ADSL Problem

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

ADSL Problem

Post by Baurken »

Hejsan.

Har ett stort problem som jag skulle behöva hjälp med!

Det är så att min ADSL uppkoppling från Telia funkar i cirka 1 minut sen slockar DSL-Lampan routern och uppkopplingen släcks ner. Sen så är den nere i cirka 2 minuter sen så tänds lampan igen och uppkopplingen funkar. Modemet med inbyggd router (ZyXEL Prestige 660HW) är inte inkopplat i huvudjacket men har funkat på det jacket jag använder i nästan ett år utan problem.

Har inget huvudjack i huset, Den som ägde det tidigare har på något sätt kopplat förbi det och har inte brytt mig om det.

Ringde Telias support och dom trodde antingen att det var att ledningarna inte "orkade" längre utan jag var tvungen att dra om ledningarna i huset så att det finns ett huvudjack. Eller så var det modemet som var trasigt.

Så är det modemet eller ledningarna? Eller kanske något annat? Litar väldigt lite på Telia och speciellt deras support.

Tack på förhand,

Mvh Baurken
User avatar
Xomilpa
Posts: 91
Joined: 2006-06-02 16:37:34

Post by Xomilpa »

Inget svar på nio timmar. Det beror nog på att det går knappast att svara på.

Jag har haft en del strul med ADSL, på Telia abonnemang. Jag underhåller tre olika system i tre olika hus i tre olika stadsdelar.

Felen har hittills aldrig legat på Telias sida. Nu hör det till saken att de har utrustning på telestationen som övervakas hela tiden.

Det närmaste jag var fel på "linjen", var att min splitter som satt i första jacken, hade dålig kontakt. Det visade sig vid viss temperatur. Det var skruvar i splittern som inte var åtdragna!

Annars har felen legat inne i burken, ADSL/router. Köpte något billigt hos Clas Olsson så att jag numera har en i reserv som jag har att byta med för att konstatera var felet ligger.

Men visst tycker jag ADSL/routerarna har varit dåliga. På ca 10 apparatår (kan man säga så?) har jag bytt tre apparater. Nåja, en fick stryk i ett blixtnedslag en kilometer bort.

Senast jag talade med Telias support fick jag tag på en mycket kunnig kille. Han kunde förstås inte hjälpa mig, men hans tips var att det ur felsökningssynpunkt är lättare om ADSL-modemet är separerat från routern. Så det har jag börjat med så smått.

Det där med att ha modemet i en senare jack, går bra så länge som du har tejpat över jacken så att ingen stoppar i en telefon. Så fort man lyfter luren, är det kört med ADSL-signalleringen.
Men det antar jag du har koll på.

Annars är mitt gissning att du har problem med värme. I apparaten eller kanske en dålig kontakt.

Låt oss få veta var felet låg när du vet!
ASUS P5W DH Deluxe - Core2Duo E6400 - Kingston 2x1 + 2x2 Gb DDR2 667MHz ECC - ASUS 7300GT Silent - Samsung HD 500GB Sata2 - Antec P150 - Windows Vista Home Premium 64 bit
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Post by Baurken »

af Gultarp wrote:Det där med att ha modemet i en senare jack, går bra så länge som du har tejpat över jacken så att ingen stoppar i en telefon. Så fort man lyfter luren, är det kört med ADSL-signalleringen.
Men det antar jag du har koll på.
För mig så har det vart precis tvärtom, När jag haft modemet i ett senare jack och telefonen i ett annat jack så har uppkopplingen släckts ner när någon lyft på luren, Men så fort jag satte telefonen i samma jack som modemet så började det funka. Kan det kanske vara problemet?

För jag har ju hellre internet hela tiden förutom när någon lyfter luren än inget alls. Är mest på jakt efter ett temporär lösning tills man orkar fixa det riktigt :P

Men var tycker du jag ska börja felsöka?

Mvh Baurken.
User avatar
Xomilpa
Posts: 91
Joined: 2006-06-02 16:37:34

Post by Xomilpa »

Temporär lösning är att ansluta telefonen utanpå den jack som går till modemet.

Om du istället ansluter en basstation för en trådlös telefon, typ DECT, kan du aktivera åtminstone fyra lurar till denna basstation. Alltså behöver du inte använda någon av de andra telejacken. Så gjorde min kompis, han är lika slö som du. Iddes inte lägga sig på knä och koppla om i telejacken.
Fast det är inte helt enkelt att koppla om. Det gäller att hålla reda på de tvinnade paren. Tar men en tråd från ett par och den andra från ett annat par, ja då bäddar man för problem för sin ADSL. Detta står också i operatörernas beskrivningar.
ASUS P5W DH Deluxe - Core2Duo E6400 - Kingston 2x1 + 2x2 Gb DDR2 667MHz ECC - ASUS 7300GT Silent - Samsung HD 500GB Sata2 - Antec P150 - Windows Vista Home Premium 64 bit
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Så ni har själva skaffat all utrustning till erat ADSL?

