Historien om en macbook

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Historien om en macbook

Post by snigel »

Historien om en macbook - hur ett enkelt garantiärende blev en mardröm
När min macbook anlände (23/12 2006) var skärmen lite sned, inte hela världen kan tyckas, men datorn är gjord med design i åtanke, något som gjorde att det sved extra. http://www.fairshopping.se/viewopinion. ... nionid=449

Första reparationen
Efter några veckor märker jag hur det börjar pipa inifrån datorn, efter lite sökande på nätet visar sig detta vara ett utberett fenomen, som kommer från logikkortet (moderkortet) i datorn, jag hade även börjat märka att viloläget på datorn hade problem och att datorn sporadiskt startade i viloläget eller stängdes av. Till skillnad från många pc-laptops används viloläget väldigt mycket på apples maskiner.

Jag kontaktar apple och hör efter vad jag bör göra, de hänvisar mig till en servicepartner, som låg ute i långedrag. Mailar därför servicestället, det går både en och två veckor utan svar, så jag ringer upp dem. Får höra att det är fullständigt normalt att datorn piper och att alla bärbara datorer gör det. Han ville inte svara på vad de skulle göra åt mina fel med den sneda skärmen eller problemen med viloläge. Det enda jag fick till svar var att samtliga fel måste vara bekräftade av apple för att de ska kunna göra något, dessutom var jag tvungen att kunna återskapa dem. Inte lätt att återskapa sporadiska fel.

Ringer tillbaka till apple, får reda på att inget av detta är några kända fel, och att de inte kan hjälpa mig. Förklarar för dem att pipljudet är något som man hittar på samtliga svenska macsidor och även de stora utländska, fick ingen respons på det och frågade om jag verkligen var tvungen att kunna återskapa mina sporadiska fel för att få dem avhjälpta, det var inget de ville svara på.

En liten notis, apple är kända för att undanhålla fel och att de strikt modererar sitt eget forum och tar bort information om det skrivs något opassande som skulle kunna leda till fler garantiärenden.

Ringer tillbaka till servicestället förklarar att apple inte hade felen bekräftade men att de finns på min dator samt frågar hur jag göra om jag inte kan återskapa de sporadiska felen med viloläget. Det var inget han kunde hjälpa mig med alls.

Lämnar nu in datorn på en annan servicepartner, macforum. De kunde direkt se att det rörde sig om fabrikationsfel med skärmen, de hade även haft inne fall med pipande logikkort, problemen med viloläge var svårare att lösa då de var sporadiska, men de skulle försöka.

Två veckor senare har de reparerat min dator, fast när jag ska hämta ut den i affären är skärmen fortfarande sned, dessutom står det ingen notis om detta på mitt kvitto. Ber att få ett omskrivet kvitto där det faktiskt står alla fel som datorn är inlämnad för, samt att få tala med tekniker. Teknikern förklarar för mig att han inte kunnat lösa några nya gångjärn, utan endast försökt böja till de defekta och att det inte gått så bra. Han vill inte försöka en gång till.

Andra reparationen

Kontaktar åter igen apple support, frågar hur jag ska gå till väga. Får svaret att jag ska lämna in den igen. Förklarar att han redan gjort ett försök, säger att det inte går att göra bättre och att han inte vill försöka mer. Apple besvarar då att jag bör försöka få den inlämnad för detta tre gånger så jag kan reklamera maskinen och få en ny som bör ha rak skärm. Frågar om det finns möjlighet att jag köper komponenterna via dem och betalar en tekniker för att montera det, för jag har inte tid att gå igenom en hel reklamationsprocess för att få en ny dator hel. Det gick inte att lösa.

Bestämmer mig för att skärmen är olösbar och att jag får komma över det. Efter knappt två veckor har pipljuden kommit tillbaka från logikkortet, problemen med viloläget är inte löst heller.
Kontaktar macforum angående mina problem och får reda på att de har mycket lång kö, jag sätter därför upp mig på en köplats.
I väntan på reparation börjar jag fundera på om datorn inte är ovanligt varm, installerar lite mätprogram och ser att datorn är skadligt varm och dessutom bara går på halvfart på grund av de höga temperaturerna.
De närmsta dagarna strömmar felen in, datorns trådlösa nätverk kan plötsligt sluta fungera helt, indikatorlampan för viloläge går sönder, laddningen krånglar, indikatorlampan på laddaren krånglar, datorn börjar tappa datum och tid när den startas om och som om det inte var nog har skärmen börjat flimra kraftigt och variera i ljusstyrka.

