kan inte hitta wlan-kort i laptop ?

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
**WhiteDog**
Posts: 116
Joined: 2003-02-24 7:19:54

kan inte hitta wlan-kort i laptop ?

Post by **WhiteDog** »

hej!

köpte mig en laptop för nån dag sen, sen så har jag rensat den o lagt in vista 32-bit. Nu hittar jag inte wlan-kortet i den. Vette fan hur jag ska få fram det, inte heller vet jag vilken drivrutin jag ska tanka till den.

Dator. toshiba equium a200-IV0, model: PSAF5E

tack för all hjälp!

/ante
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Du går in på Toshibas hemsida och tankar ner den...

KLICKA
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
**WhiteDog**
Posts: 116
Joined: 2003-02-24 7:19:54

Post by **WhiteDog** »

Xerbee wrote:Du går in på Toshibas hemsida och tankar ner den...

KLICKA
tro mig, jag har testat alla drivrutiner där. Fungerar tyvärr inte iaf.
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

**WhiteDog** wrote:
Xerbee wrote:Du går in på Toshibas hemsida och tankar ner den...

KLICKA
tro mig, jag har testat alla drivrutiner där. Fungerar tyvärr inte iaf.
Då gör du något fel. Säker på att du tagit rätt drivrutin? Den jag länkar till bör vara till din dator om jag antog rätt att datorn du har är PSA5E och inte PSAF5E som du skrev?
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
**WhiteDog**
Posts: 116
Joined: 2003-02-24 7:19:54

Post by **WhiteDog** »

Xerbee wrote:
**WhiteDog** wrote:
Xerbee wrote:Du går in på Toshibas hemsida och tankar ner den...

KLICKA
tro mig, jag har testat alla drivrutiner där. Fungerar tyvärr inte iaf.
Då gör du något fel. Säker på att du tagit rätt drivrutin? Den jag länkar till bör vara till din dator om jag antog rätt att datorn du har är PSA5E och inte PSAF5E som du skrev?
Jodå jag gör rätt. Är inte helt rookie. PSAF5E har jag. Står på kartongen, det kanske är en så pass ny modell så de inte fått med den än där. Skumt är det det iaf. WLANet fungerade när jag köpte datorn. får väl ringa supporten nån dag.
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

Mac mini
**WhiteDog**
Posts: 116
Joined: 2003-02-24 7:19:54

Post by **WhiteDog** »

hej!

Har testat alla drivisar där utan resultat. Vette fan varför Vista inte hitta wlan-kortet. Vad kan man mer göra ?

/A
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Avinstallera Vista.
**WhiteDog**
Posts: 116
Joined: 2003-02-24 7:19:54

Post by **WhiteDog** »

mr_tobbe wrote:Avinstallera Vista.
har testat det med, sen att installera det igen. Grejen är ju arr wlan fungerade med vista när jag köpte den, sen efter en format och en nyistallation av vista, så hittar den inte.
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

**WhiteDog** wrote:
mr_tobbe wrote:Avinstallera Vista.
har testat det med, sen att installera det igen. Grejen är ju arr wlan fungerade med vista när jag köpte den, sen efter en format och en nyistallation av vista, så hittar den inte.
När du säger att vista inte hittar den, vad menar du då? Finns den inte under enhetshanteraren ens? I så fall hade jag kollat efter hårdvarufel snarare än mjukvara.
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
**WhiteDog**
Posts: 116
Joined: 2003-02-24 7:19:54

Post by **WhiteDog** »

Xerbee wrote:
**WhiteDog** wrote:
mr_tobbe wrote:Avinstallera Vista.
har testat det med, sen att installera det igen. Grejen är ju arr wlan fungerade med vista när jag köpte den, sen efter en format och en nyistallation av vista, så hittar den inte.
När du säger att vista inte hittar den, vad menar du då? Finns den inte under enhetshanteraren ens? I så fall hade jag kollat efter hårdvarufel snarare än mjukvara.
nix finns inte med i enhetshanteraren. Så vad kan man göra åt det? Vet inte ens vad där är för märke på wlankortet.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Kolla så att det inte finns en hårdvaruknapp som inaktiverar WLANkortet, det börjar bli vanligt. Om den är satt på att WLANkkortet skall vara inaktiverat så kan jag mycket väl tänka mig att det inte syns.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

HLC wrote:Kolla så att det inte finns en hårdvaruknapp som inaktiverar WLANkortet, det börjar bli vanligt. Om den är satt på att WLANkkortet skall vara inaktiverat så kan jag mycket väl tänka mig att det inte syns.
De jag har pillat på så ändrar den knappen bara nätverket i windows, aldrig att den stänger av kortet helt.
EDIT: Fast det är en bra gissning, kan mycket väl vara så att den inaktiverar hela alltet.

Jag hade testat att boota en linux live cd, typ ubuntu, som har drivrutiner för många chipset. Fungerar det där vet du att det är windows som strular. Fungerar det inte så står du på samma ruta igen.
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

På min bärbis dör hela kortet när man trycker på den knappen iaf. Dessutom har vista hyggliga native drivisar för korten, det finns inte under ? delen av enhetshanteraren? Annars är det troligt att du faktiskt stängt av det.
**WhiteDog**
Posts: 116
Joined: 2003-02-24 7:19:54

Post by **WhiteDog** »

SpiXx^Orginalet wrote:På min bärbis dör hela kortet när man trycker på den knappen iaf. Dessutom har vista hyggliga native drivisar för korten, det finns inte under ? delen av enhetshanteraren? Annars är det troligt att du faktiskt stängt av det.
jo jag har en en on/off-knapp för det trådlösa, men ställer jag den på on så händer det inget. får inte fram wlan-kortet i enhetshanteraren ändå.

Vad menar du med under delen av emhetshanteraren ?

/A
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Min dator hittar inte mitt nätverkskort utan drivrutiner...
Visserligen inte trådlöst.. Men de är juh nästan samma endå...
Här var det tomt...
**WhiteDog**
Posts: 116
Joined: 2003-02-24 7:19:54

Post by **WhiteDog** »

walliski wrote:Min dator hittar inte mitt nätverkskort utan drivrutiner...
Visserligen inte trådlöst.. Men de är juh nästan samma endå...
tror nog som dig. Att det är drivrutinerna som saknas, ska ringa till toshibas support imorrn och höra vad det sitter för wlankort i burken, så att jag får rätt drivisar.
Post Reply