Annars så beror fel där allting funkat för att sedan strula oftast på att leverantören har gjort ändringar från sin sida. Kanske har de skruvat upp hastigheten. Ring supporten och be dem köra lite diagnostik, starta om anslutningen osv.

Eftersom att det fungerat förut så kan du helt utesluta hårdvaruproblem eller kopplingsproblem (såvida inte du har ändrat nåt).
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Post by Baurken »

Det jag kör med just nu, Och alltid kört med är en basstation till två stycken trådlösa telefoner utanpå på modemet i samma jack. Och det funkade skitbra tills någon lyfte luren och då tappade man uppkopplingen men det tyckte jag inte var så stort problem. Men så en dag så började detta problem jag skrev innan och man kommer till routerns "startsida" när man tappar uppkopplingen, alltså "192.168.1.1" i webläsaren.

Ringde supporten innan och dom såg att uppkopplingen funkade, sedan slutade funka, sedan funkade igen. osv osv. Men dom trodde antingen routern var paj eller att modemet inte var kopplat i huvudjacket och att det kan funka en stunden men sluta funka när som helst.

Går det att bara koppla om ett vanligt jack till ett huvudjack? Och isåfall hur? Tänkte jag skulle testa det först eftersom jag tror det kan vara det, Pratade med en kompis som jobbar på Glocalnets support och han sa detsamma att det kunde sluta funka när som helst. Så ifall det är hyfsat lätt så kan jag väl försöka det. Annars ringer jag Telia och låter dom köra lite diagnostik.

Edit: Har också försökt byta ISP idag, Har kollat hos två olika företag och båda sa "Nätet på din ort är just nu under uppbyggnad och för närvarande kan du tyvärr inte få ADSL", Vad menas med det?
User avatar
Xomilpa
Posts: 91
Joined: 2006-06-02 16:37:34

Post by Xomilpa »

"Har också försökt byta ISP idag, Har kollat hos två olika företag och båda sa "Nätet på din ort är just nu under uppbyggnad och för närvarande kan du tyvärr inte få ADSL", Vad menas med det?"
Jag antar det betyder att dom inte har utrustning på den Telia-station som ligger i din närhet.


Nog tycker jag också att det låter som dåligt kablage hos dig. Du har ju haft konstigheter hela tiden, fattar jag det som. Det kan kanske vara så att man tidigare har kopplat in trådar parallellt med den ursprungliga ledningsdragningen. Koppla i så fall bort.

Beträffande att du skriver att det inte finns en huvudjack, är väl inte det helt rätt.

Med huvudjack menar vi den punkt i huset/lägenheten där kabeln från gatan terminerar.

Nu är det lite svårt att ge råd utan att se hur det ser ut. Låt mig istället beskriva hur det ser ut de tre husen som jag kablat om.

I huvudjacken kommer det in en kabel från gatan. Den är svart, ca en cm tjock. Inuti kablen finns det 2x2 ledare, alltså två stycken tvinnade par. Trådarna är grövre, 0,7 kvadrat mm, än de som sedan är kablade i huset, 0,5 kvadrat mm. Trådarna från Telia som används är en svart och en gul, tvinnat (skruvat, snurrat) par.
Trådarna dragna i huset är vita och blå samt vita och ...(grön?)
Det är alltså inom huset 2x2 trådar. Kabeln är vit eller grå.

Nu gäller det att se till att trådarna från gatan har direkt förbindelse, utan avbrott, till det ställe där du har ditt modem. OBS. Se till att det är tvinnat par!!
För att undvika dålig kontakt i skarvarna har jag, som telefonfolket, använt ordentliga skarvdon, typ 32-5283 från Clas Olhlson.

Det har inneburit att jag har lossat alla telejackarna i huset. Att jag har gjort ett schema över hur kabeldragningen är gjord.
I ena huset låg huvudjacket inte alls där jag trodde i bottenplanet, utan i ett sovrum på plan två.

När jag ändå har haft detta schema, har jag samtidigt enkelt kunnat koppla in alla jackarna så att de hamnat efter den jack där jag har modemet. Jag har så att säga vänt på ordningen hur jackarna är inkopplade.
Nu utgår jag ifrån att du har Telias gamla standard jack. Den stora vita med fyra hål. Där trådparet in till jacken sitter där nere och trådparet ut från jacken till nästa jack sitter där uppe. Om du förstår den kryptiska förklaringen.