Lämnar åter in datorn för reparation, köplatsen de hade satt upp åt mig tidigare kände de inte till något om. Det var bara att börja köa från början igen. När jag fått ut datorn efter några veckor och kommit hem med den upptäcker jag att de skickat med fel laddare.Ringer upp och frågar om jag ska behöva ta ledigt från jobbet för att de inte kan klara av att lämna ut rätt produkter. Ja, det är enda lösningen får jag till svar.
Tar mig dit bort och begär någon kompensation eftersom skärmen de blivit så många fel efter förra reparationen och för att jag ska behöva åka hit på arbetstid för att de inte kan ge mig rätt saker. Nej, det gick inte att lösa.
Åker hem, lugnar ned mig och ska försöka använda datorn, märker att den fortfarande piper, skärmen är fortfarande sned, datorn är taffligt monterad och bucklig i plasten. Till råga på allt hänger sig datorn inom 10 minuters tid, om och om igen.

Kontakt med kundservice

10/7 Kontaktar nu apple, blir kopplad från nivå 1, till nivå 2 och slutligen till nivå 3. (apples support består av tre nivåer) Mannen jag pratar med ska återkomma dagen därpå, mellan 13.00 och 14.00

11/7 När ingen ringt mig, kontaktar jag apple vid 16.00, efter att ha blivit runtkopplad och fått förklara ärendet från början får jag till slut ytterligare en gång, säger de att jag ska bli uppringd nästa dag.

12/7 Blir inte uppringd idag heller, ringer in till apple och får höra att de inte kan få tag på personen som håller i mitt ärende, de byter därför ut den ansvarige. Jag får förklara min historia från början till slut, får reda på att jag kan välja mellan att få en ny eller pengarna tillbaka. Förklarar att jag bara vill ha en hel maskin, samt undrar om jag kan få något som plåster på såren för alla besvär. De förklarar att den enklaste lösningen är att de tar hand om ärendet åt mig. Någon kompensation hade jag ingen möjlighet att få.
Då jag sålt originalminnena som satt i datorn och ersatt med större undrar jag om de kan sända ut en dator utan minnen, eller på något sätt lösa det för mig. Detta är inte möjligt, jag måste lösa fram originalminnen.
12/7 Får ett mail där det står att jag ska få en äldre modell av datorn tillbaka, mailar tillbaka och får bekräftat att de gjort fel och att det är den nya modellen jag ska ha.
12/7 Jag ser att datorn sjunkit i pris med 700kr sen jag köpte den och inser att det är en förlustaffär att låta dem hålla i ärendet åt mig. Ringer in och frågar om de kan lösa detta, annars får jag ta hand om det själv. Apple förklarar att en ny dator är nog kompensation och att jag inte ska ha någon ytterligare kompensation.
Förklarar då att om jag tar pengarna tillbaka får jag både ny dator och 700kr. Apple ber mig dröja kvar och återkommer efter några minuter med att de kan ge mig 500kr. Efter lite tjat går det med på att skicka ut en skärmkabel för min dator till ett värde av 175kr. Jag godtar detta.
12/7 Får ett bekräftelsemail på utskicket av ersättningsdator, fast det är skrivet på helt fel adress. Ringer in och de beklagar så hemskt mycket att de gjort fel.
12/7 Får ytterligare ett bekräftelsemail, fast på en dator av äldre modell. Ringer in och får förklarat för mig att det är den dator jag ska ha, för att den mest motsvarar den jag hade. Då förklarar jag ännu en gång att jag hellre tar pengarna tillbaka om jag ska förlora på att låta dem hantera ärendet åt mig. Apple ber att få återkomma
12/7 Apple ringer nu upp mig och säger att det stämde och att jag ska få en dator av ny modell.

16/7 Blir kontaktad av TNT som informerar att de ska lämna ut två paket till mig nästa dag. Pratar med TNT och frågar när de kommer på dagen, det kan de inte bestämma i förväg eller ge några indikationer på.

