Ständiga frågan vilken Linux distribution?

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
forcevision
Posts: 418
Joined: 2007-06-17 11:21:44
Location: Göteborg

Ständiga frågan vilken Linux distribution?

Post by forcevision »

Hejsan !

Jo vet att många har frågat denna frågan men nu när jag skall välja blir jag osäker igen. Vilken Linux distribution skall jag välja ?

Jag funderade på Redhat men så såg jag att det kostade pengar nu.

Vad kör företag med för linux distribution nu för tiden?

Tänkte lära mig mera om linux, började lite lätt med ubuntu men vill prova på något nytt. :)

Tacksam för lite kommentarer och kanske lite hjälp med mitt val.

/Force
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Prova Fedora, det är så att säga den ickekommerciella delen av RedHat projektet.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Du kommer inte märka några jätteskillnader mellan nybörjardistributionerna. Satsa hellre på att lära dig den du har ordentligt, för det du lär dig för Ubuntu går så gott som alltid att tillämpa på andra distributioner. Lär du dig hantera skalet, dvs textinterfacet, så är det väldigt användbart, oavsett vilken distro du kör. Det är t.om så att du har nytta av det när du sitter på en maskin som kör något annat än linux, till exempel någon BSD-variant eller Solaris
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
forcevision
Posts: 418
Joined: 2007-06-17 11:21:44
Location: Göteborg

Post by forcevision »

Okej !

Läste lite om redhat att det är mer ett företags dis. Men vad gör det så stor skillnad mot andra distributioner, eller varför har man skapat så många olika distributioner måste ju finnas en anledning ?
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Kör ubuntu server nu, helt underbart server operativ, speciellt om man haft erfarenheter av Ubuntu desktop tidigare.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

För att världen innehåller alldeles för många linuxidealister som antog less is more, då får man räkna med att alla vill hitta sin egna lilla fullösning.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

forcevision wrote:Okej !

Läste lite om redhat att det är mer ett företags dis. Men vad gör det så stor skillnad mot andra distributioner, eller varför har man skapat så många olika distributioner måste ju finnas en anledning ?
Inte konstigare än att det finns många som kan och vill skapa distar. "man" som du nämner är ju trots allt inte samma styrande organisation, det är fristående aktörer som skapar något de anser sig vara unika med. Det är bra för konkurrensen.

Men i grund och botten är det bara pakethantering som bestämmer imho. apt-get, Portage, RPM, Yast, yum, pacman, det är bara att testa och se vad man gillar.

Jag föredrar Portage och håller mig därför till Sabayon eller Gentoo.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
forcevision
Posts: 418
Joined: 2007-06-17 11:21:44
Location: Göteborg

Post by forcevision »

Okej !

Kanske lika bra att hålla sig till det jag började med då Ubuntu desktop. Tänkte installera ubuntu server imorgon se hur det fungerar. Slutar väll som vanligt med tusen frågor här i forumet, för jag kan inte så många kommandon i terminal än men det lär man väll sig.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

forcevision wrote:Okej !

Kanske lika bra att hålla sig till det jag började med då Ubuntu desktop. Tänkte installera ubuntu server imorgon se hur det fungerar. Slutar väll som vanligt med tusen frågor här i forumet, för jag kan inte så många kommandon i terminal än men det lär man väll sig.
med sudo och apt-get kommer du långt :)
Jag kan inte heller exakt alla kommandon i huvudet men jag klarar mig långt på det grundläggande.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
forcevision
Posts: 418
Joined: 2007-06-17 11:21:44
Location: Göteborg

Post by forcevision »

enix wrote:
forcevision wrote:Okej !

Kanske lika bra att hålla sig till det jag började med då Ubuntu desktop. Tänkte installera ubuntu server imorgon se hur det fungerar. Slutar väll som vanligt med tusen frågor här i forumet, för jag kan inte så många kommandon i terminal än men det lär man väll sig.
med sudo och apt-get kommer du långt :)
Jag kan inte heller exakt alla kommandon i huvudet men jag klarar mig långt på det grundläggande.
Okej då kanske vi kan hjälpas åt ? :)
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Alltså, om du är ute efter att lära dig mer skulle jag rekommendera att du letar lite efter en dist som trilskas lite med dig. (: Kanske inte bästa att börja med, men grymt bra för att lära sig hur saker fungerar.

