Kan inte nå skrivaren i mitt nätverk

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
helgonet
Posts: 64
Joined: 2006-09-08 22:45:41

Kan inte nå skrivaren i mitt nätverk

Post by helgonet »

Hej

Har två datorer i mitt nätverk som är anslutna till internet via en router + ett modem. Ena datorn kör xp pro den andra kör vista ultimate. Skrivaren är installerad på den datorn som kör xp pro och den är utdelad men likt fö%&¤#"t så går det inte att skriva ut från den andra datorn (den som kör vista ultimate).

Har konfigurerat nätverket med hjälp av windows egna program( konfigurera ett hemnätverk). Har fipplat med brandväggen, har gjort det mesta men får ändå ingen kontakt med skrivaren. Det har fungerat tidigare men då körde båda datorerna xp pro. Kan detta vara orsaken?? men det ska väl fungera ändå??

Snälla behöver hjälp innan jag slänger ut skiten.. :[

ps om denna tråden ligger i fel forumdel får en snäll moderator flytta
på den. Visste inte var den platsade nånstans
"Bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum"
User avatar
InS
Posts: 61
Joined: 2004-08-24 8:16:52
Location: the void in the forest

Post by InS »

hmm..
vad fungerar inte, lite mer specifikt. kan du lägga till skrivaren i vista utan felmeddelanden? om du går in på nätverket, hittar du den där? (man ska kunna lägga till den genom högerklick har jag för mig.)
skriver du ut, men inget händer?
when you die and reach heaven you'll learn that the highest philosophy in life is InSanity
User avatar
helgonet
Posts: 64
Joined: 2006-09-08 22:45:41

Post by helgonet »

InS wrote:hmm..
vad fungerar inte, lite mer specifikt. kan du lägga till skrivaren i vista utan felmeddelanden? om du går in på nätverket, hittar du den där? (man ska kunna lägga till den genom högerklick har jag för mig.)
skriver du ut, men inget händer?
Nej kan inte lägga till skrivaren. Utan får felmeddelande (Det gick inte att ansluta till skrivaren. Åtgärden kunde inte slutföras (fel 0x0000000d). Fast jag har delat ut den från måldatorn s a s. Skrivaren hittas men får detta felmeddelande när jag ska ansluta till den.. Måste ju gå att fixa på nåt sätt?
"Bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum"
User avatar
InS
Posts: 61
Joined: 2004-08-24 8:16:52
Location: the void in the forest

Post by InS »

mjaa... antingen så borde det vara rättighetstrassel eller så kanske det är brandväggen i XP som spökar? brandvägg i vista? hade du provat att stänga av den helt när du lägger till skrivaren?
when you die and reach heaven you'll learn that the highest philosophy in life is InSanity
User avatar
helgonet
Posts: 64
Joined: 2006-09-08 22:45:41

Post by helgonet »

InS wrote:mjaa... antingen så borde det vara rättighetstrassel eller så kanske det är brandväggen i XP som spökar? brandvägg i vista? hade du provat att stänga av den helt när du lägger till skrivaren?
Brandväggen har aldrig varit på. Har en i routern men den släpper igenom skrivaren. Den hittar skrivaren men när jag klickar på "anslut" så får jag ett felmeddelande typ det jag nämnde i tidigare inlägg. Jag har försökt på alla möjliga sätt men det bara krånglar hela tiden. Testade till och med att installera skrivaren fysiskt på vista datorn men det gick inte heller trots att jag använde drivrutiner som var avsedda för vista. Så jag misstänker att det är nåt kompabilitets problem, im running out of ideas som engelsmannen sa. Nån som har lösning på detta elr måste jag formatera om datorn igen och installera xp'n istället?? Tänkte slippa det.. helst
"Bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum"
User avatar
InS
Posts: 61
Joined: 2004-08-24 8:16:52
Location: the void in the forest

Post by InS »

aha, nä om det inte går att installera när den är ipluggad direkt i datorn så är det drivrutiner som strular. ...och det kan ju kanske vara lite jobbigare. kolla om du hittar nya drivrutiner på tillverkarens hemsida, eller med skivan till skrivaren om det var hemsidan du provade innan.
nätverksdelade skrivare genom windows kan nämligen bistå med drivrutiner om datorn inte har den. men XP har lite trubbel med att ge Vista drivare :)
when you die and reach heaven you'll learn that the highest philosophy in life is InSanity
User avatar
helgonet
Posts: 64
Joined: 2006-09-08 22:45:41

Post by helgonet »

InS wrote:aha, nä om det inte går att installera när den är ipluggad direkt i datorn så är det drivrutiner som strular. ...och det kan ju kanske vara lite jobbigare. kolla om du hittar nya drivrutiner på tillverkarens hemsida, eller med skivan till skrivaren om det var hemsidan du provade innan.
nätverksdelade skrivare genom windows kan nämligen bistå med drivrutiner om datorn inte har den. men XP har lite trubbel med att ge Vista drivare :)
Jag har tankat hem vista drivrutiner till skrivaren men det hjälper inte. Har testat både skivan och tillverkarens drivrutiner men det fungerar inte ändå :[ När jag delade ut skrivaren via nätverket då bågge datorerna körde xp så var det inga problem alls bara leta upp skrivaren, installera drivrutinerna och sen var det klart.
"Bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum"
User avatar
InS
Posts: 61
Joined: 2004-08-24 8:16:52
Location: the void in the forest

Post by InS »

ja, då är det inte lätt...
svårt att säga vad som kan vara fel om det inte går att installera drivrutinerna. för gammal skrivare kanske :P
when you die and reach heaven you'll learn that the highest philosophy in life is InSanity
User avatar
helgonet
Posts: 64
Joined: 2006-09-08 22:45:41

Post by helgonet »

InS wrote:ja, då är det inte lätt...
svårt att säga vad som kan vara fel om det inte går att installera drivrutinerna. för gammal skrivare kanske :P
Förstår inte, för på Lexmarks hemsida står det att den skrivaren är kompatibel med vista. Får väl formatera om datorn och installera xp igen :-/
"Bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum"
Post Reply