Nu tjatar jag: Se till att skarvarna är ordentligt gjorda! Se till att det inte hänger på trådar parallellt! Se till att trådparet är tvinnat! De MÅSTE vara från samma "cardel" som vi säger. Det får inte vara en tråd från ett tvinnat par och en annan tråd från ett annat tvinnat par. Om det nu är sådan kabel som används.

Se kopplingsschema hos Kjell& Co, Support, KjellFakta, Teleuttag, Kaskadkoppling.
http://www.kjell.com/
ASUS P5W DH Deluxe - Core2Duo E6400 - Kingston 2x1 + 2x2 Gb DDR2 667MHz ECC - ASUS 7300GT Silent - Samsung HD 500GB Sata2 - Antec P150 - Windows Vista Home Premium 64 bit
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Post by Baurken »

Ok då ska jag försöka ge mig in på det då!

Huset är byggt på 40-50 talet någon gång så antar att det är den standarden. Och när jag ringde telia supporten om att jag "inte hade något huvudjack" så sa dom att jag skulle koppla in två telefoner och lyfta på ena luren och sedan den andra, ifall förbindelsen bröts på en av telefonerna var den andra huvudjacket. Har prövat alla olika möjliga kombinationer på detta och förbindelsen bröts aldrig.

Antar att dom som du säger kopplat paralellt då, Så det jag helt enkelt ska göra är att koppla ner alla jacken och se vilket jack som har den svarta grova kabeln?

Hör av mig igen när jag börjat på med det och mest troligt stött på något problem :D
User avatar
Xomilpa
Posts: 91
Joined: 2006-06-02 16:37:34

Post by Xomilpa »

Här är några bilder och ritningar från Ken som visar hur ADSL kopplas in. Också hur man "vänder" på slingan.
http://tekniken.se/dsl/doc/tele22se.html
ASUS P5W DH Deluxe - Core2Duo E6400 - Kingston 2x1 + 2x2 Gb DDR2 667MHz ECC - ASUS 7300GT Silent - Samsung HD 500GB Sata2 - Antec P150 - Windows Vista Home Premium 64 bit
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Post by Baurken »

Tackar och bockar för denna länk, Precis vad jag letat efter!

Tackar tackar!
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Post by Baurken »

Sådär, Var och pillade i jacken nyss för att försöka få en lösning på mina problem men utan framgång. I mitt hus så har dom tagit bort jacket där huvudjacket en gång satt och kopplat om, Det satt istället en sockerbit där med parallelt kopplat på båda sidor av sockerbiten, Ingående trådarna kom in satt det parallelt kopplat till ett annat jack och på andra sidan att sockerbiten var det parallelt kopplat till två yttligare jack. Tog bort alla jack förutom det jag tänkt använda så det blev seriekopplat till det jacket. Så nu är jag ganska säker på att det ska vara rätt kopplat, Men har fortfarande samma problem med att ADSL-Uppkopplingen, Telefonen funkar.

Telelinorna funkade bra enligt Telias test så dom kom fram till att det var något fel inne i huset. Ska jag kanske vänta och se om det återhämtar sig? Tror jag ringer Telia imorgon och låter dom skicka hit en tekniker ifall jag inte får det att funka tills imorgon.

Vill tacka af Gultarp för all hjälp!
User avatar
Xomilpa
Posts: 91
Joined: 2006-06-02 16:37:34

Post by Xomilpa »

Om du har fyra trådar i en kabel som går till nästa uttag. Kolla då att de två trådar du använder är tvinnade (skruvade).
Annars får du fel impedans och det kan strula till det för ADSL.
ASUS P5W DH Deluxe - Core2Duo E6400 - Kingston 2x1 + 2x2 Gb DDR2 667MHz ECC - ASUS 7300GT Silent - Samsung HD 500GB Sata2 - Antec P150 - Windows Vista Home Premium 64 bit
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Post by Baurken »

Det kommer två trådar in i jacket som jag inte har någon aning om vad dom kommer ifrån, Som jag antog är ingående trådarna från telestationen (Båda är vita). Och sen går det fyra trådar därifrån till det telejack som jag ska använda som jag kopplade in rätt i sockerbiten, Sedan kopplade jag in stationen med mina två trådlösa telefoner och routern i det jacket och telefonerna funkar ju så det måste ju vara ingående kablarna och eftersom det är det enda jacket kvar i huset och ligger i serie så borde det ju bli ett huvudjack? Kablarna ser ut att vara tvinnade, Kan skära upp en liten bit av skalet så jag är säker.