Alternativt ifall du vill göra något som du inte vet så mycket om, till exempel sätta upp ett välfungerande fleranvändarsystem. Tricket med det är att verkligen vilja göra det; det ger otrolig motivation.

forcevision wrote:Läste lite om redhat att det är mer ett företags dis. Men vad gör det så stor skillnad mot andra distributioner, eller varför har man skapat så många olika distributioner måste ju finnas en anledning ?
Att det är en företagsdistro innebär i princip att det är ganska stringent, paketen måste fungera med varandra och så vidare. Men främst att det finns support. CentOS är en communitybuild av Redhat Enterprise och är gratis, men i stor utsträckning samma sak.

Att det finns så många distros beror på att vem som helst kan göra en egen. Frukten av det är att det finns något som passar alla. Efter att ha testat Arch Linux upptäckte jag att det var EXAKT vad jag behövde; minimalt och användaren har kontroll över allt. Precis sånt som jag gillar. :D

madr wrote:Jag föredrar Portage och håller mig därför till Sabayon eller Gentoo.
Lite offtopic: hurdant är Portage? Aldrig använt det.
Själv tycker jag mycket om pacman, framförallt har det två funktioner som i alla fall yum saknar.
1. pacman -Qdt (Listar alla paket installerade som dependencies men som inte behövs längre.)
2. pacman -Rsc (Avinstallerar ett paket och alla paket som installerades som depedencies för detta paket.)

forcevision wrote:Slutar väll som vanligt med tusen frågor här i forumet, för jag kan inte så många kommandon i terminal än men det lär man väll sig.
Forumet är till för att fråga, men #ubuntu i freenode kan rekommenderas. Kanalen är väl inte fylld med eliten, men de flesta har iaf ett hum om vad de gör och kan peka dig i rätt riktning. Sen att inte kunna så många kommandon är mycket vanligt, verkar vara nån speciell sorts minne för kommandon... Själv kommer jag ihåg ett kommando så fort jag har sett det en gång, och föredrar därför i många fall att jobba i textläge. Majoriteten av människor har mycket lättare för grafiska gränssnitt, något jag har svårare för. ("Var satt nu den där knappen?", "Vänta, vilken meny sa du?", "Hur får jag upp den dialogrutan då?")

enix wrote:Jag kan inte heller exakt alla kommandon i huvudet men jag klarar mig långt på det grundläggande.
Egentligen behöver man inte mer än det grundläggande, men för någon/några dagar sen fick jag anledning att djupdyka i en massa kommandon främst för att ändra layout/utseende på output, och oj vilka möjligheter som öppnades!
Bara som en sån sak att lista vilka som använder mest utrymme i /home...
# du /home/* -s -B kB | sort -nr | sed 's/\/home\///'
(:
User avatar
forcevision
Posts: 418
Joined: 2007-06-17 11:21:44
Location: Göteborg

Post by forcevision »

kr1sse wrote:Alltså, om du är ute efter att lära dig mer skulle jag rekommendera att du letar lite efter en dist som trilskas lite med dig. (: Kanske inte bästa att börja med, men grymt bra för att lära sig hur saker fungerar.

Alternativt ifall du vill göra något som du inte vet så mycket om, till exempel sätta upp ett välfungerande fleranvändarsystem. Tricket med det är att verkligen vilja göra det; det ger otrolig motivation.

forcevision wrote:Läste lite om redhat att det är mer ett företags dis. Men vad gör det så stor skillnad mot andra distributioner, eller varför har man skapat så många olika distributioner måste ju finnas en anledning ?
Att det är en företagsdistro innebär i princip att det är ganska stringent, paketen måste fungera med varandra och så vidare. Men främst att det finns support. CentOS är en communitybuild av Redhat Enterprise och är gratis, men i stor utsträckning samma sak.

