Filsystem som är FULLT kompatibelt med os x och windows.

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Filsystem som är FULLT kompatibelt med os x och windows.

Post by AngryTino »

finns det ett sånt filsystem, bortsett från windows fat32?
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Borde finnas hfs+ drivrutiner till windows. Annars kanske MacDrive Kan vara något?

EDIT: Det går inte att få ext3 att fungera i OSX? Vet att det finns vettiga ext3 drivare till W2k..
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Post by AngryTino »

problemet är att fat32 inte klarar av filer större än 4gb. Det är iofs väldigt sällan jag har filer som är större än det men den klarar inte av partitioner större än 32gb heller, inte på ett effektivt sätt. Så något annat val måste jag väl ha?? :-/

Edit: Vilket program skulle ni välja, MacDisk eller MacDrive?
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

AngryTino wrote:problemet är att fat32 inte klarar av filer större än 4gb. Det är iofs väldigt sällan jag har filer som är större än det men den klarar inte av partitioner större än 32gb heller, inte på ett effektivt sätt. Så något annat val måste jag väl ha?? :-/

Edit: Vilket program skulle ni välja, MacDisk eller MacDrive?
Va? Jag har ju haft större filer än 4GB på en partition som körde FAT32 (Endast för att jag körde Linux samtidigt), eller stämmer det inte?
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Prova att lagra filer över nätverk - brukar fungera både när det regnar och när det snöar - till skillnad från spårvagnar.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

markmc wrote:Va? Jag har ju haft större filer än 4GB på en partition som körde FAT32 (Endast för att jag körde Linux samtidigt), eller stämmer det inte?
Det stämmer inte, FAT32 klarar inte filer större än 2^32 byte.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

(2^32) byte = 4 gigabytes
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Post by AngryTino »

provar mig av MacDrive, finns en trial version, hittils har det funkat kanon....rekommenderar det väl för alla som bytt till äpplet.

MVH
Post Reply