Snabb fråga angående djävulsroutern (xavi 8222r, BBB)

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
jack3
Posts: 10
Joined: 2007-01-05 1:43:58

Snabb fråga angående djävulsroutern (xavi 8222r, BBB)

Post by jack3 »

Tjolahopp!

Hade en snabb fråga denna lördageftermiddag!

Det är så här: Jag använder tyvärr en router som kan liknas vid en styggelse. Vi pratar om Xavi 8222r från BBB.

På senare tid har jag fått problem med portforwarding. Självklart har jag skummat igenom här och kollat ifall någon har haft samma problem men jag hittade inget. Så därför tänkte jag förklara:

När jag försöker forwarda en port så fungerar det mesta bra. Jag kan enkelt reservera ip adresser å hela köret men när jag väl trycker på "lägg till" så kommer det bara upp en blank ruta där det står "klar" och sen kommer man inte längre. Ibland så blir man bara omdirigerad till första sidan på routern utan att porten har blivit forwardad och jag har provat på alla möjliga olika lokala ip adresser och det funkar inte. Bör kanske nämna att jag kör firefox senaste. när jag provar gamla internet explorer (6?) så står det "fel på sidan, objekt saknas" nere i vänstra hörnet.

Något som är konstigt är att det brukade fungera i ett rum i huset men inte i de andra (vi har inbyggda nätverksuttag i varje rum, typ som elkontakter) vilka har varsin lokal ip adress: 192.168.1.1 : 192.168.1.2 osv osv men nu funkar det alltså inte någonstans längre.

Dessutom kan jag inte "ta bort" gamla port forwardingar då uppstår detta problem: man blir omdirigerad till en sida med rosa bakgrund (ironi?) och problemet 404 page not found uppstår. Under detta så står det "The requested URL '/cgi-bin/%60javascript:uiDoDeleteRule(%22192.168.1.3%22,' was not found on this server."

Vi har 5 datorer här i huset och det funkar inte att forwarda på någon. Hjälp vore mycket uppskattat och jag slår vad om att detta skulle kunna vara ett prejudicerande fall...
jack3
Posts: 10
Joined: 2007-01-05 1:43:58

Post by jack3 »

Tänkte bumpa min tråd och uppdatera:

Jag vill understrycka att detta har fungerat perfekt för mig (dvs att forwarda routar) med undantag under vissa stunder. Men nu verkar allt dött och jag har ingen aning om varför, har BBB sagt något om detta, någon som vet något?
User avatar
Gosman
Posts: 1034
Joined: 2002-03-19 20:33:10
Location: Göteborg

Post by Gosman »

Jag kan tänka mig att det har att göra med om det går stora mängder trafik, t.ex. torrent trafik kan göra att routern inte "orkar" med och därför klarar den inte routa all trafik. Bara en tanke så onthefly...
Gosman - Rixhack Admin
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

Jag har oxå en Xavi från BBB modell x5258-p2 men hur kommer man åt den utan att koppla ner sig ?

Enda sättat jag har lyckats komma till inloggningssidan är om jag drar ur telekontakten och kör en ipconfig /renew, och sedan hoppar in på 192.168.1.1

Hur fick du tag på lösenord till din router ? BBB ville motvilligt ge mig mitt lösenord.
Post Reply