Besviken på OS X

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Besviken på OS X

Post by AngryTino »

barnslig topic men är mer än bara frustrerar nuförtiden....iPhoto låter mig inte katagorisera mina filer efter hur min mappstruktur för mina bilder är uppbyggd utan lägger allt under ett och samma ställe, jobbigt och frustrerande. iTunes vägrar spela upp eller lägga till .wma låtar och sen så lägger den in en massa skumma filer i mina musik mappar utan att ha frågat mig.

Seriöst, antingen suger jag men jag kände mig fanemej 100 ggr mer produktiv i XP/Vista än OS X. och Finder, där vill jag inte ens gå in på. Världens sugigaste explorer?? PathFinder verkar lovande men kostar en massa pengar. + hur i helvete klipper man ut filer i OS X?? funkar helt enkelt inte.

Trodde att det skulle vara enklare att jobba i OS X, har jag fel? ända som jag finner extremt användbart är spotlight.

Snälla kan någon också på ett enkelt sätt förklara för mig vad Quicksilver och Automator är för saker? hittar bara en massa skumma guider angående dessa. Hoppas dock verkligen på att apple uppgraderar Finder till Leopard.

MVH
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

iTunes WMA:
http://www.google.com/search?q=itunes%2bwma

Itunes lägger in skumme filer, kan vara så att den letar musik automatiskt, kolla inställningarna, sen lägger du in det manuellt.

Vadå funkar inte att klippa ut filer?
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Finder suger. Där kan jag inte annat än hålla med.

Vad gäller iPhoto och iTunes kan jag bara ge ett råd, som kanske i ett första läge känns dåligt, men som hjälpt mig. Apples program är i allmänhet väldigt genomtänkta, båda vad gäller gränssnittets utformning och processer för att arbeta. De strömlinjeformade metoderna för att genomföra en specifik uppgift är medvetet inte så flexibla, varför det kan bli jobbigt om man är van vid ett annat sätt att arbeta. Mitt råd är att man försöker släppa sitt gamla sätt att genomföra saker på och arbeta med programmen istället för emot dem. Det är först då de kommer till sin rätt.

Ett typexempel är att du vill hålla din katalogstruktur snygg och intakt, och blir frustrerad när iTunes eller iPhoto ändrar den. Släpp filstrukturen och arbeta endast i programmen, allt blir mycket enklare.

Automator är ett program för att snabbt slänga ihop script för att utföra banala saker. Du skulle kanske kunna använda det för att omvandla din filstruktur till metadata i exempelvis iPhoto.

Quicksilver är nära nog omöjligt att beskriva. Det fyller så väldigt många funktioner att det är svårt att stoppa det i ett fack, men i första hand skulle jag säga att det är ett program för att öka produktiviteten i stort. Det ger genvägar till många vanliga uppgifter och snabbar väsentligt upp arbetet i OSX.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Post by AngryTino »

nem wrote:Finder suger. Där kan jag inte annat än hålla med.

Vad gäller iPhoto och iTunes kan jag bara ge ett råd, som kanske i ett första läge känns dåligt, men som hjälpt mig. Apples program är i allmänhet väldigt genomtänkta, båda vad gäller gränssnittets utformning och processer för att arbeta. De strömlinjeformade metoderna för att genomföra en specifik uppgift är medvetet inte så flexibla, varför det kan bli jobbigt om man är van vid ett annat sätt att arbeta. Mitt råd är att man försöker släppa sitt gamla sätt att genomföra saker på och arbeta med programmen istället för emot dem. Det är först då de kommer till sin rätt.

Ett typexempel är att du vill hålla din katalogstruktur snygg och intakt, och blir frustrerad när iTunes eller iPhoto ändrar den. Släpp filstrukturen och arbeta endast i programmen, allt blir mycket enklare.

Automator är ett program för att snabbt slänga ihop script för att utföra banala saker. Du skulle kanske kunna använda det för att omvandla din filstruktur till metadata i exempelvis iPhoto.

Quicksilver är nära nog omöjligt att beskriva. Det fyller så väldigt många funktioner att det är svårt att stoppa det i ett fack, men i första hand skulle jag säga att det är ett program för att öka produktiviteten i stort. Det ger genvägar till många vanliga uppgifter och snabbar väsentligt upp arbetet i OSX.
problemet är väl att jag har lite svårt att hitta mina bilder....tog mig 3 dagar att fixa en viss struktur på det hela och är jätte nöjd med det, men nu kan jag inte hitta något då jag måste bläddra mellan 10000+ bilder :S
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Jag kan två saker om osx - det ena är att be min kompis starta terminalen så att jag kan göra något över huved taget - det andra är att man måste komma på hur det görs på en mac. Allting görs på sitt eget "mac"-sätt.. och kan man inte det sättet så har man självklart svårare att klara sig på macen.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Är inte syftet med bra filstruktur att man skall slippa använda program som iPhoto och iTunes?

