Rätt filsystem?

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Rätt filsystem?

Post by thr »

Hej i stugan!

Jag sitter o planerar en setup av fem stycken OS på samma dator, dvs: Windows Vista, Windows XP, Debian Linux, Mac OS X och FreeBSD - min fråga är nu: Vilket filsystem kan läsas från all fem OS? Samt något annat jag ska tänka på, typ ordning jag ska installera dem i, etc.?
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Fat32 ska fungera från start. Ext2-3 fungerar med tredjepartsdrivrutiner (till windows).
NTFS fungerar att läsa. Skriva är inte lätt...
Om jag inte missuppfattat något.
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Vad gäller ordning skulle jag börja med det dummaste operativet först, i det här fallet XP.
XP, Vista, OSX och sen whatever.

Får man fråga vad det är för projekt du har på gång?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

FAT32 är väl ett av de få som fungerar på alla de där operativsystemen.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

snigel wrote:Vad gäller ordning skulle jag börja med det dummaste operativet först, i det här fallet XP.
XP, Vista, OSX och sen whatever.

Får man fråga vad det är för projekt du har på gång?
Jag håller precis på o ska köpa en ny bärbar arbetsstation och vill kunna testa mina applikationer i alla möjliga OS, tänkte att 2 x Windows(främst för att Vista o XP skiljer sig så mycket åt), 1 x Linux, 1 x Mac OS, 1 x BSD skulle täcka det mesta iaf. Undrar hur lång tid det komer ta o confa allt rätt, och hur många gånger jag kommer börja gråta ;p, blir till o göra en image på hela disken sen när det är klart - det leder mig till min andra fråga, går det att ta en hel disk-avbildning? dvs. inte bara partition utan med MBR o hela skiten?

Blir nog en 17" 2gb ram 320gb släpbar ;P


FAT32 it is then
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

Fat32 eller ext2. Annars så är väl en server med shell bra, och sedan så monterar du med sshfs på dina olika os. Det finns i alla fall för OSX, freebsd, linux och xp. Med MacFuse, fuse och sftpdrive.
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

thr wrote:
snigel wrote:Vad gäller ordning skulle jag börja med det dummaste operativet först, i det här fallet XP.
XP, Vista, OSX och sen whatever.

Får man fråga vad det är för projekt du har på gång?
Jag håller precis på o ska köpa en ny bärbar arbetsstation och vill kunna testa mina applikationer i alla möjliga OS, tänkte att 2 x Windows(främst för att Vista o XP skiljer sig så mycket åt), 1 x Linux, 1 x Mac OS, 1 x BSD skulle täcka det mesta iaf. Undrar hur lång tid det komer ta o confa allt rätt, och hur många gånger jag kommer börja gråta ;p, blir till o göra en image på hela disken sen när det är klart - det leder mig till min andra fråga, går det att ta en hel disk-avbildning? dvs. inte bara partition utan med MBR o hela skiten?

Blir nog en 17" 2gb ram 320gb släpbar ;P


FAT32 it is then
Jag skulle ta och titta på virtualisering istället om det är mjukvarutestning på många plattformar du skall göra.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

thr wrote:Jag håller precis på o ska köpa en ny bärbar arbetsstation och vill kunna testa mina applikationer i alla möjliga OS
Låter lite som om du behöver ett versionsystem att lagra koden i som alla plattformar (virtuella givetvis som nån nämnde) hämtar ut från och bygger. Löser en massa problem på samma gång.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

thr wrote:blir till o göra en image på hela disken sen när det är klart - det leder mig till min andra fråga, går det att ta en hel disk-avbildning? dvs. inte bara partition utan med MBR o hela skiten?
Efter att den är som du vill ha den, boota på en linux livecd, mounta upp en server över samba, nfs, afs eller vad du nu kan använda dig av (poängen är att det är ett remote-fs eftersom jag antar att du inte har mer än en disk i maskinen). Sen kör du bara dd på /dev/hda (ingen siffra dårå) och skriver till en fil på remote-fs:et och du har en klon av disken inkl mbr.
hej.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Att ha informationen på smbfs är bra (alltså på en annan dator). Ett annat enklare alternativ är att bara köra virtuella system (som kan dela filer med varandra över smbfs).
wham bam thank-you ye -ma'am
Post Reply