17/7 Denna dag blir jag hemma, TNT kommer med en leverans för att lämna kabeln, en leverans för att lämna datorn och en leverans för att plocka upp den gamla datorn.
När jag packar upp den nya datorn visar det sig att musknappen är defekt och inte klickar utan är seg, som om det skulle varit något spillt i den. När jag startar upp datorn ser jag på batteriräknaren att batteriet är använt är urladdat ett par gånger, inte vad man vill ha i en ny dator. Som om det inte var nog har apple skickat helt fel kabel, en tv-kabel för stationära datorer.

18/7 Ringer apple, förklarar om att datorn var defekt och kabeln var fel. Får en ny dator och kabel utskickad.

19/7 Kan inte ta ledigt från jobbet utan ringer TNT för att förklara att de får komma till mitt jobb.

20/7 (fredag) TNT har denna gång inte skickat ut någon information om att de ska lämna paket, jag råkar vara ute när de kommer förbi och därför blir inget paket lämnat. Ringer deras kundtjänst. Kundtjänsten förklarar irriterat att det är min uppgift att spåra paketen via apple och att de inte har någon möjlighet att varken skicka ut information om när paketet kommer eller ringa i förväg, trots att de gjort detta tidigare gånger då jag haft kontakt med dem. Vill jag hämta paketet kan jag göra det på landvetter.
Mailar apple och förklarar att de får skicka ut någon information när deras ersättningsordrar inte går att spåra via hemsidan. Ber om jag ersättning för detta då det blir ytterligare tre dagar utan dator.
Får ett svar om att han som håller i mitt ärende nu kommer gå på semester och att jag ska ringa in till kundtjänst och be om "customer relations" om det är något mer jag vill.

20/7 Ringer in till kundtjänst, ber att få bli kopplad till customer relations, börjar förklara min historia, men de säger att det är helt fel avdelning. Blir vidarekopplad och får förklara igen. Denna gången får jag hör att jag kommer få någon kompensation, men de vill inte säga vad förrän jag fått min dator. Apple ger mig ett direktnummer jag ska kontakta.

23/7 Nu kommer leveransen med datorn, fast vad kabeln är har TNT ingen aning om, när jag ringer in känner de inte till leveransen överhuvudtaget. Senare på dagen får jag ett samtal från min rumskamrat som hade en tur förbi lägenheten, han säger att ett Flextronicsbud kom förbi och om jag väntade något paket, detta var kabeln. Apple har denna gång valt att skicka en försändelse med TNT och en med flextronics, utan att informera mig. Inte lätt att byta leveransadress då.
När har använt datorn ett par timmar märker jag att den är lite flimrig i skärmen och att den piper ur logikkortet. När jag stoppar in mina minnen visar det sig att denna datorn också hänger sig och beter sig konstigt.
Mina minnen har således gått sönder när datorn senast var inne för reparation.

25/7 Kontaktar apple om de kan förlänga min garantitid som kompensation så jag kan få samma service som om jag hade valt att ta pengarna tillbaka och nybeställt datorn själv. Särskilt som skärmen flimrat vill jag inte stå utanför garantitiden med en trasig dator om fyra månader.
Detta är något som de inte kan tänka sig att göra.
Mina trasiga minnen skulle jag själv ta hand om med servicestället.

Frågar nu om jag kan få ett bättre pris på deras exklusivare modell och byta upp mig mot mellanskillnad, då den förhoppningsvis håller bättre kvalite. Detta var inte möjligt.
Jag frågar hur de kan motivera att de ger mig sämre service om jag låter dem hantera ärendet än jag hade gjort det själv, får tillbaka ett svar om att jag ska vara glad och att de gjort många undantag för att byta ut min dator. När jag studerar konsumentköpslagen i frågan ser jag att det knappast är några undantag de rört sig om utan snarare ett minimum.

25/7 Ringer in för att ifrågasätta vad de egentligen menar med att jag ska vara glad för att de gjort undantagsfall för min skull, när det fullständigt följer konsumentköpslagen. Citerade lite ur ett utdrag jag gjort från konsumentverkat och fick svaret att han inte mindes lagen som sådan. Förklarar att jag vill att de ska ta hand om mitt ärende med minnena servicestället har haft sönder, efter en del diskussion får jag till svar att jag ska ta det med customer relations. Ber om en mailadress dit då jag inte kan ta ledigt mer från jobbet för att ringa till apple. Får svaret att jag måste ringa dit för att få en mailadress och att jag inte kan ringa dit för att de har stängt för dagen.

