Skall starta webserver vill ha raid på servern.

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
forcevision
Posts: 418
Joined: 2007-06-17 11:21:44
Location: Göteborg

Skall starta webserver vill ha raid på servern.

Post by forcevision »

Hejsan !

Jag skall starta upp en webserver och vill ha så den kör i raid mirror hur fixar jag detta i ubuntu. Skall ny installera ubuntu har två s-ata2 diskar som är på 160gb var. Och enda jag vill är att den speglar den ena disken så krashar någon disk så finns det en back up disk på den andra. Någon som har lust att hjälpa mig starta upp diskarna i mirror raid. I Windows är det bara i med en diskett och klart. Jag har hört att det inte är så enkelt i ubuntu.

/Force
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Sitter SATA kontrollern integrerad i moderkortet? Isåfall är det ju bara att setupa allt via BIOS. Iaf är det så på nyare moderkort.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

enix wrote:Sitter SATA kontrollern integrerad i moderkortet? Isåfall är det ju bara att setupa allt via BIOS. Iaf är det så på nyare moderkort.
Å andra sidan är det enklare att få reda på om en disk har gått sönder om man kör med mjukvaruspegling, eftersom det inte alltid finns ordentliga drivare till hårdvaru-raid kortet.
hej.
User avatar
forcevision
Posts: 418
Joined: 2007-06-17 11:21:44
Location: Göteborg

Post by forcevision »

Jepp det sitter på moderkortet. Jag har ställt in i bios att det skall köra mirror på båda diskarna men när börjar den göra det direkt när man installerar eller ?

Hur gör man med mjukvaru raid då ?
http://www.forcevision.se för företag och privatpersoner.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

forcevision wrote:Jepp det sitter på moderkortet. Jag har ställt in i bios att det skall köra mirror på båda diskarna men när börjar den göra det direkt när man installerar eller ?
Den lär redan spegla diskarna då ja. Den bör skriva ut någon information om din array när du bootar. Ditt operativsystem ser bara en disk och känner inte till att den speglas i bakgrunden.
Hur gör man med mjukvaru raid då ?
https://wiki.ubuntu.com/Raid
hej.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

jag tycker personligen inte att mjukvaruraid är värt bekymret. Mitt tips är att hitta nåt kort på ebay eller dyl som exempelvis ett adaptec aar-2610sa 64mb
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
Post Reply