FTP-program i Linux

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
Charlie
Posts: 71
Joined: 2006-10-23 16:09:57

FTP-program i Linux

Post by Charlie »

Inför mitt byte från XP till Linux undrar jag nu vilken FTP-klient som är "bäst". Använder idag CuteFTP i windows. Vad finns det i Linuxvärlden som är lika bra eller bättre?
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

DimpZ
Posts: 587
Joined: 2006-10-23 21:01:30

Re: FTP-program i Linux

Post by DimpZ »

Charlie wrote:Inför mitt byte från XP till Linux undrar jag nu vilken FTP-klient som är "bäst". Använder idag CuteFTP i windows. Vad finns det i Linuxvärlden som är lika bra eller bättre?
Vilken dist kommer du att köra? :)
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

ncftp är den ftp-klient som jag alltid trivts bäst med - kan tillägga att jag inte tycker om ftp och tycker att vanliga ftp-klienter krånglar som måsvingar.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Jag är barnsligt förtjust i lftp.
User avatar
Charlie
Posts: 71
Joined: 2006-10-23 16:09:57

Post by Charlie »

markmc wrote:Vassego :-*
Tack.. 1440 resultat. PRECIS därför jag frågar vilket man ska/bör köra. Jag ORKAR inte uppfinna hjulet (installera och testa 1440 program innan jag hittar ett som funkar bra) när någon/några redan vet bättre. Men tack ändå! =)
User avatar
Charlie
Posts: 71
Joined: 2006-10-23 16:09:57

Re: FTP-program i Linux

Post by Charlie »

DimpZ wrote:Vilken dist kommer du att köra? :)
Det blir SUSE 10.1, efter lång tids testande och letande. SUSE ger mig en enkel övergång, lätt installation, bra utbud av program från start osv osv.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

SUSE kör med KDE som föredragen desktop, gör det enkelt för dig och låt konqueror (filhanteraren) sköta FTP.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
DimpZ
Posts: 587
Joined: 2006-10-23 21:01:30

Re: FTP-program i Linux

Post by DimpZ »

Charlie wrote:
DimpZ wrote:Vilken dist kommer du att köra? :)
Det blir SUSE 10.1, efter lång tids testande och letande. SUSE ger mig en enkel övergång, lätt installation, bra utbud av program från start osv osv.
Ok, ska också installera SuSE nångång inom en snar framtid..
Men varför inte SuSE 10.2? ::)
User avatar
Charlie
Posts: 71
Joined: 2006-10-23 16:09:57

Post by Charlie »

Niklas Berggren wrote:SUSE kör med KDE som föredragen desktop, gör det enkelt för dig och låt konqueror (filhanteraren) sköta FTP.
KDE är inte min grej. Jag kommer förmodligen att köra Gnome.. Eller nån annan fönsterhanterare. Är för tillfället inne i undersökningsstadiet av den biten. Hitta nåt jag trivs riktigt bra med. Gnome är lite tungt att starta upp känns det som, men annars är jag nöjd.

Visst kan en filhanterare säkert hantera FTP också, men hur smidigt? Se bara på utforskaren i Windows. Hanterar FTP, men inte på ett sånt sätt som CuteFTP gör. Jag vill ha ett program som liknar CuteFTP i mångt och mycket.
User avatar
Charlie
Posts: 71
Joined: 2006-10-23 16:09:57

Re: FTP-program i Linux

Post by Charlie »

DimpZ wrote:Ok, ska också installera SuSE nångång inom en snar framtid..
Men varför inte SuSE 10.2? ::)
Det är för nytt. Jag är allergisk mot nya versioner. I sommar kommer jag nog känna att det är läge att installera/uppgradera till 10.2, men än så länge är det lite för nytt. 10.1 är stabilt, och mycket extragodis funkar till 10.1.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Re: FTP-program i Linux

Post by Mig med »

Charlie wrote:
DimpZ wrote:Ok, ska också installera SuSE nångång inom en snar framtid..
Men varför inte SuSE 10.2? ::)
Det är för nytt. Jag är allergisk mot nya versioner. I sommar kommer jag nog känna att det är läge att installera/uppgradera till 10.2, men än så länge är det lite för nytt. 10.1 är stabilt, och mycket extragodis funkar till 10.1.
10.2 är ganska buggit imao, har upptäkt väldigt mycket buggar med både KDE, själva SuSE och Firefox.

10.1 är inte lika dynamiskt, mysigt och krävande som 10.2 (10.2 är väldigt mysigt och snyggt fö.) och därför lite mer passande på lite äldre burkar. :)
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Charlie wrote:Visst kan en filhanterare säkert hantera FTP också, men hur smidigt? Se bara på utforskaren i Windows. Hanterar FTP, men inte på ett sånt sätt som CuteFTP gör. Jag vill ha ett program som liknar CuteFTP i mångt och mycket.
Jag använder konqueror själv just för att det är så smidigt, (S)FTP sker transparent och konqueror sköter det bra, till skillnad från explorer.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

Charlie wrote:
Niklas Berggren wrote:SUSE kör med KDE som föredragen desktop, gör det enkelt för dig och låt konqueror (filhanteraren) sköta FTP.
KDE är inte min grej. Jag kommer förmodligen att köra Gnome.. Eller nån annan fönsterhanterare. Är för tillfället inne i undersökningsstadiet av den biten. Hitta nåt jag trivs riktigt bra med. Gnome är lite tungt att starta upp känns det som, men annars är jag nöjd.

Visst kan en filhanterare säkert hantera FTP också, men hur smidigt? Se bara på utforskaren i Windows. Hanterar FTP, men inte på ett sånt sätt som CuteFTP gör. Jag vill ha ett program som liknar CuteFTP i mångt och mycket.
Testa gftp (http://www.gftp.org).
Post Reply