Hur stänger man ner X i linux?

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
trotte
Posts: 29
Joined: 2004-07-31 9:38:59
Location: Luleå

Hur stänger man ner X i linux?

Post by trotte »

Jag har installerat linux (amd64 debian etch) nyligt och ville nu installera nvidias senaste drivrutiner. Hämade binären enligt intruktioner hos nvida och skriver:

# sh NVIDIA-Linux-x86_64-100.14.11-pkg2.run

Får då felmeddelandet att jag kör en X-server och att den måste stänges innan installerar.

Surfade nätet för hitta kommando för stänga ner X (gnome) och hittade dessa metoder:

1.Kör "/etc/init.d/gdm stop". Funkar inte (inte heller gdm-stop, finns ej). Får bara meddelandet "GDM already running. Aborting!"

2. CTRL-ALT-F1, vilket gör att X körs i bakgrunden. Går inte instalea då heller då X-server fortfarande är igång. EN killa sa att gör CTRL-ALT-F1 och skriv sedan "init 3" som ska gå till runlevel 3, vilket ska innebära att X stängs. Funkar inte.

3. Använd kill, någon hade en klurig kill rad, som stänger ner X, X auto-startade dock direkt igen.

Något annat tips? Tycker det borde vara enkelt. Om jag vill boota systemet utan att starta x, vilken config ska jag då editera?

mvh, thom
AMD64 3500+ cpu * PNY Geforce 6800gt * MSI K8T Neo2-FIR K8T800Pro * Corsair VS 1024Mb DDR400 * Anteclåda med 350W nätagg * Två chassifläktar * Maxtor 120 Gb hd * DVD-brännare * diskettstation
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Kör "killall gdm" så avslutas det. Det är gdm som startar upp din X-server igen om du försöker döda det.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
SilverTech
Posts: 3
Joined: 2007-08-09 0:01:52
Contact:

Post by SilverTech »

Tjena.

Om du vill boota ditt linux utan att X startas så ändrar du på filen:

/etc/inittab

Där kan du ställa in vilken runlevel du ska boota med.

Själv kör jag slackware och där ser det ut såhär:

# These are the default runlevels in Slackware:
# 0 = halt
# 1 = single user mode
# 2 = unused (but configured the same as runlevel 3)
# 3 = multiuser mode (default Slackware runlevel)
# 4 = X11 with KDM/GDM/XDM (session managers)
# 5 = unused (but configured the same as runlevel 3)
# 6 = reboot

# Default runlevel. (Do not set to 0 or 6)
id:4:initdefault: <-------- Här du ändrar :)

//MVH Stefan
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

SilverTech wrote:# Default runlevel. (Do not set to 0 or 6)
Hahaha, den där kan man jävlas bra mycket med.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
Post Reply