1 gång okej, men inte 700+

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
pleak
Posts: 180
Joined: 2003-06-01 12:51:26
Contact:

1 gång okej, men inte 700+

Post by pleak »

Hejsan, jag vet inte vars jag ska lägga den hära tråden.
Men nu börjar jag bli måttligt irriterad på min internetleverantör, Telia (vem som helst är nog det).
Det är så att mitt internet kopplar ner typ såhär, ja utan över eller underdrift, minst 15 gånger om dagen, och så har det varit hur länge som helst sedan vi skaffade telia.
Jag ringer deras support och dom flummar "har du rätt utrustning, har du windows i din dator, lyser lamporna som dom ska....?" osv.

Visst jag kan vara lite trög men nog smart för att jag vet att modemet är helt, lamporna lyser som dom ska, jag har windows och jag har inga problem med datorn, inga som påverkar detta.

Jag ringde hit en El-lärare inom automation och teleteknik och bad han flytta huvudjacket för att se om det vart bättre, klart som f*n så vart de bättre, i 2 dagar tills problemet började igen.
Jag ringer supporten igen och pratar med dom om att det är fel, samma dumma frågor och jag avbryter jönsen och säger "Det är inget fel hos oss, vi har haft de hära problemet tidigare med er, vi bytte till bredbandsbolaget och där fick vi detta problem en gång på ett och ett halvt år."
-"ja det var konstigt, vi ska skicka en tekniker och se om han kan hitta några fel och eventuellt korrigera dom"
Jag lämnar mina uppgifter om hur dom ska kontakta mig, en vecka senare får jag ett mail där dom skriver att teknikern löste problemet och att det inte ska uppstå igen.
Jes, de håller kanske en månad eller så och jag blir inte förvånad när mitt internet börjar bråka igen, och mer än tidigare.
Det enda som ändrades sen jag skaffade bredbandsbolagets adsl var att jag har bytt rum i huset där jag har min dator, men det spelar ju knappast någon roll.
Det enda som egentligen händer är att telia säger "Vi har skutit upp problemet till ett senare tillfälle så du får höra av dig då så drar vi ut på det lite mer"

Vad har ni för förslag, kan jag lägga något "krav" på att problemet ska lösas och aldrig uppstå något mer, eller är detta flumm från telia något jag måste leva med tills jag väljer en annan leverantör?

Mvh Fredrik
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Har ni testat att byta splitter/filter?

För ett trasigt sånt kan göra en uppkoppling allt annat än stabil.

Sen tycker jag att den passar bättre i nätverks-delen av forumet.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
pleak
Posts: 180
Joined: 2003-06-01 12:51:26
Contact:

Post by pleak »

Jag har provat med olika filter, samma sak.
Annat modem och varierat filter, samma sak.

Dom skickade nytt filter vid ett tillfälle och jag fick samma sak ändå.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Bor du långt ifrån telestationen? Har ni risiga ledningar in till huset?
#mac.se @ EFnet
pleak
Posts: 180
Joined: 2003-06-01 12:51:26
Contact:

Post by pleak »

vi har förlängd kopparledning eller vad dom nu sa tidigare, men det skumma är att problemet finns bara när vi har telia men inte bredbandsbolaget. dom båda gick genom samma telefonstation.
User avatar
Json_81
Posts: 38
Joined: 2005-01-02 0:45:58
Location: Göteborg
Contact:

Post by Json_81 »

Telia kan vara lite trixiga.
Jag hade själv en hel del strul när jag flyttade sist, bl a lyckades de koppla in mitt telefonnummer till grannen, fixa det för att sedan koppla det dit igen.
Det tog en vecka att få ordning på.
Efter det visade det sig att internet var ruskigt ostabilt, men de kom iaf (och höll på i tre dagar!) o sen vart det löst.
Under denna tiden (ca 2 veckor) fick jag flera gånger besked om att problemet var löst trots att det inte var det.
Kompetensbrist?

Hur ofta ringer du? Jag ringde minst en gång om dan.
Post Reply