Jag har själv pedantisk filstruktur av den orsaken, då jag lagrar det mesta på en annan dator och använder mig av delad diskaccess för att komma åt filerna från mina andra burkar. I OS X använder jag VLC som mediaspelare, och den vanliga förhandsvisningen för att kika på bilder. Det passar mig bäst. :)
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
schon
Posts: 689
Joined: 2004-08-12 0:56:18
Location: Sölvesborg
Contact:

Post by schon »

Jag kände lite samma sak när jag skaffa min MacBook. Vet inte hur länge du haft din men en sak är säker ju mer van du blir vid OS X ju mer kommer du att upskatta det. Nu är jag 10 ggr mer produktiv i OS X än i Windows, mitt sätt att fixa det på var att ge fan i Windows XP datorn och om det var något program jag sakna så fixa jag liknande till OS X, det tar längre tid men du har igen det mångdubbelt senare.

OS X är enklare och mycket mer genomtänkt.

Har man kört OS X ett tag ger kanske inte denna boken så mycket men i ditt och mitt fall finns det säkert alltid lite skoj att snappa upp. Håller själv på att läsa den visst där är mycket som man redan har hittat och pillrat med men i nästan var kapitel finns det nåt tips som gör vardagen enklare.

Mac OS X Tiger: The Missing Manual
itchy: Intel Core Duo 2,0ghz | 2048mb | 100gb | 13,3" | Mac OS X 10.4
apu: Intel Pentium 4 3,2ghz | 768mb | 760gb | FreeBSD 6.2
homer: Intel Celeron 667mhz | 256mb | 100gb | FreeBSD 6.2
krusty: VIA Nehemiah 1.0ghz | 256mb | 3,2gb | OpenBSD 4.0
User avatar
robin.
Posts: 315
Joined: 2003-01-05 20:34:27
Location: Strängnäs

Post by robin. »

AngryTino wrote:hur i helvete klipper man ut filer i OS X?? funkar helt enkelt inte.
Ehm.. Exakt vad hade du tänkt göra med klipp-ut? För att typ flytta runt filer kör du ju bara med klicka-och-dra :)

Vet att man känner sig lite handikappad precis i övergången till Mac, men precis som de tidigare har skrivit, Apple's gränssnitt är otroligt effektivt!

Precis som nem sa så är Automator ett otroligt smidigt litet verktyg (och AppleScript om man orkar lära sig utnyttja det :P) Kan ta ett litet exempel på en grej jag fixade här om dagen, blev så trött på att manuellt öppna torrent-filer jag tankat hem, så la till en "Folder-action" på nerladdningsmappen som automatiskt öppnade alla torrent-filer med rätt program :) Tog typ max 5min att fixa, och i långa loppet sparar jag nog rätt mycket mer :P

Vi får sätta oss ner någon dag så ska jag konvertera dig till OSX-nörd ;)
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Post by AngryTino »

robin. wrote:
AngryTino wrote:hur i helvete klipper man ut filer i OS X?? funkar helt enkelt inte.
Ehm.. Exakt vad hade du tänkt göra med klipp-ut? För att typ flytta runt filer kör du ju bara med klicka-och-dra :)

Vet att man känner sig lite handikappad precis i övergången till Mac, men precis som de tidigare har skrivit, Apple's gränssnitt är otroligt effektivt!

Precis som nem sa så är Automator ett otroligt smidigt litet verktyg (och AppleScript om man orkar lära sig utnyttja det :P) Kan ta ett litet exempel på en grej jag fixade här om dagen, blev så trött på att manuellt öppna torrent-filer jag tankat hem, så la till en "Folder-action" på nerladdningsmappen som automatiskt öppnade alla torrent-filer med rätt program :) Tog typ max 5min att fixa, och i långa loppet sparar jag nog rätt mycket mer :P

Vi får sätta oss ner någon dag så ska jag konvertera dig till OSX-nörd ;)
det tycker jag verkligen att vi borde göra! råkar du kanske befinna dig i stränkan nu över helgen?
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Klipp ut finns inte i osx. Det finns faktiskt bakomliggande orsaker som handlar om att vara mer konsekvent i hur det fungerar med cut copy and paste. OSX har en del andra funktioner, ett exempel är att du kan kopiera 20 filer och klistra in i terminalen och då få en lista på filnamnen.

Lösningen är antingen att du dragdroppar filer eller att du mv från terminalen. Kanske finns något tredjepartsprogram för det.

Vad gäller itunes, iphoto, så är det som nem säger att man helt enkelt får släppa den gamla taktiken och sluta jobba mot programmen. Då kommer man märka att det fungerar riktigt bra. Men det är en tröskel att ta sig över.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Post Reply