Hjälp: Nätverkskablar brevid elkablar.

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
interwill
Posts: 1
Joined: 2007-08-31 10:25:34

Hjälp: Nätverkskablar brevid elkablar.

Post by interwill »

Jag ska precis flytta in i en lägenhet med Bredbandsbolagets bredband indraget precis innanför ytterdörren. I nästa vecka kommer en elektriker och byter elcentral och system, från gammalt ojordat till jordat. Samtidigt vore det praktiskt att dra nätverkskablar i lägenheten.

Fråga 1: Går det att dra nätverkskablar i de rör som ligger i väggarna avsedda för elkablar, tillsammans med elkablarna, utan att de stör varandra?

Jag har kontaktat Elsäkerhetsverket för att fråga om en sådan lösning är tillåten och de svarade att man får dra vad som helst i rören tillsammans med elkablarna, förutsatt att kablarna är lika bra isolerade och skärmade osv som elkablarna.

Fråga 2: Vilken kabelstandard är det jag måste hålla mig till för att mina kablar ska överensstämma med Elsäkerhetsverkets krav?

En tanke var att på något vis dra fiberkablar intill elkablarna. Ljus lär inte påverkas av magnetfälten omkring.

Fråga 3: Skulle en fiberlösning vara praktiskt genomförbar?

Fråga 4: Jag läste att man kanske inte behöver skärmade kablar, är det sant?

Fråga 5: Var bör jag införskaffa kablar/utrustning till den lösning ni tycker är bäst?

Tack för hjälpen

- Albert
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Vanliga TPkablar har jag väl dragit i närheten av strömkablar innan utan problem, att välja skärmade är väl lika bra dock.

Vad gäller en fiberlösning så är det helt klart praktiskt genomförbart, till dock en ganska så rejäl ökad kostnad. Denna kostnaden är dock inte längre lika dyr som datorn man kopplar till nätverket. Fibernätverkskort är väl långt ifrån vanliga på marknaden dock så har man ändå fler datorer i samma rum så är en switch med SFPportar att föredra. I en vanlig liten byggnad duger SX-MM SFPer utmärkt, man får 1Gbit på ett avstånd av 550 meter eller så. LX-SM ger samma hastighet på 10km men oftast till en 25% ökad kostnad.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
InS
Posts: 61
Joined: 2004-08-24 8:16:52
Location: the void in the forest

Post by InS »

1: Ja, det går. För nätverkskablarna är det dock rekommenderat att du kör på skärmade kablar, STP eller FTP.

2: kabelstandard tror jag inte du behöver oroa dig för, om vi pratar nätverkskablar. alla Cat-kablar klarar troligtvis av kraven, och cat 5 eller högre gör det definintivt.
när det gäller fiber så kvittar det vad då de inte är elektriskt ledande.

3: ja, fiber skulle funka men det kostar. och eftersom det är koppar i uttaget vid dörren så är fiber meningslöst.

4: det går ju givetvis att använda oskärmade kablar men magnetfälten från elkablarna kan påverka signalerna i nätverkskablarna. Därför är det rekommenderat att använda skärmade kablar.

5: Det enklaste är nog om du ber elektrikern ordna det. Annars är det elgrossister som selga, elfa eller liknande. vissa datorbutiker har en del urval av kablar, men det är rätt så fattigt med oterminerade kablar hos de flesta. Tänk på vad du behöver också om du ska köpa det själv. det lär behövas uttag, kontakter & diverse annat förutom kablar. :)
when you die and reach heaven you'll learn that the highest philosophy in life is InSanity
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

Har för mig om att jag kanske läst att man borde dra dom längs med varandra hellre än att korsa dom. Det är vid korsningarna som det uppstår magnetfält.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

InS wrote:4: det går ju givetvis att använda oskärmade kablar men magnetfälten från elkablarna kan påverka signalerna i nätverkskablarna. Därför är det rekommenderat att använda skärmade kablar.
Klaar wrote:Har för mig om att jag kanske läst att man borde dra dom längs med varandra hellre än att korsa dom. Det är vid korsningarna som det uppstår magnetfält.
Här är det nog tyvärr en del okunskap. Magnetfälten från elledningarna är inget praktiskt problem, eftersom det handlar om så låg frekvens att det inte ligger i närheten av signalens frekvens.

Om man drar kablarna längsmed varandra uppstår en kapacitiv koppling som man inte får om man bara korsar dem vid en punkt. Den kapacitiva kopplingen mellan nätverkskabeln och elnätet leder sannolikt till större förluster i signalkvalitet än magnetfältet från elledningarna.

Nu bör du ju dra cat6 med bra skärm(för att vara lite framtidssäker med gigabit och så) så den kapacitiva kopplingen ställer inte till med så mycket pga kabelns skärmning.


Med andra ord: dra kabeln genom elrören om de får plats, inga problem.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
InS
Posts: 61
Joined: 2004-08-24 8:16:52
Location: the void in the forest

Post by InS »

ja, givetvis. det var lite dumt skrivet av mig. det är som übermensch skriver inte magnetfälten i sig som orsakar problem. och som sagt det är inga problem med att dra kablarna.
jag måste säga att man är lite avundsjuk för att en viss person kommer få det bra när det är klart. snåla hyresbolag suger. :)
when you die and reach heaven you'll learn that the highest philosophy in life is InSanity
TattarN
Posts: 1
Joined: 2007-09-20 21:50:36

Post by TattarN »

Lånar tråden lite :P

Är inte jätte insatt i det här men undrar en sak....

När det gäller CAT6 kabel så är ju dessa tvingade runt varandra på ett speciellt vis för att just hindra magnetfälten (så kallat "twisted pair") att påverka signalerna när kablarna ligger jämte varandra.

Är inte Twisted pair tekniken framtagen för att slippa att skärma kablarna?
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

TattarN wrote:Lånar tråden lite :P

Är inte jätte insatt i det här men undrar en sak....

När det gäller CAT6 kabel så är ju dessa tvingade runt varandra på ett speciellt vis för att just hindra magnetfälten (så kallat "twisted pair") att påverka signalerna när kablarna ligger jämte varandra.

Är inte Twisted pair tekniken framtagen för att slippa att skärma kablarna?
I alla TP-kablar är paren tvinnade mot varandra, kategorin avser (afaik) hur mycket störning de tål mellan paren i sig. Skärmingen behövs ändå om det finns störning utanför själva TP-kabeln, t ex strömkablar då. Fast generellt rekommenderas det inte att lägga TP-kablar bredvid strömkablar.
hej.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

TattarN wrote:Lånar tråden lite :P

Är inte jätte insatt i det här men undrar en sak....

När det gäller CAT6 kabel så är ju dessa tvingade runt varandra på ett speciellt vis för att just hindra magnetfälten (så kallat "twisted pair") att påverka signalerna när kablarna ligger jämte varandra.

Är inte Twisted pair tekniken framtagen för att slippa att skärma kablarna?
TP tekniken är mycket gammal... De olika categorierna avser främst vilken frekvens som kablarna klarar. TP tekniken togs fram för att miska störningar mellan trådarna i kabeln och är inte alls effektiv för att motverka utomstående störningar.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
Post Reply