Slutsats
Efter ett halvår av krångel står jag här utan dator, har ett förstört minne till en kostnad av 900kr, en försäkring för 1500kr som inte längre går att använda och fått betala ytterligare 600kr för att köpa originalminnen till första returen. 3000kr helt i sjön, och då har jag inte ens gått in på förlorade arbetstimmar och kostnaden att prata med deras telefon"support".
Last edited by snigel on 2007-07-25 22:26:15, edited 3 times in total.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Ursh, trist trist trist! :(
#mac.se @ EFnet
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Jag skulle vilja att alla som läser detta går in här
http://www.fairshopping.se/viewopinion. ... nionid=449
och ber om ett utlåtande från apple (ett enkelt klick)
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

snigel wrote:Jag skulle vilja att alla som läser detta går in här
http://www.fairshopping.se/viewopinion. ... nionid=449
och ber om ett utlåtande från apple (ett enkelt klick)
Done!

Trist att höra att det blev såhär.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

snigel wrote:Jag skulle vilja att alla som läser detta går in här
http://www.fairshopping.se/viewopinion. ... nionid=449
och ber om ett utlåtande från apple (ett enkelt klick)
Done! Lundh borde nog göra likadant med sin historia.
#mac.se @ EFnet
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Jag tackar för ert stöd. Fairshopping är faktiskt en mycket bra sida.
Xmel wrote:
snigel wrote:Jag skulle vilja att alla som läser detta går in här
http://www.fairshopping.se/viewopinion. ... nionid=449
och ber om ett utlåtande från apple (ett enkelt klick)
Done! Lundh borde nog göra likadant med sin historia.
Det tycker jag verkligen.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Kärlek, de är till och med orange :)
Image
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
okim
Posts: 43
Joined: 2006-11-30 11:44:25

Post by okim »

Done. Hoppas det ordnar sig till slut.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

okim wrote:Done. Hoppas det ordnar sig till slut.
Det gör jag med, men tyvärr lär jag göra en förlustaffär, då mitt försäkringsbolag inte kan föra över försäkringen på en annan dator.
Dessutom har jag ju fått köpa nya appleminnen jag inte behöver.

Hoppas apple löser tvisten med mina minnen de har haft sönder.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Hur har det gått för dig? Skulle vara intressant att veta vad som händer nu när det gått ett tag.

Att du ska förlora pengar på det här är som du säkert vet inte helt lagenligt. Du kan kräva att få ut pengar för alla dina omkostnader på grund av allt strul. (Under förutsättning att du har allt dokumenterat.)
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Hej
Tyvärr har jag inte dokumenterat alla telefontider som jag borde ha gjort för att kunna kräva pengar för allt detta.

Som det ser ut just nu har det gått 14 dagar sen jag skickade datorn till apple. Hittils har jag inte fått en krona av dem.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Im down!
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

snigel wrote:Hej
Tyvärr har jag inte dokumenterat alla telefontider som jag borde ha gjort för att kunna kräva pengar för allt detta.

Som det ser ut just nu har det gått 14 dagar sen jag skickade datorn till apple. Hittils har jag inte fått en krona av dem.
Hör med din operatör om du kan få en specificerad samtallista, då borde du enkelt kunna räkna samman hur lång tid du har pratat med Apple.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Jonas Lundh wrote:
snigel wrote:Hej
Tyvärr har jag inte dokumenterat alla telefontider som jag borde ha gjort för att kunna kräva pengar för allt detta.

Som det ser ut just nu har det gått 14 dagar sen jag skickade datorn till apple. Hittils har jag inte fått en krona av dem.
Hör med din operatör om du kan få en specificerad samtallista, då borde du enkelt kunna räkna samman hur lång tid du har pratat med Apple.
Låter bra, men kan jag ta ut något för mer än vad mina samtal kostar? För även om det är ett par timmar blir det ju inte många kronor.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Kontaktade apple idag, de visste inte varför jag inte fått mina pengar, men jag kunde ringa igen om en vecka, fast då var min kontaktperson på semester sa han.