Men spelar det någon roll i vilken ordning routern kommer emot jacket? Alltså om lägger routern före stationen för telefonerna eller spelar det ingen roll? Har inget ADSL-Filter i jacket, Men i mellanproppen som routern är kopplad till.

All tele i huset är draget mellan 1967-1970 så det är så mycket som kan krångla så jag ringer nog Telia så får dom skicka hit någon nisse.
User avatar
Xomilpa
Posts: 91
Joined: 2006-06-02 16:37:34

Post by Xomilpa »

Det är väl möjligt att det kan komma in två vita trådar i huset direkt från Telias skåp.

Betr anslutningen i din jack, som alltså nu är första jacken, så SKALL ADSL-modemet/routern först anslutas, sedan kommer proppen som går till telefonen.

Om du nu slår 90200 och support bredband, så görs det en automatisk mätning av ledningen och att ditt modem svarar. Om den mätningen säger att det inte hittas något fel, ja, då är det väl stor sannolikhet att du har fel i ditt modem.
Jag har väldigt dålig erfarenhet av dessa burkar. Framför allt de som är kombinerade med router. Jag har nu börjat att köpa lösa burkar. Modem för sig och router för sig. Jag har nu en i reserv hemma. Men så underhåller jag också tre hemmanät.
ASUS P5W DH Deluxe - Core2Duo E6400 - Kingston 2x1 + 2x2 Gb DDR2 667MHz ECC - ASUS 7300GT Silent - Samsung HD 500GB Sata2 - Antec P150 - Windows Vista Home Premium 64 bit
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Post by Baurken »

Ok, Har provat att koppla telefon först och routern sen och tvärtom men inget verkar funka just nu.

Jo jag har ringt 90200 några gånger och mitt problem består ju av att DSL-Lampan på min router/modem slocknar och tänds med ett intervall av ca 2 min. Och när lampan lyser så är mätningen positiv och den säger att allt funkar fint, Men när lampan slockar så säger mätningen att det inte funkar.

Ringer nog Telia och ber dom skicka en tekniker imorgon, Ska pilla lite till idag och se om jag får till det. Men blir spännande att se vad det är för problem ;D Allt borde vara rätt kopplat just nu så det lutar nog åt att det är något problem med router/modem just nu.
User avatar
Xomilpa
Posts: 91
Joined: 2006-06-02 16:37:34

Post by Xomilpa »

Låt oss få veta när felet är fixat. Alltid bra med erfarenheter.
ASUS P5W DH Deluxe - Core2Duo E6400 - Kingston 2x1 + 2x2 Gb DDR2 667MHz ECC - ASUS 7300GT Silent - Samsung HD 500GB Sata2 - Antec P150 - Windows Vista Home Premium 64 bit
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Post by Baurken »

Ja Precis :)

Men ringer imorgon istället! En polare skulle komma över med sitt modem så ska jag se ifall det kan vara problemet. Men det brusar fortfarande i telefonen så det verkar ju som det ligger i kablaget iaf. Skulle inte förvåna mig om det var världens enklaste grej sen när teknikern kommer :P Ringde efter dom förut när inte telefonen funkade och då hade min flickvän slitit loss ett jack och dragit loss alla trådar förutom inne i det förra jacket där dom kom ifrån så dom trådarna låg ihop ;D
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Post by Baurken »

En teletekniker från Relacom var just hit och började felsöka kunde inte hitta något fel men såg att DSL-Lampan på modemet tändes och släcktes lite hur den vill men det var rätt kopplat till första jacket. Så han ringde Telia och ville att dom skulle söka ledningarna och det funkade fint, Men han såg att vi hade Bredbands-TV men det har jag inte beställt så det måste gjorts något fel från Telias sida och mitt modem klarade inte av dom signalerna så då funkade inte ADSL:et. Räckte med att Telia snubben tog bort Bredbands-TV till mitt hus så funkade det :D
User avatar
Xomilpa
Posts: 91
Joined: 2006-06-02 16:37:34

Post by Xomilpa »

Jadu, där ser man vad enkel feltryckning i en dator kan ställa till med.
Men nu är du expert på ADSL och kabeldragning.
ASUS P5W DH Deluxe - Core2Duo E6400 - Kingston 2x1 + 2x2 Gb DDR2 667MHz ECC - ASUS 7300GT Silent - Samsung HD 500GB Sata2 - Antec P150 - Windows Vista Home Premium 64 bit
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Post by Baurken »

Haha, Ja jag har ju lärt mig en del. Men expert var väl att överdriva ;D
Post Reply