Xp till Linux.. ska man? =P

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

Trappski wrote:http://topologi-linux.sourceforge.net/

Med tanke på att du installerar det när du är inne i Windows borde det gå att Montera en ISO och Installera så också ;)
Nej. Det där baseras på coLinux, vilket är ett projekt som gör att man kan installera linux ovanpå en windowsinstallation.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Läs mig
Om du har Ubuntu 6 (den senaste) så är det bara att stoppa i den, trycka enter när den frågar och sedan titta på när det startar. Då har du kommit in i "Linux" och kan kolla att allt fungerar på din dator (det är precis så som det ser ut när du har bootat som det kommer fungera när det är installerat), på skrivbordet ligger en "install"-knapp som du kan trycka på när du är nöjd och vill installera systemet. Det frågar dig efter lite frågor såsom vilket språk du vill ha det på och vilket tangentbord du har och hur mycket klockan är.
Du bör ha en ny hårddisk för att installera Linux då det annars kräver en egen del av hårddisken vilket kan vara klurigt att få till som nybörjare (rent vansinnigt att få till utan att råka ta bort och sedan skapa två nya och sedan upptäcka att Windows XP inte längre ligger kvar).

Saker du bör veta om Linux:
exe-filer fungerar inte
det finns många olika versioner av linux. Dessa kallas för "distar" eller "distributions" på engelska.
eftersom det inte följer med din dator får du installera det själv och det går inte till på något vis som du har lärt dig innan
du kommer inte vara nöjd med linux
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

derfian wrote:
Trappski wrote:http://topologi-linux.sourceforge.net/

Med tanke på att du installerar det när du är inne i Windows borde det gå att Montera en ISO och Installera så också ;)
Nej. Det där baseras på coLinux, vilket är ett projekt som gör att man kan installera linux ovanpå en windowsinstallation.
Du kan köra TopologiLinux ovanpå eller i en WindowsInstallation (eller som vilken annan LinuxDist som helst).

Det fungerar utmärkt att montera DVD-ison och köra den i Daemon-Tools.
User avatar
EjaY
Posts: 17
Joined: 2006-12-03 22:55:36
Location: U.S.A

Post by EjaY »

varför inte ta WMWare istället ? ''en emulator för windows , linux ..

om du nu har Windows så kan du installera Linux fast du har Windows kvar ..

alltså Wmware är nog det du behöver .. med linux kan man inte t.e.x spela nya spel som bf 2 elr nått
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

Eller Virtual PC som finns att hämta gratis hos microsoft.
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Hein wrote:Eller Virtual PC som finns att hämta gratis hos microsoft.
Virtual pc klarar väl bara av Windows?
F .ö. är Vmware gratis för privatpersoner.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

lyckegard wrote:Läs mig
Om du har Ubuntu 6 (den senaste) så är det bara att stoppa i den, trycka enter när den frågar och sedan titta på när det startar. Då har du kommit in i "Linux" och kan kolla att allt fungerar på din dator (det är precis så som det ser ut när du har bootat som det kommer fungera när det är installerat), på skrivbordet ligger en "install"-knapp som du kan trycka på när du är nöjd och vill installera systemet. Det frågar dig efter lite frågor såsom vilket språk du vill ha det på och vilket tangentbord du har och hur mycket klockan är.
Du bör ha en ny hårddisk för att installera Linux då det annars kräver en egen del av hårddisken vilket kan vara klurigt att få till som nybörjare (rent vansinnigt att få till utan att råka ta bort och sedan skapa två nya och sedan upptäcka att Windows XP inte längre ligger kvar).

Saker du bör veta om Linux:
exe-filer fungerar inte
det finns många olika versioner av linux. Dessa kallas för "distar" eller "distributions" på engelska.
eftersom det inte följer med din dator får du installera det själv och det går inte till på något vis som du har lärt dig innan
du kommer inte vara nöjd med linux
jag tog också hem ubuntu och provade runt lite. ite besviken på upplösningen bara. vill ju köra på 1600x1200. Men måste jag verkligen ha en separat disk för att det skall funka. jag menar jag har en 250gb som är partionerat i 2 enheter. en med windows på och en med program å musik på. Sedan en 400gb SATA disk som jag kör säkerhets backupper på gamla filmer på. måste jag ha en till disk för att det skall funk att köra på ubuntu och xp då eller? För då jag provade trycka på insallern så fick jag tillslut fram båda diskarna bara. inga partioner, Hur skall man gå tillväga för att partionerna skall synas där? partitionerna är gjorda i partition magic.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Stiiig: har för mig att linux inte kan läsa av NTFS partitioner särskilt bra.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

enix wrote:Stiiig: har för mig att linux inte kan läsa av NTFS partitioner särskilt bra.
jaså? det fverkade då funka bra då jag provkörde. Men det gå rju att göra en enskilld FAT partition på en NTFS disk va?
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Stiiig wrote:
enix wrote:Stiiig: har för mig att linux inte kan läsa av NTFS partitioner särskilt bra.
jaså? det fverkade då funka bra då jag provkörde. Men det gå rju att göra en enskilld FAT partition på en NTFS disk va?
Ja det går, men linux kan bara läsa av NTFS, inte skriva till det.
Ja det ska gå att köra FAT samtidigt på en annan partition, bara man konverterar.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Du får se till att du har opartionerat utrymme.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

lyckegard wrote:Virtual pc klarar väl bara av Windows?
Jaså? Jag har då iallafall testat Ubuntu på det.
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

lyckegard wrote:Du får se till att du har opartionerat utrymme.
du menar att jag " tar bort " en del av en disk så att det ligger helt opartionerat? sysn det i insallern då?
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

lyckegard wrote:
Hein wrote:Eller Virtual PC som finns att hämta gratis hos microsoft.
Virtual pc klarar väl bara av Windows?
F .ö. är Vmware gratis för privatpersoner.
Nej VirtualPC klarar även Linux

http://www.microsoft.com/windows/virtua ... sreqs.mspx
Det är också kostnadsfritt... Huruvida det är bra vet jag inte.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Stiiig wrote:du menar att jag " tar bort " en del av en disk så att det ligger helt opartionerat? sysn det i insallern då?
Kan du inte i Linux med hjälp av qparted eller motsvarande (partitionsprogram i ubuntu) shrink (krympa) en partition så att du kan installera ubuntu på det utrymmet ?


Är du inte nöjd med Live-cdn så kommer du inte att vara nöjd med det installerade systemet - då det är i princip samma sak (fast bättre prestanda).
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

lyckegard wrote:
Stiiig wrote:du menar att jag " tar bort " en del av en disk så att det ligger helt opartionerat? sysn det i insallern då?
Kan du inte i Linux med hjälp av qparted eller motsvarande (partitionsprogram i ubuntu) shrink (krympa) en partition så att du kan installera ubuntu på det utrymmet ?


Är du inte nöjd med Live-cdn så kommer du inte att vara nöjd med det installerade systemet - då det är i princip samma sak (fast bättre prestanda).
jag var väldigt nöjd med live-cdn. allt utom upplösningen dock. I övrigt var det underbart upplagt och planerat. Skön stämning och snygg dessutom.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
Post Reply