvs hur mycket TCP-data som kan överföras per sekund. Alltså, om telia säger att man kan överföra X bytes/sekund så blir ju payloaden X-Y bytes/sekund om Y är storleken på alla headers som överförs.
User avatar
Json_81
Posts: 38
Joined: 2005-01-02 0:45:58
Location: Göteborg
Contact:

Post by Json_81 »

t-man wrote:
Json_81 wrote:Du tänker för avancerat. Du kan inte förutsätta att TCP används.
Jag är medveten om att jag förutsatte lite för mycket men det kändes okej att förutsätta TCP eftersom att "0.5 Mbit bredband hos Telia" torde vara en IP-tjänst. I ett typiskt IP-nät så förekommer bara UDP och TCP på transportnivå och jag associerade NZXTs uttryck "laddar ner" med TCP och inte med UDP (också det ett oförsiktigt antagande från min sida).
Json_81 wrote:Och alla frames mm ingår dessutom i data-överföring.
Just därför räknade jag bort all headers för att få fram hastigheten på "payloaden", dvs hur mycket TCP-data som kan överföras per sekund. Alltså, om telia säger att man kan överföra X bytes/sekund så blir ju payloaden X-Y bytes/sekund om Y är storleken på alla headers som överförs.
Javisst.
Men det är fortfarande aningen överkurs för frågan :)
Sen kommer uträkningen ändå inte stämma eftersom det är så många fler faktorer som spelar in. Oftast har man ju lite mer än 0.5Mbit, iaf på de 0.5Mbit tjänster jag haft. Sen tror jag modemen kan komprimera lite? Eller gäller det bara analoga varianter?
Post Reply