Nätverksproblem. Kan surfa imellanåt, alltid kontakt med msn

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
Lindeborg
Posts: 20
Joined: 2004-06-24 10:00:03
Contact:

Nätverksproblem. Kan surfa imellanåt, alltid kontakt med msn

Post by Lindeborg »

Hej!
Har ett snuskigt irriterande problem som på senare tid förvärrats..

Tidigare var det så att hade min kära laptop stått på i 5-6 timmar så hade förmånen att kunna surfa på den gått förlorad.. Inga problem med msn och DC dock..

Numer har mitt lilla problem omvandlats och låter mig surfa lite hursomhelst.. Vill säga att var och varannan gång jag följer en länk eller går in på någon sida kan den inte ansluta och man får trycka på uppdatera några ggr.. Detta är något som i regel ständigt händer och som ni förstår kan man både bli galen och våldsam för mindre..

Känns som att det är något mjukvarubekymmer eftersom jag kan vara online på msn konstant..

Det jar har är en nyare Acer, vanlig trådlös router (netgear).. Fungerar inte som det ska med kabel dragen till routern heller, vilket iofs inte kändes särskilt oväntat.. Surfar med senaste svenska versionen av firefox.. Något som inte spelar någon roll då det skiter sig likaväl med Explorer..

Sitter på Uppsalas studentnät om det skulle kunna vara något med det som strular, men det känns ju också knappast troligt i denna utsträckning.. Öhh.. vidare kör jag lite stardocksprodukter åså om det nu mot all förmodan skulle kunna inverka.. Zonealarm brandvägg förutom routern då, och Norman antivirus..

Vad jag funderar på är såklart va det här kan vara för spännande (läs fruktansvärt irriterande) problem?

Tack på förhand!
User avatar
eskil
Posts: 863
Joined: 2005-02-06 19:40:11
Location: Nyköping

Post by eskil »

Hej
Du har inte något modem innan routern? Jag hade samma problem att jag inte kunde surfa men msn och DC funkar utmärkt.
Jag löste problemet genom att starta om modemet, sen funkade det utmärkt!

//Elias
|Mobil| Eten M500 @ 400Mhz 192MB ram Windows mobile 2003
|Dator| Athlon64 3000+ s939 6600GT Arctic cooling T2 | 1x AC Silencer 64 Ultra TC | 5x Arctic Fan 3 TC
|Äger| En lödkolv lite sladd och en bunt lysdioder
t-man
Posts: 100
Joined: 2005-11-29 15:42:32
Location: G-town

Re: Nätverksproblem. Kan surfa imellanåt, alltid kontakt med

Post by t-man »

Lindeborg wrote:Hej!
Har ett snuskigt irriterande problem som på senare tid förvärrats..

Tidigare var det så att hade min kära laptop stått på i 5-6 timmar så hade förmånen att kunna surfa på den gått förlorad.. Inga problem med msn och DC dock..

Numer har mitt lilla problem omvandlats och låter mig surfa lite hursomhelst.. Vill säga att var och varannan gång jag följer en länk eller går in på någon sida kan den inte ansluta och man får trycka på uppdatera några ggr.. Detta är något som i regel ständigt händer och som ni förstår kan man både bli galen och våldsam för mindre..

Känns som att det är något mjukvarubekymmer eftersom jag kan vara online på msn konstant..

Det jar har är en nyare Acer, vanlig trådlös router (netgear).. Fungerar inte som det ska med kabel dragen till routern heller, vilket iofs inte kändes särskilt oväntat.. Surfar med senaste svenska versionen av firefox.. Något som inte spelar någon roll då det skiter sig likaväl med Explorer..

Sitter på Uppsalas studentnät om det skulle kunna vara något med det som strular, men det känns ju också knappast troligt i denna utsträckning.. Öhh.. vidare kör jag lite stardocksprodukter åså om det nu mot all förmodan skulle kunna inverka.. Zonealarm brandvägg förutom routern då, och Norman antivirus..

Vad jag funderar på är såklart va det här kan vara för spännande (läs fruktansvärt irriterande) problem?

Tack på förhand!
Kan du killa vad du har för local hårddisk? Det skulle underlätta.
Lindeborg
Posts: 20
Joined: 2004-06-24 10:00:03
Contact:

..

Post by Lindeborg »

Tjopp!

Nej, har inget modem utan routern är kopplad direkt till bredbandsuttaget.

Operativdisken är en av två partioner av en 100 gb av typ ATA 100 (4200 rpm) NTFS.. Tilläggas kan att att den är hyffsad packad nu vilket iofs inte är världens smartaste men päningarna tryter men har för närvarande inte råd med skivor att bränna ut..

Öhh.. är det nån som förresten kommer ihåg vad det är för adress man går in på för att komma åt inställningarna på routenr? Kommer inte ihåg vart instruktionsboken ligger.. Vet att på d-links produkter anger man ju ip-numret som brukar vara 192.168.0.1 eller nånting sånt..

Tack på förhand!
User avatar
StreamBag
Posts: 295
Joined: 2002-03-09 19:50:33
Location: Linköping
Contact:

Post by StreamBag »

Det kan inte tänkas vara problem med DNS-uppslagningarna? Har själv använt DNS-servrar som fått för sig att svara sådär varannan gång.
Lindeborg
Posts: 20
Joined: 2004-06-24 10:00:03
Contact:

Post by Lindeborg »

StreamBag wrote:Det kan inte tänkas vara problem med DNS-uppslagningarna? Har själv använt DNS-servrar som fått för sig att svara sådär varannan gång.
Hmm.. du får nog köra lite mer lekmannaspråk tror jag bestämt :-/
Lindeborg
Posts: 20
Joined: 2004-06-24 10:00:03
Contact:

lösning..

Post by Lindeborg »

Tjopp!

Efter att ha uppdaterat routerns firmware, nollställt den till fabriksinställningar så jävlas den likväl som tidigare.. I brist på annat röck jag ur routern anslöt datorn direkt till nätverksuttaget och nu fungerar det som det skall..

Så.. antar att det enda att göra är att kontakta supporten, kanske få den utbytt? Finns väl inget mer jag direkt kan göra?

Tack på förhand..
Post Reply