Frågor angående NeoOffice 2.1

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Frågor angående NeoOffice 2.1

Post by AngryTino »

Hej!

Har alldeles nyligen börjat använda NeoOffice 2.1 som alternativ till MS Office 2004. Har upptäckt några fördelar med NeoOffice.

1. Det är gratis.
2. Det är Universal Binary så jag slipper köra Rosetta.
3. Går att spara i pfd format (inte för att jag brukar göra det men ändå)
4. samt lite mer lullull.

Min första fråga riktar sig för autokompletteringen av texten (ord) när man skriver. Ni som använder NeoOffice kanske vet vad jag hänvisar till. Ibland så prickar det in rätt ord men vet ändå inte hur jag kan komplettera det. När jag trycker på tab händer inget och den kompletterande texten försvinner och samma sak gäller med höger pil. Hur gör man helt enkelt.

Autokompletteringsfrågan har jag löst. Man går till verktyg-autokorrigering-autokomplettering och där kan man välja med vilken knapp man vill komplettera med.

I Word 2004 och alla andra Office från MS så brukar det efter varje punkt (.) bli stor bokstav. dvs. varje ny mening påbörjas av stor bokstav men inte i NeoOffice. Undrar ifall man kan ställa in det.

Jag så också till att installera stöd för svensk text men något som jag saknar rejält är synonimer. Är inte hundra på det men verkar som att svenska språk filen saknar stöd för det.

Sen har jag också märkt att under inställningar i NeoOffice så finns det att man kan ställa in under "Vy" fliken "3D-vy". Sen kan man kryssa in Använd OpenGL, Optimerad inmatning ifall man kryssar in Använd OpenGL. Använd ditrering? finns redan ikryssat som standard fast vet inte vad det gör. etc.

Sen undrar jag också hur man kan bara installera Writer från NeoOffice. När jag för använde mig av MS Office 2004 så brukade jag bara installera Word då jag inte använder mig av andra program. För när jag använde Linux så brukade jag stänga/klicka bort Java i OpenOffice då det tog närmare 20 sekunder innan programmet startade men i NeoOffice fungerar det inte. Gör jag det och startar om programmet så är det iklickat igen. Det ända jag tycker är att uppladdningen av programmet är en aning segt.

Jag undrar också hur man kan få själva skriv sidan att va i mitten av programmet när man trycker på gröna knappen och fönstret zoomar in/förstoras till max.

Jag har en Macbook (Core 2 Duo samt 2GB ram).

tack till alla som besvarar frågorna. Jag kanske kommer med ytterligare några under tidens gång.

MVH Valentin
Post Reply