Telefonerna dör utan splitter

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
Rafs
Posts: 90
Joined: 2004-11-26 22:48:48

Telefonerna dör utan splitter

Post by Rafs »

Tjenare, jag har glocalnet 24mbit och mitt modem är ett Speedtouch 510 V6. Innan modemet så har jag en splitter som jag fick med mitt gamla modem som gick sönder.

Tänkte att den inte behövdes nu eftersom jag fick ett nytt utan splitter från glocalnet, med splittern ikopplad så segade internet. Och när jag kopplade ur den så fungerar inte mina telefoner men bredbandet funkar perfekt?

Nån som vet vad det är för fel?
Amd athlon 64 3700+ | 1024 MB DDR 400 | ATI Geforce 6800GT Golden Sample 256mb | Asus A8V Deluxe
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Alltså, DSLtekniken fungerar ju så att du skickar flera signaler, med olika frekvenser, genom samma kabel. Utan en splitter skickas alltså även de signaler med "fel" frekvens vidare till all utrustning. Jag hade för mig att det var internet som dog om man gjorde något med telefonerna utan splitter men de har väl ändrat modemen sedan jag använde DSL. Om internet inte fungerar som det skall med splittern så kapar den nog fel, då får du be om en ny av din operatör.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
Post Reply