Kategori 7 Kontaktering.

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Kategori 7 Kontaktering.

Post by Baurken »

Är egenföretagande elektriker och tog på mig ett ROT (Reparation-Ombyggnat-Tillbyggnad) av en stor lokal. Nu känner jag att jag kanske tog lite vatten över huvudet när det kom till datanätet, Men tänkte ge det ett försök och förhoppningsvis lära mig j*velskapet! (klenspänning, usch!)

Det är cirka 40 Kategori 7 (paren är skärmade) kablar som ska in i två patchpaneler från Telesafe. Har kontakterat vanliga nätverksuttag men detta verkar mycket mer annorlunda och denna teknik fanns inte när jag utbildade mig.

Det är nämligen 4 kontakter (eller vad man ska kalla där man kontakterar) i vanliga nätverksuttag är det 8, en för varje tråd. Men här finns det bara 4, märkta med 6, 3, 4, 5 (uppifrån och ned).

Och jag känner att jag e väldigt sent ute, eftersom jag ska börja med datanätet imorgon kl 7.

Så ifall någon har lust att förklara detta fenomen med Kategori 7, Hur man ska kontaktera och andra skillnader från Kategori 5 och nedåt som jag sysslat med. Lär väl gälla annat med skärmningen osv.

Tacksam för svar!
User avatar
InS
Posts: 61
Joined: 2004-08-24 8:16:52
Location: the void in the forest

Post by InS »

daymn... det här är ju saker man aldrig knappt hört talas om. men det låter som en TERA-kontakt möjligtvis.
http://www.siemon.com/us/category7/

ska gräva lite mer...
EDIT: hmm, hittade inte så mycket mer. det kan vara så att det blå paret ska in på 4&5 och det gröna på 6&3, men det verkar vara svårt att hitta info om cat 7 i allmänhet. har du ingen "kollega" som du kan rådslå? eller kanske att din leverantör av material kan hjälpa till?
when you die and reach heaven you'll learn that the highest philosophy in life is InSanity
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Post by Baurken »

Mmm, det är ganska ny teknik. Har tyvärr ingen kollega, Men jag ska fara in till en gammal kollega och rådslå han tror jag.

Återkommer ikväll med hur dåligt det gått ;D
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Post by Baurken »

Ganska klantigt av mig faktiskt!

Kikade ju på fel panel ;D Det var telepanelen det bara var 4 plintar på, Var precis som en vanlig patchpanel, Fast det var något klurigt för alla paren var skärmade för sig så man var tvungen att ha kvar folieskärmningen ända fram till kontakteringen och då var det ganska trångt mellan plintarna så man fick se upp så inte foliet rörde vid kontakteringen på plinten bakom så det blir kortslutning.

Men nu det färdig kontakterat iaf, Och alltså ingen större skillnad från Kat 5 och 6.
User avatar
InS
Posts: 61
Joined: 2004-08-24 8:16:52
Location: the void in the forest

Post by InS »

ahaa! hehe, ja så kan det bli ibland. jag läste att det fanns vanliga kontakter också, men eftersom du pratade om 4 anslutningar endast så.. :)
det verkar vara lite knivigt med alla sköldar, men resultatet ska ju bli bra. ovanligt att någon satsar på Cat 7 då det är lite dyrare.
when you die and reach heaven you'll learn that the highest philosophy in life is InSanity
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Post by Baurken »

InS wrote:ahaa! hehe, ja så kan det bli ibland. jag läste att det fanns vanliga kontakter också, men eftersom du pratade om 4 anslutningar endast så.. :)
det verkar vara lite knivigt med alla sköldar, men resultatet ska ju bli bra. ovanligt att någon satsar på Cat 7 då det är lite dyrare.
Ja, Men det är en ICA affär och dom ville ha det "framtids säkert". Jag menade på att datorer och nätverk uppdateras så snabbt så även fast du tar den nyaste teknologin som fanns i dagsläget så skulle det vara stenålders grejer om några år så jag tyckte dom skulle köra på ett billigare alternativ istället men den 60-åriga el-konsulten menade på att jag hade fel och att teknologin inte alls uppdaterades så snabbt. Ingen mening att argumentera emot, Det är deras pengar och extra arbete för mig i.o.m. att det tog bra mycket längre tid med sköldningen.
:D
Post Reply