Ubuntu installationsproblem dual boot

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
AphX
Posts: 711
Joined: 2004-06-11 13:29:23

Ubuntu installationsproblem dual boot

Post by AphX »

Hej!

Jag har WinXP på ett hårddisk på 160GB. Igår skulle jag installera Ubuntu via LiveCD på samma hårddisk. Jag rezisade hårddisken så att Ubuntu fick 40GB . När jag rezisat stod det att GPartition crashade men ändå såg det ut som partitionen hade blivit rezisad och 40GB hade blivit till unallocated space. När jag sedan installerade Ubuntu gick installationen bra verkade det som, men när installationen var klar och jag rebootade står det bara "Operativsystemet kan ej startas". Jag försökte igen och igen och igen. Samma sak.

Då testade jag att installera Ubuntu på en annan hårddisk där jag Windowsmiljö gjorde en partition i PartitionMagic. Först testade jag att göra en oformaterad partition och sen testade jag att formatera partitionen till Ext3. Båda försöken ledde till "Grub loading Error 22".

Någon som vet hur jag kan gå runt det här problemet. Vill helst ha Windows och Ubuntu på samma fysiska hårddisk. Det där med GPartition crash vet jag är en känd bugg men jag har inte hittat en lösning...

Tacksam för svar!
opportunist
Posts: 1
Joined: 2008-04-16 15:18:31

Post by opportunist »

Hej! Har tänkt göra samma sak. Hittade detta förut, är det nåt för dig?
berätta isåfall
http://www.howtoforge.com/dual_boot_win ... ntu_feisty
Lycka Till !
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Behöver inte ubuntun en swap också :P ?
Då jag installerade hade jag typ:

Windows
Linux
Swap

Men jag tror att GRUB vill ha (frågar inte den efter i installationen av ubuntu? efter en partition?).. Eller?`Är jag helt ute och cyclar?
Här var det tomt...
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

walliski wrote:Behöver inte ubuntun en swap också :P ?
Då jag installerade hade jag typ:

Windows
Linux
Swap

Men jag tror att GRUB vill ha (frågar inte den efter i installationen av ubuntu? efter en partition?).. Eller?`Är jag helt ute och cyclar?
Ubuntu frågar och rekommenderar nog att du har en swap partition, men det är ingenting den kräver.
Då jag har 4gb RAM, så kör jag själv Ubuntu utan swap partition.
AphX
Posts: 711
Joined: 2004-06-11 13:29:23

Post by AphX »

Jag gjorde om allting och installerade via Wubi istället. Det löste allting. Hur smidigt som helst! <3
Post Reply