YEY.
Last edited by snigel on 2007-08-13 14:06:08, edited 1 time in total.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Varför du inte fått dina pengar förmodar jag? ;)
Förmodligen har de gjort som alla stora företag, de förutsättar att fakturan skall betalas 30 dagar efter "köp" och sedan väntar de minst 14 dagar efter detta datum med att betala.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Post by AngryTino »

snigel wrote:Kontaktade apple idag, de visste inte varför jag inte fått mina pengar, men jag kunde ringa igen om en vecka, fast då var min kontaktperson på semester sa han.

YEY.
du kanske kommer ihåg mig...skrev en topic för en månad sen eller så angående min macbook som hela tiden gick sönder. Jag skrev också att jag fått en ny som ersättning. mm...den varade i 2 veckor och så slutade plötsligt skärmen att fungera. Sitter nu framför min tredje macbook och allt verkar fungera som det borde. Men jag är konstant oroad över att något ska gå sönder. Håller på och gör backup:er på allt jag gör...helt galet. "Det bara funkar"?...yeah...my ass det bara funkar. Min 7000 kronors Acer funkade mer än den här skit datorn.
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

snigel wrote:Jag skulle vilja att alla som läser detta går in här
http://www.fairshopping.se/viewopinion. ... nionid=449
och ber om ett utlåtande från apple (ett enkelt klick)
Done.

Fan va trist när sånt här händer :(
btw du o xianze verkar ha lika mycket otur båda två
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

AngryTino wrote:du kanske kommer ihåg mig...skrev en topic för en månad sen eller så angående min macbook som hela tiden gick sönder. Jag skrev också att jag fått en ny som ersättning. mm...den varade i 2 veckor och så slutade plötsligt skärmen att fungera. Sitter nu framför min tredje macbook och allt verkar fungera som det borde. Men jag är konstant oroad över att något ska gå sönder. Håller på och gör backup:er på allt jag gör...helt galet. "Det bara funkar"?...yeah...my ass det bara funkar. Min 7000 kronors Acer funkade mer än den här skit datorn.
Jodå, visst minns jag.
När apple inte ville förlänga min garanti så som om jag valt pengarna tillbaka från början och köpt en själv valde jag att sluta upp med det här tramset.
kändes inte som någon idé. Hade varit billigare för dem att ge mig 6 månader garanti än pengarna tillbaka.

jag kan fortfarande inte hjälpa att tycka om operativet, kanske blir det en mac om macbooken eller macbook pro får en radikal förändring i design, men inget som det ser ut nu.

Tittar på lenovo, tyvärr får man ju inte osx till dem.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Lenovo är bra. väldigt nöjd med min.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Snigel: Du får köra OSX-x86 på din PC laptop då undertiden medans du väntar ;)

Konstigt, nu fungerar min MacBook som den ska, har inte haft kernel panic på flera veckor :)
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
schon
Posts: 689
Joined: 2004-08-12 0:56:18
Location: Sölvesborg
Contact:

Post by schon »

Den "gråare" plasten vid touchpaden på min macbook har spruckit, har garanti men maskinen fungerar klockrent för övrigt vetefan om jag ens vågar lämna in den för det........tänk om den kommer hem med sne skärm eller något :/

Har klickat för snigeln iaf glhi5
itchy: Intel Core Duo 2,0ghz | 2048mb | 100gb | 13,3" | Mac OS X 10.4
apu: Intel Pentium 4 3,2ghz | 768mb | 760gb | FreeBSD 6.2
homer: Intel Celeron 667mhz | 256mb | 100gb | FreeBSD 6.2
krusty: VIA Nehemiah 1.0ghz | 256mb | 3,2gb | OpenBSD 4.0
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

schon wrote:Den "gråare" plasten vid touchpaden på min macbook har spruckit, har garanti men maskinen fungerar klockrent för övrigt vetefan om jag ens vågar lämna in den för det........tänk om den kommer hem med sne skärm eller något :/

Har klickat för snigeln iaf glhi5
Lämna inte in den på macforum i vilket fall. En polare lämnade in för det problemet och fick den tillbaka med helt bucklig grå plast längs alla kanter.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Post Reply