Hittar inte dom andra datorerna i mitt nätverk?

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
forcevision
Posts: 418
Joined: 2007-06-17 11:21:44
Location: Göteborg

Hittar inte dom andra datorerna i mitt nätverk?

Post by forcevision »

Hejsan !

Är just nu på mitt företag som är ett litet mindre företag men dom har 8st datorer. Alla fungerar klockrent utom en i företagets nätverk. Problemmet med denna är att den kommer inte åt vårat nätverk. Nätverket innehåller ingen server utan en router. Jag kan pinga routern från denna datorn men när jag går in i tex utforskaren och in på nätverket så väntar den ca 20sek sedan kommer detta felmedelandet fram:

Workgroup är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Be serverns administratör om hjälp.

Listan över servrar i den här arbetsgruppen är för tillfället inte tillgänglig.

Står det på medelandet. Vi har ingen server alla har administratör konton dom loggat in på och alla andra datorer i detta nätverket fungerar med att dela ut mappar m.m men inte denna. Jag har provat att göra en om konfigueration på datorn via kontrollpanelen och sedan internetalternativ ja ni vet säkert vart jag menar men detta hjälper inte. Sökte på google på det felmedelandet och provat det som stod där med som lösning för vissa men det fungerar inte heller. Har windows xp på alla maskiner och en zyxel router som dom är kopplade till nod32 som antivirus skydd och windows egna brandvägg. Har provat även att ta bort windows brandvägg men hjälper inte heller. Sedan när jag sökte på google stod att man kan prova med att ta bort gäst kontot men vet inte hur man tar bort det?
Men gäst konton står i inaktivt läge så tror inte att detta påverkar det heller. Eftersom vi använder denna datorn i jobbet vill jag undvika att om installera allt och det tycker jag väll inte borde behövas.
Skulle vara underbart om någon kunde hjälpa mig med detta felet.

Mvh Jonas
http://www.forcevision.se för företag och privatpersoner.
Cool Runnings
Posts: 74
Joined: 2002-03-10 10:04:11
Location: Fränninge/Såne

Post by Cool Runnings »

Har samma fel här hemma. Men då i form av att jag inte kan nå min ena dator. Dock ifrån denna så kan jag nå andra resurser på nätverket. Har aldrig lyckast lösa det hur jag än försökt.

Detta hjälper inte dig visserligen...
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Jag har alltid samma problem, både på LAN och hemmanätverket. Vet någon varför?
meh
User avatar
robbobban
Posts: 501
Joined: 2006-10-17 18:10:59
Contact:

Post by robbobban »

Är ni i samma arbetsgrupp ?
CPU: Amd X2 4200+ @ 2600MHz | Minne: 2047 Pc3200 | HDD:410GB | Grafikkort: 9600SE 128MB
Cool Runnings
Posts: 74
Joined: 2002-03-10 10:04:11
Location: Fränninge/Såne

Post by Cool Runnings »

Jadå... det gör igen skilnad och det ska ju kvitta vilka arbetsgrupper man ligger i.

Det lustiga är att sist jag försökte så fick jag upp en ruta som frågade efter att logga in på nätverket. När jag skrev in användare så hände inget. Provade att lägga till samma användarnamn som jag hade på datorn jag försökte logga in ifrån. Då fick jag upp att jag inte hade behörighet osv igen.... skitsumt....
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

Nån brandvägg aktiverad?
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
Cool Runnings
Posts: 74
Joined: 2002-03-10 10:04:11
Location: Fränninge/Såne

Post by Cool Runnings »

Även allt sådant är avaktiverat. Gör ingen skillnad alls.
Post Reply