Att det finns så många distros beror på att vem som helst kan göra en egen. Frukten av det är att det finns något som passar alla. Efter att ha testat Arch Linux upptäckte jag att det var EXAKT vad jag behövde; minimalt och användaren har kontroll över allt. Precis sånt som jag gillar. :D

madr wrote:Jag föredrar Portage och håller mig därför till Sabayon eller Gentoo.
Lite offtopic: hurdant är Portage? Aldrig använt det.
Själv tycker jag mycket om pacman, framförallt har det två funktioner som i alla fall yum saknar.
1. pacman -Qdt (Listar alla paket installerade som dependencies men som inte behövs längre.)
2. pacman -Rsc (Avinstallerar ett paket och alla paket som installerades som depedencies för detta paket.)

forcevision wrote:Slutar väll som vanligt med tusen frågor här i forumet, för jag kan inte så många kommandon i terminal än men det lär man väll sig.
Forumet är till för att fråga, men #ubuntu i freenode kan rekommenderas. Kanalen är väl inte fylld med eliten, men de flesta har iaf ett hum om vad de gör och kan peka dig i rätt riktning. Sen att inte kunna så många kommandon är mycket vanligt, verkar vara nån speciell sorts minne för kommandon... Själv kommer jag ihåg ett kommando så fort jag har sett det en gång, och föredrar därför i många fall att jobba i textläge. Majoriteten av människor har mycket lättare för grafiska gränssnitt, något jag har svårare för. ("Var satt nu den där knappen?", "Vänta, vilken meny sa du?", "Hur får jag upp den dialogrutan då?")

enix wrote:Jag kan inte heller exakt alla kommandon i huvudet men jag klarar mig långt på det grundläggande.
Egentligen behöver man inte mer än det grundläggande, men för någon/några dagar sen fick jag anledning att djupdyka i en massa kommandon främst för att ändra layout/utseende på output, och oj vilka möjligheter som öppnades!
Bara som en sån sak att lista vilka som använder mest utrymme i /home...
# du /home/* -s -B kB | sort -nr | sed 's/\/home\///'
(:
Tackar för infon.

En annan fråga är kan man skapa ett script som skapar en användare och att användaren får tex 200mb i sin home katalog att jobba med. Tänkte ha det på min webserver. Om det går att skapa ett sådant script hur gör man ? :)
http://www.forcevision.se för företag och privatpersoner.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Att en användare har en maxgräns på hur mkt diskutrymme denne får använda heter 'quota', men jag har tyvärr inte haft anledning att gräva djupare i hur det fungerar. :/
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

kr1sse wrote:Lite offtopic: hurdant är Portage? Aldrig använt det.
Själv tycker jag mycket om pacman, framförallt har det två funktioner som i alla fall yum saknar.
1. pacman -Qdt (Listar alla paket installerade som dependencies men som inte behövs längre.)
2. pacman -Rsc (Avinstallerar ett paket och alla paket som installerades som depedencies för detta paket.)
Härligt ogästvänligt, faktiskt. :)

Nä, skämt åsido. Främsta skälet till att jag föredrar det är att det är så nära freeBSDs ports man kan komma i linuxvärlden (till min kännedom). Det är viktigt då jag någon gång kommer att lämna linux till förmån för *BSD.

Det funkar till amd64, ppc, x86. Mina tre system. Det har profiler som jag inte sett maken till i andra pakethanterare. Jag är ganska säker på att dina två punker också finns motsvarande, men jag ska inte svära på det.

Mer:
http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/h ... xml?part=3
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
forcevision
Posts: 418
Joined: 2007-06-17 11:21:44
Location: Göteborg

Post by forcevision »

Okej tanken med max utrymmet för en användare är att folk skall kunna lägga upp sina hemsidor på min webserver och få tillgång till tes 200mb. Men någon som kan det vore jag tacksam för den hjälpen. :)

Sedan någon som kan detta med raid på diskar som är sata diskar 160gb. Skulle vilja nu på min nya webservern som jag skall försöka få igång att få det i mirror på dom diskarna.
http://www.forcevision.se för företag och privatpersoner.
Post Reply