Giga på 100 switch kommer det att fungera?

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
stalinn
Posts: 59
Joined: 2008-08-31 14:42:06

Giga på 100 switch kommer det att fungera?

Post by stalinn »

Hej

Jag är precis på gång att beställa nytt grafikkort, samtidigt har jag en gammal tanke om att uppgradera mig till Giga nätverk (jag vet att det är tekniskt fel att skriva så, men det låter maffigt).

Vad är det då jag funderar över är ju bara att köra tänker du.
Vi tar det från början.
För tillfället har jag en level1 switch med 16 portar från kjell (billig bra switch som gör sitt jobb). På denna är där kopplad en dator med PFSense som agerar router och dhcp. Samt har jag en billig D-link trådlös router kopplad på switchen som agerar accespunkt för att få ett trådlöst nät också.
Fungerar kalas det.

Nu vill jag dock koppla ihop tre datorer, eller nej förlåt två datorer och en PS3a på en Giga switch.
Så jag tänkte införskaffe en sådan här switch när jag endå ska beställa grafikkort.
http://www.datorbutiken.com/se/?Product=DGS-1008D och koppla på min nuvarande switch. Och sen koppla min htpc, fildator och ps3an på den nya switchen. Och jo jag vet ska införskaffa lite CAT6 kablar också.

Varför denna switch undrar du, jo den är snygg (eller rättare sagt den matchar tv'n), den är miljövänlig (jätteviktigt eller hur?), och framförallt är det ett bra pris för att få 8-portar vilket är minimum kravet från min sida.

Nu till frågan jag kom att fundera på. I och med att routern och dhcp'n ligger kvar på min gamla trogna switch. Kom jag att fundera på om jag får en hastighetsökning mellan htpc'n och fildatorn eller ej? Kommer signalerna att tvingas gå via den gamla switchen i alla fall?

Om inte jag har glömt allt från gymnasie kursen i datakommunikation, så kommer den väll bara skicka en förfrågan till dhcp'n var den andra datorn är. Så om vi säger att jag försöker nå fildatorn från htpcn'n, så skickas det en förfrågan till DHCP'n var finns fildatorn, den får svaret att den finns där och har den ip adressen. Sen borde väll alla signaler skickas enbart via giga switchen eller kommer det att gå via den gamla switchen hela tiden?

Jo jag vet, väldigt enkel fråga som jag borde veta svaret på. Men ibland blir man osäker på sig själv. Och i och med att jag inte har någon annan att fråga så får jag fråga er.
User avatar
r0ck0
Posts: 384
Joined: 2003-11-13 11:57:10
Location: Vänersborg
Contact:

Post by r0ck0 »

Ingen kommunikation mellan datorerna på Gigabit-switchen kommer att gå via routern. Mellan t.ex. HTPCn och PS3n kommer det gå i 1Gbit/s.
Kommunikation mellan en dator på Gigabit-switchen och 100Mbit-switchen, kommer att gå i 100Mbit/s. Det innebär alltså att all kommunikation mot Internet och det trådlösa nätverket kommer att gå i 100Mbit/s.

Tycker att du ska läsa på lite om DHCP och routrar, eftersom din uppfattning inte är 100% korrekt....

Vet inte om det var en bra förklaring, men säg till om jag ska förtydliga något ;)
Morpheus: Intel Core2Duo E8500 3.16GHz / 4GB / 2TB / DVD±RW / HD4850 512MB / 19"TFT+40"LCD
Smith: Athlon2600+ / 1024MB / 440GB /Geeforce 2MX32MB / 17"TFT
ASUS Eee PC 901: Atom 1.6GHz / 1GB / 20GB SSD / 8.9" TFT
stalinn
Posts: 59
Joined: 2008-08-31 14:42:06

Post by stalinn »

Ja men då var det ungefär som jag tänkt mig. Jo jag vet DHCP och router kunskaperna är inte helt hundra längre. Var ett tag sen man pyssla med det eller ens funderade över det.

Ska ta och fräsha upp kunskaperna så småningom, en vacker dag. I vanliga fall hade jag nog läst på själv, men jag behövde bara ett snabbt svar nu. Så tack ska du ha
Post Reply